Citat:
Ursprungligen postat av
volvo230
Jag ska börja med att berätta att jag på senare tid ( främst sen Trumps valseger ) märkt att det blivit ett helt annat tonläge i kommentarsfält på diverse sociala medier såsom Facebook , Instagram etc. Och då menar jag att folk numera verkar närmast orädda för att åka fast för HMF och liknande.
Anledningen till att jag nu tar upp fikarummet är att jag minns att det funnits en mycket stark konsensuskultur i dessa miljöer och att det inte är ovanligt att politik tas upp som samtalsämne. Och att det typiskt sett tar lång tid innan isen bryts där beroende på att den som har " fel åsikter " tenderar att bli tex utfryst ur övriga gruppen.
Nu till frågan , hur obehindrat pratas det? Vågar era kolleger motsätta sig tex massinvandringen , woke och dylikt?
Man ska inte prata politik på jobbet alls. Det är det enklaste sättet att starta bråk och osämja.
När jag jobbade på golvet så var majoriteten sossar och några vänster och några få var som mig åt höger. Fanns nog några som låtsades vara sossar för att inte stöta sig med de andra.
Man berättar givetvis inte sin inställning där för då kan man likagärna byta jobb.
Numera finns även SD och på många arbetsplatser fullständigt tabu att nämna dem. På en del arbetsplatser går det nog.
När jag var chef för en avdelning hade jag en kille som troligen var SD. Han pratade inte om sådant på jobbet men på krogen hade han läckt lite tankar. Några fackliga representera hörde honom.
Killen var jäkligt bra och jag behövde en ny arbetsledare och han hade sökt. Facket gick emot men jag anställde honom som arbetsledare ändå.
Så sjukt att man försöker stoppa folk med annan åsikt.
Killen snackade noll politik på jobbet och gjorde ett jäkligt bra jobb och var omtyckt i sin grupp.
Nej politik på jobbet ska man undvika.