2025-10-22, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Ja, jag har verkligen bett om ursäkt, flera gånger.
Han är medveten om min sorg och skam, men det hjälper inte.

Att be om ursäkt räcker inte. Särskilt inte som du kallar honom elak. Det visar att du anser dig ha rätt till respekt från honom trots att du varit en usel far. Respekt har du ingen rätt till, utan det behöver du förtjäna. Du hade chansen under flera decennier.

Det du inte gjort är att verkligen visa att din ursäkt var äkta. Det visar du genom att göra allt du kan för att reparera de skador du orsakat din son. Genom att bygga ett förtroende. Handling säger mer än ord.

Du brister i handling. Det är din skuld, och ditt ansvar. Låt mig gissa, du prioriterar dina pengar högre än din son? Då kan du umgås med dina pengar i framtiden. Visa till 100% med handlingar såväl som ord, att du ångrar dig, och ha tålamod, så kommer du nog bli förlåten. Fortsätt vara lat, girig, och beskylla sonen för att vara elak, dvs fortsätt upprepa samma misstag som hittills och du kommer definitivt få samma resultat.
Senast redigerad av -Gummi-Tarzan- 2025-10-22 kl. 07:36.
Citera
2025-10-22, 07:24
Medlem
Håller med om att vissa saker som man inte förstod som barn ibland kan ge en verklig aha-upplevelse. Redan som barn kände jag att något var annorlunda i vår familj. På ett dåligt sätt. Jag var definitivt mer än 40 år gammal innan jag förstod att det mesta berodde på att en förälder hade, ett i mina ögon, gravt handikapp för att kunna fungera väl som förälder. Nämligen väldigt utmärkande ADHD. På ett sätt är det skönt få en förklaring varför vi var en väldigt dysfunktionell familj på många sätt. Samtidigt så önskar jag ingen att växa upp med en förälder som har grav ADHD. Speciellt inte om man är väldigt känslig person. De kan i min mening aldrig uppbåda ett fullgott föräldraskap, i vart fall inte utan medicinering.
Som förälder bör man nog om man försöker reparera relationer till sina barn, ha en kunskap till varför man betedde sig illa och kunna beskriva det för sina barn. Då tror jag man har bäst förutsättningar att reparera skador. Sorgligt, men jag hade en klasskompis som i vuxen ålder sa : pappa har aldrig brytt sig om mig. Tror det var en orsak till att han aldrig själv skaffade familj. Kanske för att inte upprepa det. Kanske för att inte påminnas om sin egen barndom.
Citera
2025-10-22, 08:22
Medlem
Låt sonen vara ifred och läka, leva sitt liv och komma vidare.
Du kan aldrig göra ogjort det du har utsatt honom för och har
han inte förlåtit dig hittills, så är du nog inte värd det.

Man ska absolut finnas där för sina barn, men om de uttryckligen
inte vill veta av sin förälder och mår bättre utan, så är det bara
att acceptera.
Citera
2025-10-22, 08:29
Medlem
citymormors avatar
Nästan alla handlingar (ofta alla) en människa gör är själviska handlingar, du gör detta för att må bättre själv, för att du skäms, för att ditt liv känns meningslöst. Men det kan ändå komma något gott ur det ändå.

Att din son inte vill ha med dig att göra är hans val, han har rätt att välja detta. Du skall respektera detta men samtidigt fortsätta försöka. Det ena går emot det andra men det är det han vill även om han inte säger det.
Han vill troligtvis att du lider i din ensamhet, det är hans hämnd mot dig, som du antagligen förtjänar.

Visa honom med vissa tidsintervall att du lider, har ånger och vill reparera detta, men att du även respekterar hans beslut att isolera sig från dig.
Oavsett hur det går har du gjort vad du kan göra, det kommer hjälpa honom.
Citera
2025-10-22, 08:33
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
TS kommer med en träffande och sorglig iakttagelse av samtiden. I västvärlden har familjebanden blivit något villkorat — beroende av känsloläge, självbild och ideologi. Många har lärt sig att kärlek bara ges när allt känns rätt, snarare än som ett ansvar eller en lojalitet som överlever konflikter. Resultatet blir att minsta sår, särskilt mellan generationer, växer till en permanent mur.

Förr var familjen en plats där man överlevde trots allt — man kunde hata, skrika, be om förlåtelse, börja om. Nu är den en plats där man ”sätter gränser” och ”klipper band”, som om man kunde radera blodet ur sitt DNA.

Så Vitis historia är inte bara personlig sorg, utan också ett tecken på en bredare kulturell drift: vi ersätter försoning med självbekräftelse. Det är tragiskt både för föräldrar som vill gott sent i livet, och för barn som inte förstår hur mycket ett återförenande faktiskt kan hela — innan det är för sent.

Jag har dessutom egen erfarenhet av hur myndigheter ofta aktivt hjälper en hatiskt inställd expartner att slå kilar mellan barnen och den förälder som raderats. Systemet säger sig värna barnets bästa, men i praktiken förstärker det ofta alienering och misstro. Den som försöker hålla kontakten bemöts som ”problematisk”, medan den som saboterar relationen skyddas bakom byråkratins språk om ”trygghet” och ”stabilitet”.

Det är ett kallt maskineri som belönar den som skriker högst och straffar den som visar sorg. Resultatet blir generationer av barn som lär sig att kärlek är farligt, och föräldrar som får leva med skam, längtan och tomma födelsedagar — allt medan staten applåderar sin egen ”omsorg”.

Fint det du skriver och jag håller med dig i mångt och mycket.

Men jag har klarat hela mitt vuxna liv utan min mor, vad ska jag med henne till nu?
Hon är inget monster eller elak. Hon har bara tydliggjort att hon skaffade en ny och bättre familj än sin gamla (mig och min bror).
Hon fick det hon ville ha i slutändan och jag och min broder åsidosattes.
Nu på senare år vill hon vara med i våra liv, antagligen pga att min son är hennes enda äkta barn-barn.
Men vi behöver inte henne. Vi fick ju klara oss med bara far och det gick bra. Så vad ska vi med henne till?
Citera
2025-10-22, 08:39
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Har man bett innerligt om ursäkt och ändå blir behandlad som skräp under ett antal år så upphäver detta ens skyldigheter. Bygg dig en egen mur, släpp detta och gå vidare. Man är skyldig sig själv lycka och en del förtjänar inte annat om än de är ens barn.

En bekant till mig i samma situation som du såg kallt på saken: "Ett misslyckat genetiskt experiment"
Jag ger dig rätt här. Man har ett eget liv också. Man försöker såklart men det finns en gräns.
Citera
2025-10-22, 08:42
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Har man bett innerligt om ursäkt och ändå blir behandlad som skräp under ett antal år så upphäver detta ens skyldigheter. Bygg dig en egen mur, släpp detta och gå vidare. Man är skyldig sig själv lycka och en del förtjänar inte annat om än de är ens barn.

En bekant till mig i samma situation som du såg kallt på saken: "Ett misslyckat genetiskt experiment"
Det sorgliga är när barnbarnen kommer.
Citera
2025-10-22, 08:47
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det sorgliga är när barnbarnen kommer.

Ja.
Hur ska man förhålla sig till ett barnbarn man har haft mycket liten kontakt med?
Citera
2025-10-22, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Visa honom med vissa tidsintervall att du lider, har ånger och vill reparera detta, men att du även respekterar hans beslut att isolera sig från dig.

TS, åter: Visa absolut inte at du lider och har ånger. Det är inte din sons problem. Han har inte lust eller energi att du skal bearbeta dina egna fel på det sättet, det får du ta hand om själv. Att ta praktiska steg för att reparera (du har fått många goda tips til hur här i tråden) är dock ett gott råd.
Senast redigerad av OT-och-trams 2025-10-22 kl. 08:56.
Citera
2025-10-22, 09:13
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ja.
Hur ska man förhålla sig till ett barnbarn man har haft mycket liten kontakt med?
Det borde inte gå ut över barnbarnen men det gör det. En del med dålig relation till en förälder låter ändå barnbarnen ha en relation med deras mor-farföräldrar. Om ingen relation alls förekommer blir det ju omöjligt om inte tex partnern vill förmedla umgänge.
Citera
2025-10-22, 09:21
Medlem
Han blev vad du uppfostrade honom till. Bra jobbat. Nu tycker du att han är konstig och märklig. Nog bäst om du låter honom vara.
Citera
2025-10-22, 09:40
Avslutad
Citat:
Ja, där finns en uppriktig fråga.
Är det för min eller hans skull?
Vill jag förbättra kontakten för att läka mina sår eller finnas där för hans skull?
Jag vet uppriktigt sagt inte.

Allting handlar ytterst om en själv, även känslan att agera korrekt (agera rätt). För att må bra bör man agera korrekt och i harmoni med universum och naturen.

Du känner att du inte agerat rätt historiskt och eftersträvar balans i räkenskapen innan du ställs inför skranket (inför Gud, inför något, vad det nu innebär, själv tror jag på reinkarnation).

Men som jag skrev tidigare: Har man bett innerligt om ursäkt och försökt och ändå bemöts med fientlighet så har barnet valt att upphäva förälderns skyldigheter.

En hel del i tråden menar att man är för evigt skyldig att dörrmatta sig inför sina barn. Sanningen är att det är tvärtom, samt att det alltid varit tvärtom ... fram tills nu och nu funkar inte relationerna mellan generationerna. Nämen vilket sammanträffande ..

Konklusion: Lyssna inte på trälmänniskor som erbjuder trälmentalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in