Väldigt intressant med alla som bemödar sig att skriva någonting trots att de förtydligar att de gissar;
Citat:
Ursprungligen postat av
chonard
Gissar 500 för en lördag, å nog svårt låta bli för väldigt många,
Att källan i sig gör att vad som sägs är en lögn, utan att ta ställning till vad som faktiskt sägs;
Citat:
Ursprungligen postat av
Pungsving
Om det kommer från SVT så är det lögn.
Att de reagerat negativt på något, men utan att berätta vad de reagerade på;
Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Har bara kollat första, reagerade negativt på ett par saker. Men en sak jag gillade var berättarens språk. Det var småbrutalt.
(+poäng här för den relevanta kommentaren om berättarens språk)
Värst är såklart de som inte har sett programmet som diskuteras, men som likväl ska komma med åsikter...
Personligen tycker jag att det är uppfriskande att SVT gör ett program som detta, oavsett var man står i narkotikafrågan så är det bättre att ha någon typ av information att ta ställning till än ingen alls. Jag tror tyvärr inte att den i sig får särskilt stor påverkan på debatten, men det faktum att den är gjord av SVT kan kanske bana väg för fler liknande program om detta tas emot väl. Jag vågar tro att det finns ett påtagligt överlapp mellan de grupper som är emot en uppluckring av vår nuvarande narkotikalagstiftning och de som litar på vad public service säger.
Ett problem kring hela narkotikadebatten är den närmast fundamentalistiska propaganda som Sverige tvingat på sin befolkning under 4-5 decennier. Man har sagt att "
knark är bajs", men ingen faktisk kunskap kring eller urskildring mellan olika narkotiska preparat har förmedlats från officiellt håll.
Varför tar inte politiker tag i att ens utreda frågan? Resurserna finns säkerligen, men politikerna är fega och det som räknas är att behålla eller ta mandat inför nästa val, säkra den egna försörjningen. Man vet att propagandan har fungerat så attityden mot narkotika är cementerad hos de äldre generationerna, en utredning kommer att komma på fråga först när andelen väljare som är positivt inställda till en sådan gör att frågan om utredning av narkotikapolitiken kan bli en röstvinnare.
Jag är nyfiken på vad
folk som faktiskt sett programmet tycker om inslaget om "
Drugslab" som de pratade om i avsnitt två. Någon som sett deras program? Jag tittade på ett par stycken på youtube, ganska kul...lite väl kul för min smak men samtidigt verkar de försöka att faktiskt informera om vad som händer när man tar ett visst preparat snarare än att som kyrktanterna i Sverige bara säga "
nej".
Det torde vara överväldigande klart för folk att vi har droger i det svenska samhället, det är således inte intressant att debattera huruvida vi ska ha det eller ej. Utifrån att drogerna finns här, är det bra eller dåligt att det offentliga Sverige informerar om hur de olika preparaten fungerar eller ej? Bör människor få möjligheten till att göra ett informerat val eller ska vi fortsätta med vår efterblivna politik trots att det är uppenbart att den inte fungerar?
Du som tycker att vi ska fortsätta på samma väg som hittills, berätta varför du tycker att Sveriges narkotikapolitik fungerar bra.