2025-10-17, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salmonellatv
Tror du att passagerartrafiken är mer stabil än godstrafiken? Alltså att det är tryggare anställning i passagerartrafiken

Ja, i osäkra tider som dessa med en seg lågkonjunktur tror jag att den upphandlade regionaltrafiken är lite säkrare, för den trafiken behöver alltid rulla, t.ex. pendeltåg, regionaltåg mm.

Godstrafiken är mer konjunkturberoende.

Det är vad jag tror iallafall.
Citera
2025-10-17, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Ja, i osäkra tider som dessa med en seg lågkonjunktur tror jag att den upphandlade regionaltrafiken är lite säkrare, för den trafiken behöver alltid rulla, t.ex. pendeltåg, regionaltåg mm.

Godstrafiken är mer konjunkturberoende.

Det är vad jag tror iallafall.

Tack för svar!
Citera
2025-10-17, 18:18
Medlem
jesper98.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumtrums
SJ Västerås söker lokförare..
På SJ tjänar man sämst, men kanske luftiga turer och sköna överliggningar?

Någon som hört om SJ Västerås, vilka fordon och sträckor får man köra?
X40 Västerås-Stockholm eller Västerås-GBG
Även lite lok o vagn mellan Västerås-Stockholm
Citera
2025-10-17, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesper98.
X40 Västerås-Stockholm eller Västerås-GBG
Även lite lok o vagn mellan Västerås-Stockholm
X40 kanske inte är de trevligaste fordonen, man kanske kan hoppas de slänger in zefiro express snart..

Till alla nyexade lokförare som inte fått jobb men som ändå vill vara på spåren:
11 veckors utbildning till kontaktledningstekniker och sedan garanterad anställning på Strukton!
https://pn.se/program/intensivutbildning-kontaktledningstekniker/
Senast redigerad av Trumtrums 2025-10-17 kl. 21:56.
Citera
2025-10-18, 00:53
Medlem
jesper98.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumtrums
X40 kanske inte är de trevligaste fordonen, man kanske kan hoppas de slänger in zefiro express snart..

Till alla nyexade lokförare som inte fått jobb men som ändå vill vara på spåren:
11 veckors utbildning till kontaktledningstekniker och sedan garanterad anställning på Strukton!
https://pn.se/program/intensivutbildning-kontaktledningstekniker/
Tycker X40 är helt okej att köra ändå, lite slöa men man kan ju inte få allt
Citera
2025-10-21, 02:48
Medlem
Jag tycker det rasslat till lite med nya tjänster de senaste dagarna. SJ söker i både Malmö, Kalmar, Västerås, Nässjö och säkert någon mer ort jag missat. Sen ser jag enstaka andra operatörer också börjat söka.
Citera
2025-10-21, 10:11
Medlem
Citat:
Jag tycker det rasslat till lite med nya tjänster de senaste dagarna. SJ söker i både Malmö, Kalmar, Västerås, Nässjö och säkert någon mer ort jag missat. Sen ser jag enstaka andra operatörer också börjat söka.

det är ju perfekt tid för alla som började utbilda sig jan 2025 - de har väl fått licensen nu och bara väntar på jobb?
Citera
2025-10-21, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
det är ju perfekt tid för alla som började utbilda sig jan 2025 - de har väl fått licensen nu och bara väntar på jobb?

Jag hoppas samtliga får jobb snarast. Lider med stackarna som inte får ut och köra. Jag hade tur att tillhöra en av de sista klasserna där samtliga fick jobb.
Citera
2025-10-21, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2

De borde väl bli klara runt årsskiftet typ, men det finns många från tidigare utbildningar som söker jobb, har varit typ några hundra sökande till två utannonserade tjänster.
Citera
2025-10-22, 01:17
Medlem
Jag kör resandetåg och är orolig över varsel när jag går över till en ny operatör som ska ta över den trafiken jag kör.
Citera
2025-10-22, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
De borde väl bli klara runt årsskiftet typ, men det finns många från tidigare utbildningar som söker jobb, har varit typ några hundra sökande till två utannonserade tjänster.

kanske stämmer. utbildningen är 46 veckor men ja, jag antar att utbildningen stannar av vid sportlov, påsklov, sommarlov (semester). Och därav precis som du säger -årskiftet vilket är synd för runt julhelgen borde SJ ha ett massivt stort behov av nyanställningar för att tecka upp ordinarie semester.

Hade önskat att man hade skippat alla dessa lov och bara köttat på. Jag menar - vi som söker är inte barn längre. Och skolorna borde se till att ha utbildare som kan varva några timmar här och där även under sommaren
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-10-22 kl. 08:19.
Citera
2025-10-22, 09:52
Medlem
Citat:
Jag kör resandetåg och är orolig över varsel när jag går över till en ny operatör som ska ta över den trafiken jag kör.

Om det är upphandlad trafik är det vanligt att det är övertagande av verksamhet och att personalen tas över, men det har funnits övertagande där det inte varit så också. Vad säger facket? Hur kommer det att bli där du jobbar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in