2025-10-09, 19:02
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Jag tror mig minnas att jag sett/hört resonemang att om det varit "Svenssons" istället för LOP som råkat ut för detta öde så skulle sannolikheten för en fällande dom eventuellt ha varit högre. (Be mig inte om källa, det minns jag inte). Beträffande "andra lr tredje klassens medborgare" så kan du eventuell ha en poäng. Allas lika rätt inför lagen får man iaf hoppas på.

Ja, instämmer och jag har också hört lite om det resonemanget men mer generellt när det kom till Lisbeth som ställde sina krav på utredningen. Hon ville ha det på sitt sätt, inte bli bandad o.s.v.
Enligt mitt tycke så förstörde hon en del av utredningen i.o.m. sina krav...
..men som också tillmötesgick av polisen..
Utifrån det så tycker jag att hon behandlats med "silkesvantar" utifrån "vem hon var" och alltså inte som du(?) och även jag anser.
Därav min kommentar ovan.. "åt det hållet".

Och det är väl lite samma även i ditt scenario med Olof som "målsägande"...

Det är väl dessvärre fortfarande något som kanske lever kvar än i dag:
Vad väger en "pundares" ord jämfört med en högt utbildad ingenjör?
Citera
2025-10-18, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Mitt största problem med LP är inte nödvändigtvis själva plagget hon beskriver.
Hon beskriver en individ som uppenbarligen står en bit bort (10-15 m) norrut.

Vi har mängder med vittnen som beskriver på ett liknande sätt hur GM rör sig.
Han står väldigt nära vid skottögonblicket (möjligtvis lägger armen på Olof) och direkt efter kan det knappt röra sig om någon meter. Olof faller ju ihop på platsen i steget.
Han mer eller mindre omedelbart börjar röra sig på LOPs vänstra (östra) sida för att bli stående en kort stund innan han börjar springa.

Jag har svårt att se hur LP kan från knä titta norrut och se GM 10-15 m bort.
GM måste ha stått precis bredvid.
Och eftersom vi vet att hon senare också blandar ihop LJ med GM så är hela narrativet väldigt snurrigt.

Jag har svårt att landa i någon annan slutsats att för henne är AB, GM och LJ samma person.
Hon verkar ha sett alla tre, men de flyter ihop och hon adderar lite "mardrömsliknande" inslag i det hela. Första mannen har samma ruskiga och stirrande blick som sista. Men vi vet att det omöjligtvis kan vara samma man.
Jag tänker på att GM ska ha stannat en bit in och luta sig mot en barrack för att stirra på henne.

Som sagt. Det är snurrigt. Och att gå från detta "snurr" till att ens börja prata om ett utpekande 2 år!! senare är tyvärr makabert. Att det inte skrivs mer om att trots detta lyckades man få CP dömd i TR är bisarrt.....

En komplettering- även Anders B såg att Lisbet kollade på honom efter skotten.

https://innocenceproject.org/news/how-eyewitness-misidentification-can-send-innocent-people-to-prison/

https://innocenceproject.org/eyewitness-misidentification/
Senast redigerad av Niklasgl87 2025-10-18 kl. 11:24.
Citera
2025-10-19, 13:34
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87

https://innocenceproject.org/news/how-eyewitness-misidentification-can-send-innocent-people-to-prison/

Lisbet torde vara det minst tillförlitliga vittnet här. Högst sannolikt handlar det om vad minnesforskarna benämner retrograd amnesi , dvs minnesbortfall av information som föregår ett trauma. Fysiskt eller psykiskt. Vittnen på brottsplatsen beskriver ju henne som chockad,, ja i upplösningstillstånd.

Granskar man hennes utsagor noterar man att hon inte nämner någon som befinner sig på ett stegs avstånd från henne och maken. Inte heller kan hon svara på frågan om den man hon säger sig ha sett höll i något vapen, än mindre i vilken hand. Detta är ju ytterst centralt. Experimentella studier har visat att vapen i en hand är en av de mest framträdande detaljerna i personernas uppmärksamhetsfält.
Vidare säger hon sig ha uppfattat skotten som smällare på avstånd. En .357 Magnum revolver kan åstadkomma knall på uppemot 169 decibel. Även om vi räknar med ljuddämpare och patroner med svagare krutladdning så torde ljudet ha varit öronbedövande för den som står alldeles intill.
Citera
2025-10-20, 08:55
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Hej.

Du får ursäkta mig. Jag är lite ringrostig i detaljer kring mordet och kan därmed inte fullt ut förstå vad du menar och hur det passar ihop med mitt inlägg.
Citera
2025-10-20, 09:24
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Hur utpekandet, med allt runt omkring, gick till vet ju de flesta o det har det ältats om sedan dag 1 i stort sett. Det är inte bara en könsfråga utan även faktumet att det var Sveriges statsminister som med 100%-ig säkerhet skulle pekat ut CP. Naturligtvis kan man hoppas på att varken kön lr yrke nte hade spelat någon roll, men jag är inte helt säker på det. Hur det skulle utfallit kan man bara spekulera om.

Med bakgrund i ditt senare resonemang får man väl ställa sig frågan hur pass länge man generellt kan lita på ett vittnes (vittne o brottsoffer) utpekande av gärningsmannen, förutsatt att hen sett denne klart o tydligt. Är det ett par timmar, några dagar eller några månader? Skulle vara intressant att höra brottsjurister resonera kring detta.

Jag delar inte den uppfattningen. Att lyssna på brottsjurister i just det här sammanhanget skulle sannolikt inte tillföra särskilt mycket. Det är oklart vad en sådan diskussion faktiskt skulle ge oss, särskilt med tanke på att det redan finns omfattande forskning och väl etablerad kunskap inom området.

Det finns flera faktorer som påverkar huruvida ett vittnesmål kan — eller bör — användas som underlag i en rättslig prövning. Samtidigt råder det ingen tvekan om att den allra första tiden efter en händelse är kritisk. Det är då ett vittne har störst chans att återge vad som faktiskt observerats, innan minnesbilden riskerar att påverkas eller "kontamineras" av omgivningen.

I Lisbeths fall är de initiala uppgifterna inte bara knapphändiga utan även avvikande på flera punkter i förhållande till övriga vittnesmål. Till en början ger hon mycket lite konkret information, och hon uttrycker själv att hon inte sett några detaljer. Dessa detaljer börjar däremot framträda successivt över tid — vilket i sig är problematiskt. Minnet fungerar nämligen inte på det sättet.

Varje gång ett minne återkallas skapas en ny version av det, en kopia. Med tiden blir det en kopia av en kopia av en kopia, och varje gång kan små felaktigheter smyga sig in. Vår hjärna har tyvärr svårt att skilja mellan dessa förändrade minnesbilder och den ursprungliga, objektiva verkligheten.
Citera
2025-10-20, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Hej.

Du får ursäkta mig. Jag är lite ringrostig i detaljer kring mordet och kan därmed inte fullt ut förstå vad du menar och hur det passar ihop med mitt inlägg.

Anders B såg att Lisbet P bland annat kollade på honom efter skotten vilket bekräftar att Lisbet sannolikt blandat ihop sina intryck på mordplatsen.

https://www.youtube.com/watch?v=h54z5Oslp4M

Anders B klädsel blev gm klädsel för henne och det verkar som att hon inte såg gm ansikte/utseende alls. De flesta andra mordplatsvittnen ansåg att gm hade en mörk rock/kappa eller ulster som gick ner till knähöjd och flera ansåg att den fladdrade.

(FB) Tråden om Christer Andersson

Lisbet P i första polisförhöret dagen efter mordet: "Snett bakifrån såg hon hur en man sprang in på Tunnelgatan". "I övrigt lade fru Palme inte till några detaljer vare sig i utseende eller klädsel".

http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html
Senast redigerad av Niklasgl87 2025-10-20 kl. 13:58.
Citera
2025-10-21, 14:51
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Anders B såg att Lisbet P bland annat kollade på honom efter skotten vilket bekräftar att Lisbet sannolikt blandat ihop sina intryck på mordplatsen.

https://www.youtube.com/watch?v=h54z5Oslp4M

Anders B klädsel blev gm klädsel för henne och det verkar som att hon inte såg gm ansikte/utseende alls. De flesta andra mordplatsvittnen ansåg att gm hade en mörk rock/kappa eller ulster som gick ner till knähöjd och flera ansåg att den fladdrade.

(FB) Tråden om Christer Andersson

Lisbet P i första polisförhöret dagen efter mordet: "Snett bakifrån såg hon hur en man sprang in på Tunnelgatan". "I övrigt lade fru Palme inte till några detaljer vare sig i utseende eller klädsel".

http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html

Aha!

Tack!

Ja, jag är enig.
Min slutsats är som sagt den första person hon ser är AB.

Jag har redovisat min bild av händelseförloppet tidigare här: https://www.flashback.org/sp87800739
Citera
2025-10-21, 21:45
Medlem
Men då är frågan vem hon beskriver? Det är ju inte AB och inte LJ. För man får väl ändå utgå ifrån att hon beskriver någon hon sett och inte fabulerar?
Citera
2025-10-21, 23:33
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlowe
Men då är frågan vem hon beskriver? Det är ju inte AB och inte LJ. För man får väl ändå utgå ifrån att hon beskriver någon hon sett och inte fabulerar?

De tre skribenterna här ovan som hävdar den spekulativa förväxlingsteorin alternativt att Lisbet Palme fått för sig utgår från att Christer Pettersson inte var skyldig och går baklänges fram till slutsatsen om vad hon såg och inte såg. Det är standard bland dem som så långt det går vill ogiltigförklara hennes vittnesmål.

Som du mycket riktigt påpekar beskriver inte alls LP Anders Björkman eller Lars Jeppsson, vilket gör förväxlingsteorin svag förutom spekulativ.

Det troliga är att LP ser mördaren på rätt nära håll när hon tittar upp efter att först riktat uppmärksamheten på Olof Palme och sedan när han springer in gränden. Det är vad hon beskriver i förhör ett tag efter mordet och det är inget minne som växt fram.

Om hon rätt identifierar CP är en annan femma, det är högst osäkert så långt efter händelsen, men långt ifrån uteslutet. Uppgifterna om mördarens klädsel är däremot högst värdefulla. Det är inte Anders Björkman hon beskriver oavsett, det är mycket osannolikt.
Citera
2025-10-22, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
De tre skribenterna här ovan som hävdar den spekulativa förväxlingsteorin alternativt att Lisbet Palme fått för sig utgår från att Christer Pettersson inte var skyldig och går baklänges fram till slutsatsen om vad hon såg och inte såg. Det är standard bland dem som så långt det går vill ogiltigförklara hennes vittnesmål.

Som du mycket riktigt påpekar beskriver inte alls LP Anders Björkman eller Lars Jeppsson, vilket gör förväxlingsteorin svag förutom spekulativ.

Det troliga är att LP ser mördaren på rätt nära håll när hon tittar upp efter att först riktat uppmärksamheten på Olof Palme och sedan när han springer in gränden. Det är vad hon beskriver i förhör ett tag efter mordet och det är inget minne som växt fram.

Om hon rätt identifierar CP är en annan femma, det är högst osäkert så långt efter händelsen, men långt ifrån uteslutet. Uppgifterna om mördarens klädsel är däremot högst värdefulla. Det är inte Anders Björkman hon beskriver oavsett, det är mycket osannolikt.

Jag utesluter inte att hon blandar ihop, men det känns ändå uppenbart att en av de män som i så fall ingår i ”ihopblandningen” varken är AB eller LJ, dvs gärningsmannen.

Så det är kanske där man får söka efter ett signalement, utesluta det som på något sätt kan höra ihop med AB eller LJ och gå på det andra.
Citera
2025-10-22, 19:14
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Citat:

Vänligen hänvisa till vilket förhör.

Som tillägg kan jag bara säga att det är precis den här typen av inlägg som får en att fullständigt tappa lusten med MOP. Varför ens skriva dem? Vad är det du försöker uppnå? Hur vet du att jag eller någon annan utgår ifrån att CP är oskyldig? Och varför skulle jag ens behöva ha en åsikt om en hypotetisk GM? Det går ju alldeles utmärkt att bedöma LP:s förhör ändå.

Att du dessutom är moderator är helt obegripligt.
Höj kvalitén, för fan.
Citera
2025-10-22, 19:52
Medlem
Citat:

Ja, hon såg mördarens ljusa blick, sen pekade hon ut Christer Pettersson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in