2025-10-21, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Nej, då är det ingen buffé.
Varför skulle det inte vara det? Klart att en restaurang kan sätta begränsningar.
Citera
2025-10-21, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Varför skulle det inte vara det? Klart att en restaurang kan sätta begränsningar.
Absolut kan de göra det. Men då måste det klart framgå innan man betalar. I detta fallet tycks ju restaurangen själv säga att man får äta så mycket man orkar.
Citera
2025-10-21, 22:25
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Det här känns ju som ett stort och utbrett problem, så mitt förslag är att man inrättar en nationell Tribunal för att utreda brott mot Buffélagen!

Vi som nation har låtit missdådare komma undan med flagranta brott mot Buffélagen alldeles för länge nu! Vi kan bättre! Vi är bättre än så!

Så, vi inrättar en tribunal med erfarna domare. Sedan får vem som helst anmäla brott mot vår heliga Buffélag till tribunalen, som skyndsamt får dra missdådaren inför skranket och läsa lusen av den usla brottslingen som brutit mot den heliga Buffélagen!!!
Citera
2025-10-21, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Intressant! Jag kan berätta vad jag nyligen hört, så sent som i förra veckan. Det finns en skola som får sin mat från samma ställe, från Commat. Det finns regler för barnen i hur mycket mat de får ta. Det är samma regler för exempelvis 6-åringarna som för barnen på högstadiet. Exemplet här är alltså från förra veckan, det var prinskorv och potatismos en dag. Eleverna fick bara ta 3 prinskorvar, inte mer... Det gällde alltså även eleverna på högstadiet som ju behöver äta mer än exempelvis barnen i förskoleklass... Har hört fler såna här exempel tidigare, från samma skola. Att det är ett ganska lågt max antal man får ta. Och det är alltså samma regler för alla barn, oavsett ålder. Sen vet jag ju inte om det är skolan som beställer för lite mat eller om det är Commat som skickar för lite och har i förväg räknat ut vad det räcker för, per person... Jävla snålt oavsett...

På min tid fick man ta 8 köttbullar - åt gången. Och det stog alltid någon stasi kärring och såg till att man inte tog mer än sin dagsranson.
Citera
2025-10-21, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
På min tid fick man ta 8 köttbullar - åt gången. Och det stog alltid någon stasi kärring och såg till att man inte tog mer än sin dagsranson.
Jag fick bara ta två, å andra sidan var de stora som en näve och vägde 400 g styck.
Citera
2025-10-21, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoveOnUp
Han bröt mot god sed och är en typisk WT.
Gissar att han hade svält sig i flera dagar innan och drömde om tio pannbiffar.
Problemet med att svälta så länge är att magsäcken krymper och mättnadskänslan kommer snabbt och man orkar endast en fågelportion. Duktigt ändå att orka med 4 biffar.

När det gäller buffé så är fattiglapparna problemet för krögarna. Dessa gamar förstör för oss andra.
Ät så mycket du vill betyder ät så mycket du vill inom rimliga gränser, detta är underförstått. Alla som har fler än två hjärnceller fattar detta.
God sed, hyfs, gäller med det fattar inte lågpannorna. De tar allt bokstavligt och kan käka för 10 pers.

Jag håller med om detta faktiskt. Även om definitionen av buffe är att man får ta hur mycket man vill så finns det en gräns, och det fattar alla normalt funtade människor som har en gnutta hyfs.

Jag tar alltid två gånger och hämtar mat när jag går på buffe. Först en provsmakartallrik med lite av allt. Sen tar jag cirka en halv portion av det jag tyckte om mest. Jag blir behagligt mätt, kan gå tillbaka till jobbet utan att känna att jag kommer att smälla av.

Det är typsikt låg kvalitets människor som glufsar i sig stora mängder mat på buffé. Det är inte konstigt att eliten ser på vanligt folk. Vanligt folk verkar vara skräp, iallafall majoriteten.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2025-10-21 kl. 23:19.
Citera
2025-10-21, 23:24
Medlem
Proumbras avatar
Lunchställen som aviserar buffé men inte tar höjd för storätarna, blir oftast inte långvariga.
Citera
2025-10-21, 23:32
Medlem
Gesaffelsteins avatar
Buffé betyder inte "ät så mycket du vill". Men att gnälla över fyra biffar är riktigt snålt. Kommer någon vilja gå dit nu?
Citera
2025-10-21, 23:38
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Ursäkta men var i buffélagen står det att man bara får ta två pannbiffar på buffé?
Finns inget sådant utan bara trams från restaurangens sida.

Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Så fungerar buffé på många ställen, men det finns undantag och det är inget som förhindrar restaurangen på att sätta maxgränser rent juridiskt.

Men att ringa upp någon? Alltså, what?
Jo fast då skall ju ev maxgränser t ex man 15 sushibitar eller max två biffar kommuniceras i förväg t ex genom skyltar så att jag som kund kan välja om jag tycker att deras begränsningar är okej eller om jag skall gå någon annanstans.
Avtalsvillkor skall jag få veta innan jag ingår avtalet och betalar.
Det skall inte införas regler mitt under måltiden som inte är kommunicerade.
Citat:
Ursprungligen postat av Gesaffelstein
Buffé betyder inte "ät så mycket du vill". Men att gnälla över fyra biffar är riktigt snålt. Kommer någon vilja gå dit nu?
Jo om ingen annat kommuniceras till mig som gäst innan jag betalar och ingår avtalet så anser jag nog att det gör det.
Avtalsvillkor skall inte ändras ensidigt efter avtalets ingående.
Senast redigerad av Jonas1968 2025-10-21 kl. 23:42.
Citera
2025-10-21, 23:38
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger

På min tid så hade vi tävling och en vann kompis med 64 frikadeller innan skolpersonalen satte stopp.
Han hade nog kunnat utmana Marcus i duell på Commat,
Citera
2025-10-21, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gesaffelstein

Vad betyder det då?
Citera
2025-10-21, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jo fast då skall ju ev maxgränser t ex man 15 sushibitar eller max två biffar kommuniceras i förväg t ex genom skyltar så att jag som kund kan välja om jag tycker att deras begränsningar är okej eller om jag skall gå någon annanstans.
Avtalsvillkor skall jag få veta innan jag ingår avtalet och betalar.
Det skall inte införas regler mitt under måltiden som inte är kommunicerade.
Då får du väl stämma restaurangen då. Lycka till.

Det går ju att vända på det också. Om de inte har sagt att du får äta hur mycket du vill så kan du ju inte bara anta att det är så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in