Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-10-22, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Det har du rätt i. Visste inte att det ingick dessert på lunchbufféer, på sin höjd en slät kopp kaffe.
Äter sällan luchbuffé, det kanske mest är under kvällar det kan ingå.
Citera
2025-10-22, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nu brukar man gå plus på karusellerna, som man tar betalt för, och back på gungorna. Även om den gamla slagdängan säger tvärt om.

Hur som helst så handlar det om att det ena drar till det andra. Tar man bort gratisgungorna så kanske gästerna som annars åkte betalkaruseller uteblir.

Men självklart, om restaurangen går back när en Marcus kommer och äter massor pannbiff, så till den milda grad att restaurangen håller på att gå i kk, då ska det givetvis inte finnas pannbiff på buffén, eller så får man begränsa antalet varje gäst får äta. Med risk för att tappa gäster.

Att tappa gäster man går back på är ju bara ett plus för restaurangen. Inte en risk.

Ja, om de hade en affärsmodell där de kan gå back på buffén (gungor) för att det lockar gäster att spendera mer på något annat mer lönsamt (karuseller) så hade det fungerat. Nu brukar ju dock lunchrestauranger inte ha det. Hade det varit kvällstid hade de kunnat ta igen en del på alkohol.
Citera
2025-10-22, 19:55
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profilbild
Höja det fasta priset är ett sätt att få kunderna att spendera mer. Om en lunchbuffé har samma pris som lunchrestauranger utan buffé men med motsvarande mat (typ svensk husmanskost) utgår jag från att kvaliteten blivit lidande.

En lunchbuffé bör ju rimligen kosta ett par tjugor mer, än en klassisk dagens, allt annat känns uppåt väggarna. Det dummaste man kan göra är att tumma på kvaliteten, då är det ju skit samma att det är billigt, ytterst få lär ju komma tillbaka regelbundet. Möjligen några snålvargar, matvrak eller byggjobbare (även de matvrak),
Citera
2025-10-22, 19:57
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Äter sällan luchbuffé, det kanske mest är under kvällar det kan ingå.

Jag äter heller aldrig buffé, ofräscht i flera led. Äter endast en gång om året med företaget, då det vankas obligatoriskt julbord. Har dock sett på "tv" att det ibland kan ingå dessert, men det kanske är på kvällarna, som du säger. Eller mer fancy pants-bufféer på konferenser eller större hotell?
Citera
2025-10-22, 20:12
Medlem
Vet inte om någon redan påpekat. Men buffé är egentligen sättet maten serveras på. Men det har ju blivit synonymt med att man får äta hur mycket man vill.

Citat:
"Buffé" innebär ett måltidsupplägg där maten är uppställd på ett bord och gästerna själva får ta det de vill äta.
Det kommer ursprungligen från franskan buffet, som betyder serveringsbord eller sidobord.
Kort sagt: en buffé är en självservering av flera olika maträtter, ofta upplagda på ett bord.
Citera
2025-10-22, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Hur vet du att han gjort så vid flera tillfällen? På bilderna ser inte biffarna ut att väga 200 gram, snarare 125 gram, definitivt inte mer än 150 gram.

Marcus och hans sällskap förnekar att han kastat mat, och ägaren har inte heller påstått att Marcus kastat mat. Det är en efterhandskonstruktion.

Frågan ursprungligen gällde ju att ägaren sagt till Marcus i efterhand att det inte var tillåtet att ta mer än 2 pannbiffar, trots att det är buffé. Han hänvisade till buffélagen, en lag som inte ens existerar.

Som jag sa det står att dom väger 200g på deras facebook sida.
Och vem vet att inte Marcus hittat på det här med buffelagen? Finns samtalet inspelat?
Citera
2025-10-22, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
En pannbiff på 200g innehåller ju inte bara kött, utan även lök, ströbröd, mjölk, ägg. Men med tanke på inköpspriset av kött, så kostade han nog inte restaurangen mer än 40-50kr med moset.

Men, är det sant att han tog mat som han sedan kastade (upprepat) för att ta ny, och att han gör detta vid varje besök på restaurangen, så förtjänar han så klart en tillsägelse, och ignorerar han tillsägelserna bör ha ju bli portad. Så klart.

Det är väl främst på stort antal besökare de gör pengar, och för att få stort antal besökare behöver du bjuda på god och vällagad mat, kikar man på många av deras omdömen på Facebook verkar de inte vara några hejare i köket. Dessutom vinner man inga gäster, eller får dem att återkomma, om man punktmarkerar dem eller glor på dem som imbeciller (som personalen tydligen gör enligt många besökare). Någonting säger mig att ägaren/"kocken" är i fel bransch. Inte första gången denne är i lokalt blåsväder heller.

Restaurangen startades av riktiga kockar, en av dom var lärare på restaurangskolan i katrineholm innan.
Restaurangen såldes därefter till invandrare som var helkassa på matlagning, barnen som fick skollunch från Restaurangen fick bara halvfabrikat och jätteäckligt.
Sen såldes Restaurangen till nuvarande ägare.
Ätit där vid flera tillfällen och tyckt maten varit helt okej särskilt för buffepriset.

Tror dock många inte känner till att det varit ett ägarbyte till sen kock-läraren hade stället.
Och därför lever ryktet kvar att stället ska vara skit.
Citera
2025-10-22, 20:48
Medlem
Flummigheters avatar
Sandmänniskor vs riktiga svenskar? Låt han äta er jävla pannbiff och håll käften, det är en BUFFÉ, var glad att du får bedriva verksamhet i Svea, din sandperson. Så tycker jag.

Jag hade blivit våldsamt arg om idioten ringt upp mig, likt Markus.

Har inte läst hela tråden men gissar att ägaren har ett sandklingande namn.
Citera
2025-10-22, 21:41
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
En variant är ju som vissa ställen gör, att de väger maten och tar betalt efter vikt (så om jag vill ha en liten lunch så slipper jag understödja matvraken).

Fast då har man ju problemet att 800g panbiff kostar lika mycket som 800g potatis...

Problemet kanske är att folk inte förstår att bete sig och följa Buffélagens anda, utan är om sig och kring sig för att vinna små gnidiga fördelar... det kanske inte funkar med Buffé i det nya Sverige...
Citera
2025-10-22, 22:18
Medlem
Gammal.Trolldoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
En variant är ju som vissa ställen gör, att de väger maten och tar betalt efter vikt (så om jag vill ha en liten lunch så slipper jag understödja matvraken).
Fast då är det ju inte en buffé längre. Då gäller ju inte ens buffé-lagen!
Citera
2025-10-22, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
En normal resturang lägger ju priset så att de som vill ta 2 extra pannbiffar får göra det.

Däremot så borde man få ordning på folket som tar mer än de äter och vaskar mat istället för att hämta 2ggr.
DET kan jag se som ett problem för en krog. Det blir ju helt onödigt svinn.
Slänga mat är riktigt dumt. Det ska definitivt stävjas.
Citera
2025-10-22, 23:02
Medlem
Buffélagen, vad är det för jävla idioter som hittat på den?
Är det restaurangen i fråga? Vilka sorgliga jäklar.

Buffé = är så mycket du vill, du kan backa flera ggr om du vill

Buffélagen skapat hittepå av några som uppenbarligen vill övervaka sina gäster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in