Citat:
Ursprungligen postat av
RusskiFob
Ja det perfekta landet Ryssland
Ta en titt på den här filmen från Ryssland och deras europiska standard fanno 2025
How do Russians cope without hot water and sewage systems?
https://www.youtube.com/watch?v=Vc3ElGnJFe4
Men fattar du inte vad jag säger? Ruski är långt ifrån perfekt. Jag anser jag kom till världens bästa land när vi fick flytta till fina o buttra lilla sueski som liten o slapp träffa fulla soldater i olika spärrar på kvällarna när jag kom hem från farfars stall där jag fick hjälpa till med inkomst till familjen redan som 12 åring.
Vi bodde i en sliten liten stuga på vischan och jag jobbade ungefär 3mil borta i grannbyn.
Inne vid infarten till dom flesta småbyarna Brukade soldater spärra vägen för att norpa till sig lite extra flis med "körkortskontroller" mm mm mm.... det var knappt vad du kallar skogsväg och jag hade en cross som jag tog den längsta biten o traskade eller liftade med lastbil som brukade åka mellan en annan by med en garnision o till stan lite längre bort om det fanns chans typ.
Minst nån gång i kvartalet var man utan el. Ledningar som här fanns typ enbart inne i städerna eller i rikemans områden.....
Jag har sett både fina fattiga och underbara moder Ryssland -ooh det NYA ryssland.
Du ska veta hur man typ dyrkade Putin från början.
O ingen av er som inte ens turistat i varken sovjet eller ryssland har många rätt i vad ni försöker lura i folk .
Där jag kom från var riktigt slitet och kallt o det mesta filk som inte jobbade nästan varenda dag låg hemma -eller på mackarna- o var packade då en flaska -tror- det var en L sprit kostade mindre än en flaska naranja...(fanta då-fantan är en rysk dricka...) o man kunde köpa mediciner utan recept för 2us dollar på lösvikt på macken ute på vischan.
Men seriöst. Alla Utom en gubbe en bit från oss hade rrinnande vatten och en skitstol (eller iaf husvans toa!) Hemma.
Visst är det fortfarande enorm skillnad på en rik person o typ en pebsionär eller krigstrasig snubbe som super.
O jaa det är hyggligt jävla vanligt med typ igenspikade trasiga fönster o portar med sönderslagna dörrar som står öppna år efter år, i gamla sovjetlängorna (GETTONA) o inne i moskva city kostar en normal lägenhet med sjyst standard typ mellan 30 o uppåt -miljoner dollar- o en sovjetbarack kanske du har en lika stor lgh du hyr per månad eller år eller vad man liksom kommer överens om kanske 450-1500 sek i månaden och du betalar för möblerat eller tomt. Med/utan kylskåpet o sånt ungefär........
Ryssland kan vara skit för en del o Moder Ryssland med den Vackra Röda Stjärna man bara inte kan låta bli att älska på bild..
Innan raset var det enormt på slutet och jag har flr mig farsans flaska brännjack jag minns jag köpte åt han nåt år innan kollapsen kostade som en merca typ i kollapsinflaionen,då- o det är ju typ INTE så det ÄR där.... i början var Putin rena Jesus för ryssland !
Folk fick arbeten med riktig lön han ordnade elledningar över så gott som hela rysslabd på ett par år, Folk slapp göra påtvingad militärtjänst trots man var utan jobb,' svinpolisen' var borta han såg till att vattnet i kranen var rent o ok att dricka utan att bli sjuk pensionerna som alltid varit väääkdigt låga fick nåb slags liknande. .inte bostadsbidrag..men liknande iaf så pensionärer slapp tigha eller supa eller som massa äkdre damer, fick ingå i "soptjänsten" o sopa dom riktigt enorma torgen och gatorna mez kvast i rikemanskvarteren inne i typ moskva o st petersburg....
Kasta en ölburk eller nåt på gatan i st petersburg så får du stryk av konstapeln som ser dig-sen får du plocka upp o kasta den medan du får hjälp till sopkorgen .
Det är så rent sp du skulle tro du såg fel mannen!
En tjej som missar nattbussen kan be wn ledig polispatrull om skjuts o hon får skjuts o sällskap till DÖRREN -liknar det en soptipp med efterblivna människor som svälter ihjäl o skiter ute i nån buske om dom inte är för nertryckt för att gå ut ens? -medan dom dricker ur vattenpölar och säljer iträtade spikar från stulet byggavfall för att kunna köpa en möglig limpa -som enligt russofober troligen även är stöldgods i butiken som inte ens har råd att öppba dörren på dagarna?
Ryssland är långa vägar från perfekt-men på många sätt är det bättre än lilla trygga sueski....o på lika många sätt, är det rena helvetet för andra, men den bilden en aftonslask-svenne försöker få folk att tro på är lika långt från sanningen om att Putin enbart har sabbat ryssland.....anledningen till att det har kunnat bli så vridet som sen Ukrainakriget började o att folk trots allt ändå stöttar honom är för dom längyar tbxx till hans början som president president-lite som att svenskar fortfarande trots ER EGEN valda misär som råder i fina sverige -röstar ni på sosseslasket o tror det kommer lösa sig -eftersom man minns den BRA tiken och hoppas till döden på den som tidigare varit det bästa styret man har fått uppleva.
Sry för en hel novell, men jag hoppas den som läst får en annan bild av ryssland o ka ske till o med nån annan gång till och med tar färjan över o kollar runt en gelg och skaffar en egen uppfattning om vad jag menat!
Lev o må fint mina svenska bröder o systrar! Nastarovje!