2025-10-21, 16:19
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveOnUp
Han bröt mot god sed och är en typisk WT.
Gissar att han hade svält sig i flera dagar innan och drömde om tio pannbiffar.
Problemet med att svälta så länge är att magsäcken krymper och mättnadskänslan kommer snabbt och man orkar endast en fågelportion. Duktigt ändå att orka med 4 biffar.

När det gäller buffé så är fattiglapparna problemet för krögarna. Dessa gamar förstör för oss andra.
Ät så mycket du vill betyder ät så mycket du vill inom rimliga gränser, detta är underförstått. Alla som har fler än två hjärnceller fattar detta.
God sed, hyfs, gäller med det fattar inte lågpannorna. De tar allt bokstavligt och kan käka för 10 pers.

Med ditt resonemang så ska varenda buffe isåfall ha "max 2 pannbiffar". Så det köper jag inte. Däremot ska man äta upp det man tar upp och såvida han inte lämnade kvar flera så kvarstår det att ägaren är en jubelidiot och inget annat.

Dom flesta på buffe äter lagom och normalt, en del säkert mindre än genomsnittet och sen såna som marcus som kan trycka i sig 4 pannbiffar det är ett snitt man får räkna med när man driver ett sånt här ställe.
Citera
2025-10-21, 16:26
Medlem
murder4hires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulmedhammaren
Tjock och glad man tror buffé är en ät-tävling.

Tjock och glad man följer inte bufféns oskrivna regler, tar 90% protein, många portioner och tror med ögat att mer får plats i buken än vad det görs, så dyrbitarna slängs när han stoppat kilovis i sig.

Personalen har varnat honom, han hävdar upprört att de förstör hans liv och att han har rätt att äta ett kilo panbiff för 129kr.

Personalen måste punktmarkera honom för att han inte ska grisa ohämmat. Med den anpassningen och hårda hot om avstängning går det bra i en period.

Sedan faller den tjocke, glade mannen tillbaka i gamla beteenden. En stressig lunch när personalen inte hinner punktmarkera honom äter han återigen 1kg pannbiff.

Buffén gick inte ihop och när de går igenom kamerorna ser de en glad och tjock man som pressar orimliga mängder protein, helt emot deras överenskommelse.

Glad och tjock man är nu avstängd, då blir han en upprörd och tjock man och gråter ut sin vinklade historia i media i hopp om att hans krokodiltårar ska lära restursngägaren en läxa om att stoppa glada tjocka män från att äta kilovis av protein för 129kr.

du tycker inte att alternativet "girig och oförskämd svartskalle till ägare som går över vissa integritetsgränser" är mer sannolikt?

jävla vänstermupp.
Citera
2025-10-21, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Med ditt resonemang så ska varenda buffe isåfall ha "max 2 pannbiffar". Så det köper jag inte. Däremot ska man äta upp det man tar upp och såvida han inte lämnade kvar flera så kvarstår det att ägaren är en jubelidiot och inget annat.

Dom flesta på buffe äter lagom och normalt, en del säkert mindre än genomsnittet och sen såna som marcus som kan trycka i sig 4 pannbiffar det är ett snitt man får räkna med när man driver ett sånt här ställe.
Ingen bra idé att sätta maxgränser tycket jag. Då tar man bort själva idén om buffé.
Lunchrestauranger tävlar hårt om lunchgäster och det nya är just buffé, gissar att flera krögare kämpar på marginalen.

I den bästa av världar kunde man hoppas om städat och resonabelt folk i alla sammanhang men det verkar vara en utopi. Finns alltid det där bottenskrapet som förstör för alla andra vettiga.
Citera
2025-10-21, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murder4hire
du tycker inte att alternativet "girig och oförskämd svartskalle till ägare som går över vissa integritetsgränser" är mer sannolikt?

jävla vänstermupp.

Nej, alla känner minst en person som ska "vinna" över bufféer genom att taktiskt äta dyra saker i absurda mängder. Om du skulle haft tur nog att slippa sådana själv så kan du ju bara titta runt i tråden, flera användare som ger utryck för precis den inställningen.
Citera
2025-10-21, 16:56
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveOnUp
Ingen bra idé att sätta maxgränser tycket jag. Då tar man bort själva idén om buffé.
Lunchrestauranger tävlar hårt om lunchgäster och det nya är just buffé, gissar att flera krögare kämpar på marginalen.

I den bästa av världar kunde man hoppas om städat och resonabelt folk i alla sammanhang men det verkar vara en utopi. Finns alltid det där bottenskrapet som förstör för alla andra vettiga.
Jag tycker inte det skulle kännas konstigt om det stod "max 2 biffar" ovanför biff-lådan. Tvärtom skulle ju det göra att de kunde ha lite finare dyrare saker i buffen eftersom ingen vräkte i sig dem. Men jag har aldrig sett en sådan skylt så det är antagligen tabu i buffe-världen. Möjligen svårt att kontrollera och man vill inte vara polis i sin restaurant, det är otrevligt och i värsta fall farligt.
Senast redigerad av Paris24 2025-10-21 kl. 17:00.
Citera
2025-10-21, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Ser jag fel eller har Commat plockat bort recensionerna från sin Facebook-sida?

Ja de försöker sopa allt under mattan.

https://m.facebook.com/reel/1236346141856301/?referral_source=external_deeplink

Här ser man vad lokalbefolkningen tycker.
Citera
2025-10-21, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Intressant! Jag kan berätta vad jag nyligen hört, så sent som i förra veckan. Det finns en skola som får sin mat från samma ställe, från Commat. Det finns regler för barnen i hur mycket mat de får ta. Det är samma regler för exempelvis 6-åringarna som för barnen på högstadiet. Exemplet här är alltså från förra veckan, det var prinskorv och potatismos en dag. Eleverna fick bara ta 3 prinskorvar, inte mer... Det gällde alltså även eleverna på högstadiet som ju behöver äta mer än exempelvis barnen i förskoleklass... Har hört fler såna här exempel tidigare, från samma skola. Att det är ett ganska lågt max antal man får ta. Och det är alltså samma regler för alla barn, oavsett ålder. Sen vet jag ju inte om det är skolan som beställer för lite mat eller om det är Commat som skickar för lite och har i förväg räknat ut vad det räcker för, per person... Jävla snålt oavsett...

Nåja, det där är en annan sak. Om kommunen beställt en viss mängd mat per elev så är det självfallet den mängden som gäller, i ditt exempel 3 korvar/barn. Då är det kommunen som felat i sin beräkning, inte restaurangen.

Att en betalande kund blir utskälld för att ha tagit för många biffar på en buffé är däremot skrattretande patetiskt. Han ska kunna ta 10 biffar om han så önskar, förutsatt att det äts upp på plats och ej slängs/tas med.
Citera
2025-10-21, 17:08
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Räknar vi 12900:- i inkomster per dag så blir det en kvarts miljon i inkomster på en månad på bara lunchbuffén.
Då räknar jag bara måndag-Fredag också.

Lägg då till övriga inkomster på övrig försäljning förutom buffén på minst lika mycket.
Det lämnar ganska så stora marginaler till både löner, hyra och råvaror.

Jag reagerade också på att han försökte få 12.900 SEK / dag att låta negativt. Och som du säger så var det endast buffén. Lägg till annat så närmar vi oss kanske 20.000/dag. Jag hade inte haft något emot att driva ett företag som tjänar 20.000 brutto per dag!

Sjävklart har den här grisen gjort bort sig flertalet gånger och nu är han kränkt för att det blev konsekvenser av det speciellt efter att han försökt söka ryggdunk online.

Sen att vissa av er här inne inte kan låta bli att hata på någon bara för de är invandrare det spelar mindre roll. Bra gjort av restaurangen och förhoppningsvis vet nu fler ställen vad snåljåpsgrisen går för (om de inte redan gör det vilket är mer troligt).
Citera
2025-10-21, 17:15
Medlem
Flashback var bättre förr ...

Liten byhåla. WT-familjen är ovän med restaurangägare på grund av inte bara en utan flera händelser, från båda sidor. Familjemedlemmarna skriver negativa recensioner under eget och uppenbart påhittade namn. Vänskapskorruption florerar i den lilla staden och det blir en artikel i lokalblaskan som i sin tur skapar drev på sociala medier och här på Flashback...

Var tog ni vägen flashbackdetektiver? Vad hände med "media ljuger alltid" ? Finns ju mer att hitta i denna story än bara "buffélagen" ?
Citera
2025-10-21, 17:20
Medlem
Takpapps avatar
Helt klart hets mot folkgrupp som redan konstaterats.

Om det fanns inlagd gurka på buffén bör den legat i en lag. Den s.k. buffélagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Låter lite som mongo-restaurangen i Göteborg som hotade att ta betalt för de matrester man lämnade efter sig när man åt buffe där.

Att ta för sig mat man inte äter upp är ju oförskämt.

Men det är ju både ofräscht och osmakligt med ett koncept som går ut på att svulla i sig så mycket som möjligt, eftersom man redan betalat för vad som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Tittar på deras hemsida, och det ser ut som de har en frukostbuffé och en lunchbuffé.
Lunchbuffén är två varmrätter, sallad kaffe och kaka. Det kallar inte jag buffé.
De har missuppfattat vad en buffé egentligen är.

Hur många rätter krävs då? Jag tolkar det som att det är självservering ur ett begränsat urval. Då kan svullon lassa på rejält.

Restaurantören har uppenbarligen alltför få kunder eftersom han har tid att stalka sina f.d. kunder.
Citera
2025-10-21, 17:33
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Nu tror du mer på en person som hänger ut företag på nätet (alltså kränkt, en kränkt svensk ljuger alltid) än på en restaurang som har allt att förlora på en missnöjd kund. Jag gör inte det. Jag tror ingenting han säger är sant. Diagnospersoner gör allt för att verka oskyldiga och ett särskilt avslöjande kännetecken är att det inte gjort en enda sak fel.

Ja, jag tror mer på en gäst än en krögare som ringer upp sina gäster för att skälla ut dem. Fy fan vilket vidrigt beteende.
Citera
2025-10-21, 17:43
Medlem
Doktordonkas avatar
Efter att ha läst igenom två tredjedelar av den här tråden så känner jag att jag har frågor på temat.

-Har huvudpersonen något otalt med restaurangen, har han kanske groffat åt sig alldeles för mycket inte bara en gång utan detta är 20:e gången och nu reagerar restaurangen?

eller

-Är restaurangägaren en fullständig psykopat som ringer upp och hotar sina gäster efteråt. I MIN värld så säger man till direkt på restaurangen om någon inte beter sig som önskat, att göra det i efterhand är rena psykopatmetoder.

Jag lutar mot alternativ två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in