2025-10-21, 14:32
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittokrat
DN skriver om en kvinna som har diabetes (typ 2). Hon säger i artikeln att hon bär sin diagnos med stolthet och har tatuerat in ordet diabetes på handleden.
Kan någon förklara för mig vad som menas med att bära en diagnos med stolthet?
I just den här kvinnans fall kan man förstå indirekt av artikeltexten att hon tidigare har ätit för mycket och för dåligt. Så vad är hon stolt över? Att hon har blivit besvärsfri genom gastric bypass?

https://www.dn.se/sverige/sassa-fick...deles-for-ung/

Det här ju helt i linje med vad som händer i världen. Man ska vara stolt över allt och gärna tatuera in det, jag är tjock, jag är sjuk, jag är könsförvirrad.

Tack att du länkade DN (judeblaska) så folk kan se vad de prioriterar.
Citera
2025-10-21, 14:32
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det är lätt att blanda ihop dem!

Om jag bara visste skillnad på dem hade jag kunnat göra en bättre analys. Nu vet jag att det finns typ diabetes 1 och 2 och 3.
Citera
2025-10-21, 14:34
Bannlyst
Jag vet inte, det var en annan kvinna som tydligen skämdes över sina handeksem som hon hade fått av ett outspätt rengöringsmedel. Det var en artikel som beskrev hennes skam hela tiden. Varför vare sig skämmas eller vara stolt?

Obs, har man psykisk ohälsa (depressioner, ångest, självskadebeteende osv) - då kanske man ska skämmas. Även personlighetsstörningar
Citera
2025-10-21, 14:39
Medlem
Mittokrats avatar
Jag antar att kvinnan skäms eller är generad för att ha skaffat sjukdomen, att ha behövt en massa vård för att slippa den, och inte vill ta skit för detta? Signalen om stolthet är ett sätt att tysta kritikerna in spe (som om de ens finns, vem bryr sig).
Citera
2025-10-21, 14:50
Medlem
riktigamannen95s avatar
Folk idag älskar att göra sina diagnoser till hela sina identiteter. Det gör dem märkvärdiga och speciella. Och så kan de få likes och medlidande på nätet.
Citera
2025-10-21, 15:01
Medlem
Lifestealers avatar
ja hatar överviktiga med diabetes fatta hur mycket skattepengar dom kostar
Citera
2025-10-21, 15:14
Medlem
Just diabetes? Det är forskningsmässigt klarlagt i studier att självmordsfrekvensen är upp till 3 gånger högre för de som har diabetes. Speciellt om man får det i yngre åldrar. Så stolthet..nja..
Citera
2025-10-21, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Om jag bara visste skillnad på dem hade jag kunnat göra en bättre analys. Nu vet jag att det finns typ diabetes 1 och 2 och 3.
Det finns också graviditetsdiabetes, LADA och fler därtill.
Typ 3 är egentligen Alzheimer och ingen officiell diagnos.
Citera
2025-10-21, 15:32
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Det finns också graviditetsdiabetes, LADA och fler därtill.
Typ 3 är egentligen Alzheimer och ingen officiell diagnos.

Du ser, och det där kommer jag aldrig lära mig, så det är tur att ni andra faktiskt kan det.
Citera
2025-10-21, 15:40
Medlem
sojapojkes avatar
Påminner mycket om folk som bygger hela sin identitet på sin sexuella läggning. Total avsaknad av någon personlighet och känslan att få känna sig inlkluderad i en grupp (vilket kanske inte är så dåligt) tror jag är de främsta orsakerna.
Citera
2025-10-21, 15:47
Medlem
Gitarrvalpens avatar
Däremot kan jag säga att det finns så mycket gott i butikerna numera med fett och socker.

I går köpte jag en liten bit av roqfortost. som man ska äta med med nåt som jag såklart glömde.

Bär man sin diabetes typ 2 med stolthet... Det finns ju inget i den sjukdomen att vara stolt över..

Oförmågan att producera insulin? ..
Senast redigerad av Gitarrvalpen 2025-10-21 kl. 16:41.
Citera
2025-10-21, 15:52
Medlem
Självförvållad diabetes. Antagligen en tjockis som fått mycket negativa reaktioner pga stigmat kring sjukdomen. Försöker nu intala sig själv att hon bär diagnosen med stolthet i ett försök att lura sig själv och omgivningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in