• 1
  • 2
2025-10-21, 14:09
Medlem
Mittokrats avatar
DN skriver om en kvinna som har diabetes (typ 2). Hon säger i artikeln att hon bär sin diagnos med stolthet och har tatuerat in ordet diabetes på handleden.
Kan någon förklara för mig vad som menas med att bära en diagnos med stolthet?
I just den här kvinnans fall kan man förstå indirekt av artikeltexten att hon tidigare har ätit för mycket och för dåligt. Så vad är hon stolt över? Att hon har blivit besvärsfri genom gastric bypass?

https://www.dn.se/sverige/sassa-fick...deles-for-ung/
Citera
2025-10-21, 14:12
Medlem
echodelta5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittokrat
DN skriver om en kvinna som har diabetes (typ 2). Hon säger i artikeln att hon bär sin diagnos med stolthet och har tatuerat in ordet diabetes på handleden.
I just den här kvinnans fall kan man förstå indirekt av artikeltexten att hon tidigare har ätit för mycket och för dåligt. Så vad är hon stolt över? Att hon har blivit besvärsfri genom gastric bypass?

I många fall är det fråga om identitet, många väljer att bli sin diagnos.
Citera
2025-10-21, 14:16
Medlem
Det står i artikeln att det gäller kampen mot sin diabetes har du svårt med läsförståelsen?
Citera
2025-10-21, 14:16
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echodelta5
I många fall är det fråga om identitet, många väljer att bli sin diagnos.
Exakt så. Snart har väl hennes diabetes ett eget instagramkonto.

Jag tror många människor har andra diagnoser odiagnosticerade, och de blir därmed lätt besatta av t ex sin diabetes och till slut blir de den
Citera
2025-10-21, 14:17
Medlem
buhbyes avatar
Citat:

Osäker hur det påverkar folk med diabetes. Men det kan ju kanske vara lite skämmigt att som ung behöva dra upp tröjan och ta en spruta inför alla när en måste? Eller ta en paus när andra arbetar för att en måste äta för att överleva, med all kritik som kommer efter.

Då kan det nog vara rätt så skönt för henne att sluta bry sig om andras tillkortakommanden och bara säga att det faktiskt är något hon måste.
Citera
2025-10-21, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Osäker hur det påverkar folk med diabetes. Men det kan ju kanske vara lite skämmigt att som ung behöva dra upp tröjan och ta en spruta inför alla när en måste? Eller ta en paus när andra arbetar för att en måste äta för att överleva, med all kritik som kommer efter.

Då kan det nog vara rätt så skönt för henne att sluta bry sig om andras tillkortakommanden och bara säga att det faktiskt är något hon måste.

Du snackar om diabetes 1.
Citera
2025-10-21, 14:24
Medlem
Citat:
Inte jag i alla fall. Självklart ska man inte behöva skämmas för att man har diabetes eller ADHD eller dyslexi, men varför gå omkring och vara stolt över det? Diabetes 2 beror dessutom ofta av övervikt och dåliga kostvanor.

Jag menar, jag bajsar, det är inget jag skäms över, men jag tatuerar inte in texten "bajsare" för det.
Citera
2025-10-21, 14:26
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Du snackar om diabetes 1.

Det gör jag nog, hade en polare med det i barndomen.
Citera
2025-10-21, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Det gör jag nog, hade en polare med det i barndomen.

Det är lätt att blanda ihop dem!
Citera
2025-10-21, 14:29
Medlem
Mittokrats avatar
Citat:
Det står i artikeln att det gäller kampen mot sin diabetes har du svårt med läsförståelsen?
Du är en feminiserad idiot. Du ska alltid heja på den svage eller ifrågasatte. Oavsett om de är vettiga eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Inte jag i alla fall. Självklart ska man inte behöva skämmas för att man har diabetes eller ADHD eller dyslexi, men varför gå omkring och vara stolt över det? Diabetes 2 beror dessutom ofta av övervikt och dåliga kostvanor.

Jag menar, jag bajsar, det är inget jag skäms över, men jag tatuerar inte in texten "bajsare" för det.
Precis så.
Citera
2025-10-21, 14:30
Medlem
Mittokrats avatar
Citat:
Det är lätt att blanda ihop dem!
Nej, det är det inte.
Citera
2025-10-21, 14:31
Medlem
Citat:
Du är en feminiserad idiot. Du ska alltid heja på den svage eller ifrågasatte. Oavsett om de är vettiga eller inte.

Precis så.

Läs artikel så kanske du förstår!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här