2025-10-31, 09:20
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Nu är det ju rätt ovanligt med spädbarnsdöd.... Varför ta upp det när hedersmord är det största problemet i landet efter gängens (även där mest araber) krig mm?
Det är mer vanligt med oförklarlig plötsligt spädbarnsdöd i Sverige tyvärr än med balkongflygningar. Det genererar inte lika mycket klick i kvällspressen dock.
På sex års tid, mellan 2005-11 så var det 136 stycken utav 216 som inte kunde förklaras, dött på naturlig väg, utan som det kunde bara spekuleras om olika anledningar till förutom sjukdom. Socioekonomiska faktorer kunde vara en prsak tex .
Det blir 22 stycken om året. 1990 var ett rekord år då 121 stycken dog

När det gäller mord inom nära relationer så går det inte helt att fastställa vad som är hedersmord alla gånger. Ofta kan det röra sig om en vanlig svensk gubbe som haft ihjäl kärringen för att hon damsög när han satt och kollade på travet.
Sammanlagt så rör det sig om ca 15 stycken misstänkta fall om året, men hur många som är hedersrelaterade i den mening det rör sig om invandrare går inte att fastställa helt .

Citat:
https://www.spadbarnsfonden.se/plotslig-spadbarnsdod

Citat ifrån AI
Citat:
]Det finns ingen exakt statistik för hur många som dör av just hedersmord, eftersom dessa fall ofta kategoriseras som dödligt våld i nära relationer eller som andra typer av mord. Dock mördas ungefär 15 kvinnor per år i Sverige av en nuvarande eller före detta partner, och en del av dessa fall kan vara hedersrelaterade, men det är svårt att fastställa det exakta antalet.
Senast redigerad av Giant Squid 2025-10-31 kl. 09:25.
Citera
2025-11-02, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är mer vanligt med oförklarlig plötsligt spädbarnsdöd i Sverige tyvärr än med balkongflygningar. Det genererar inte lika mycket klick i kvällspressen dock.
På sex års tid, mellan 2005-11 så var det 136 stycken utav 216 som inte kunde förklaras, dött på naturlig väg, utan som det kunde bara spekuleras om olika anledningar till förutom sjukdom. Socioekonomiska faktorer kunde vara en prsak tex .
Det blir 22 stycken om året. 1990 var ett rekord år då 121 stycken dog

När det gäller mord inom nära relationer så går det inte helt att fastställa vad som är hedersmord alla gånger. Ofta kan det röra sig om en vanlig svensk gubbe som haft ihjäl kärringen för att hon damsög när han satt och kollade på travet.
Sammanlagt så rör det sig om ca 15 stycken misstänkta fall om året, men hur många som är hedersrelaterade i den mening det rör sig om invandrare går inte att fastställa helt .

Citat ifrån AI
Och vad får dej att veta att alla dessa mord är Svenskar som utför????
Citera
2025-11-02, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
En gång köpte jag pizza hos en kristen arab. När han gav mig maten log han och sa: “sahtin och hana” – ”hoppas det smakar gott”. Det kanske låter som en liten sak, men för mig fångade det något större: den där värmen och omtanken som vi araber bär på. Vi har en gästfrihet som nästan är som en lag i hjärtat – att alltid vilja ge, alltid vilja få andra att känna sig välkomna.

Det är just det som gör araber till det bästa folket på jorden. Vi tar hand om våra gäster som om de vore familj. Vi kan sitta runt ett bord i timmar, äta, skratta och prata, utan att stressa eller jaga något som ändå inte ger oss lycka. Vi vet att livet är kort, och därför tar vi det inte på för stort allvar – vi fyller det istället med gemenskap, mat och kärlek.

Vi är också ett folk med stolthet. Oavsett om vi är muslimer, kristna eller något annat, så delar vi samma anda av generositet, humor och styrka. Vi håller ihop, vi respekterar våra äldre och vi lär våra barn att aldrig glömma var de kommer ifrån.

Att vara arab är inte bara att tillhöra en kultur – det är att bära på ett arv av värme, hjärta och livsglädje. Och just därför, hur man än vrider och vänder på det, finns det ingen tvekan: araber är det vackraste och mest levande folket i världen.

Låt mig förklara en sak 1: allt som ni ev säger om araber kan mycket väl stämma men det är irrelevant. Det jag skriver här också stämmer och dessutom är en ganska dålig text som jag hade kunnat skriva mycket bättre. Den hade kunnat ge en betydligt bättre bild. Att ni tycker att araber också kan vara dåliga påverkar inte faktumet att araber är det bästa folket på jorden.

Låt mig förklara "låt mig förklara en sak1": det ni tror och tycker om araber är alltså med andra ord era egna känslor och erfarenheter som inte nödvändigtvis stämmer överens med hela bilden. Araber kan absolut vara dåliga men man måste alltid komma ihåg att vi är dåliga ENLIGT DIG. Eller ENLIGT DIG är vi det. Det är ENLIGT DIG som är problemet alltså.

Hur kommer det sig att inte fler förstår detta?

Om araber vore BÄST, hur kommer det sig att de är så fula, lönnfeta och bredrumpade - såväl män som kvinnor? Chipstuttar och bilringar.

Varför har jag aldrig sett en arab som utövar nån sorts konditionsträning? Svårt att vara BÄST om man har sämst kondition tycker jag
Citera
2025-11-04, 18:53
Medlem
Rhodezs avatar
Citat:
En gång köpte jag pizza hos en kristen arab. När han gav mig maten log han och sa: “sahtin och hana” – ”hoppas det smakar gott”. Det kanske låter som en liten sak, men för mig fångade det något större: den där värmen och omtanken som vi araber bär på. Vi har en gästfrihet som nästan är som en lag i hjärtat – att alltid vilja ge, alltid vilja få andra att känna sig välkomna.

Det är just det som gör araber till det bästa folket på jorden. Vi tar hand om våra gäster som om de vore familj. Vi kan sitta runt ett bord i timmar, äta, skratta och prata, utan att stressa eller jaga något som ändå inte ger oss lycka. Vi vet att livet är kort, och därför tar vi det inte på för stort allvar – vi fyller det istället med gemenskap, mat och kärlek.

Vi är också ett folk med stolthet. Oavsett om vi är muslimer, kristna eller något annat, så delar vi samma anda av generositet, humor och styrka. Vi håller ihop, vi respekterar våra äldre och vi lär våra barn att aldrig glömma var de kommer ifrån.

Att vara arab är inte bara att tillhöra en kultur – det är att bära på ett arv av värme, hjärta och livsglädje. Och just därför, hur man än vrider och vänder på det, finns det ingen tvekan: araber är det vackraste och mest levande folket i världen.

Låt mig förklara en sak 1: allt som ni ev säger om araber kan mycket väl stämma men det är irrelevant. Det jag skriver här också stämmer och dessutom är en ganska dålig text som jag hade kunnat skriva mycket bättre. Den hade kunnat ge en betydligt bättre bild. Att ni tycker att araber också kan vara dåliga påverkar inte faktumet att araber är det bästa folket på jorden.

Låt mig förklara "låt mig förklara en sak1": det ni tror och tycker om araber är alltså med andra ord era egna känslor och erfarenheter som inte nödvändigtvis stämmer överens med hela bilden. Araber kan absolut vara dåliga men man måste alltid komma ihåg att vi är dåliga ENLIGT DIG. Eller ENLIGT DIG är vi det. Det är ENLIGT DIG som är problemet alltså.

Jag har efterfrågat hard facts som styrker att araber är bäst men inga har postats eller länkats. Så hur går det? Varför kommer inget? Får jag gissa! Du kan inte ge några för araber presterar fullkommligt värdelöst dåligt. Kolla på sådant som idrottsresultat, företagsskapande och ekonomisk aktivitet, vetenskapliga framsteg enligt vedertagna mått. Vart är araberna? Ett enda nobelpris i vetenskap, någonsin.
Citera
2025-11-04, 18:59
Medlem
Rhodezs avatar
Citat:
Låt mig börja med att säga att jag endast såg de första fyra minuterna av klippet, och det är utifrån dem jag kommenterar. På en skala från 1 till 10 får personen som ställer frågorna en svag 2:a i intelligens. Du, som använder detta som argument för att palestinierna skulle vara verklighetsfrånvända, får däremot en solklar nolla. Hade det gått att ge ett lägre betyg än noll, hade du utan tvekan fått det.

Frågorna ställs på ett otydligt sätt till slumpmässiga personer som uppenbart inte kan förväntas resonera på den nivån, till exempel kring vad deras förfäder gjorde för över 1400 år sedan. Visst, palestinierna kanske inte reflekterar över exakt hur deras förfäder levde då, men intervjuaren gör inte saken enklare. Han blandar ihop tidsperioder, pratar ibland om tiden innan islam och ibland om 800 år sedan. I cirka 90 % av tiden verkar han syfta på 800 år sedan – och i så fall är palestiniernas svar helt rimliga, eftersom de då redan var muslimer.

Men låt mig vara tydlig: det spelar ingen som helst roll vad deras förfäder var för 1400 år sedan. Om de då var judar, har de inget gemensamt med dagens judar. Om de var kristna, är de inte mer besläktade med dagens kristna än jorden är med månen.

Sammanfattningsvis: en dum fråga, ställd på ett dumt sätt, och använd av någon som uppenbart inte förstår bättre – dessutom på ett svenskt forum år 2025. Många araber tror att svenskar generellt är kloka, men som frekvent besökare på Flashback vet jag tyvärr hur verkligheten ser ut.
Nej det var absolut glasklart vad frågan gällde. Kan inte ha missförståtts. Du visa själv på precis samma beteende som personerna vars förfäder var muslimer innan islam fanns, nämligen att du vägrar acceptera verkligheten hur tydligt den än uppenbarar sig för dig.
Citera
2025-11-04, 19:02
Medlem
Rhodezs avatar
Citat:
Jag tänker lite så här: ibland är det värt att stanna upp och fundera på hur världen hade kunnat se ut om historien tagit en annan väg. Einstein sa ju något i stil med att fantasi är viktigare än kunskap, och det ligger nog en del i det.

Tänk om den arabiska världen hade fortsatt ligga i framkant efter sin guldålder; om universiteten i Bagdad, Kairo och Córdoba fortsatt vara världens centrum för vetenskap och filosofi. Då kanske dagens värld hade sett helt annorlunda ut. Kanske hade arabiska varit det stora forskningsspråket, och den arabiska dinaren den starkaste valutan. Kanske hade vi sett mer fokus på balans mellan teknik, etik och mänsklighet, i stället för ren makt och vinstjakt.

I ett sånt scenario hade städer som Damaskus, Kairo eller Beirut kunnat vara motsvarigheten till London, Tokyo eller New York idag – centrum för ekonomi, kultur och innovation. Ett palestinskt pass hade kanske varit lika eftertraktat som ett schweiziskt, och folk över hela världen hade lärt sig arabiska för att kunna jobba internationellt.

Jag säger inte att någon är bättre än någon annan, men det är ändå intressant att tänka på hur slumpen, eller rättare sagt historien, har format maktbalansen. Vem vet, pendeln kanske svänger igen i framtiden. Det kan ta 400 år, eller så händer det snabbare än någon tror.

Med allt det sagt, araber är ju visst trevligast och vänligast av alla folkslag. Eller det är iaf min upplevelse. Många faktiskt från väst håller med mig. Vi har definitivt dåliga sidor som alla andra men överlag är vi bäst.
Du smiter från frågan i tråden genom att börja babbla om en massa hypotetiska scenarier. Frågan som tråden handlar om är ifall araber är bäst. Ska vi se om du kan hålla dig till det. Frågan var således inte om de hade varit bäst under specifika hypotetiska förutsättningar.
Citera
2025-11-05, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljummenprutt
Har inte läst hela den här tråden (man kan nog förutse 95% av svaren) men håller med TS om den värme som många människor från den delen av jorden utstrålar. Lätt att skylla alla samhällets problem samt era egna på en grupp människor
Araber är värdelösa. Älskar man översittare så visst. Idiot.
Citera
2025-11-05, 08:01
Medlem
Hur många nobelpristagare är araber?
Citera
2025-11-09, 19:31
Medlem
Rhodezs avatar
Citat:

Jag har flera gånger bett dig presentera hårdfakta som visar att araber är bäst men inget kommer. Du har inga? Medaljer och pokaler i idrotter? Egenskapade innovationer eller startups som blivit giganter? Konstnärer som blivit internationellt kända och sålt verk för enorma belopp eller fått mycket stora besökssantal till visningar? Nobelpris? Metricsdata från forskningsresultat?

Varför har du inte svarat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in