2025-10-20, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuen
Bra skrivit. Du är duktig på att skriva på ett lättläst sätt.
Skriv böcker vettja!
Nåväl, åter till ämnet.
Just precis det om personer runtomkring H som såg hur knäckt han var, de som styrde (upp) hans liv. De såg och märkte hur han förändrades!
Varför körde dom inte honom till psykakuten när han själv bad om det!
Men hur kan det mynna ut i att döda och mordförsök?

Tack snälla 🙏🏻 Vad fint att du tycker det 🥰

[Men hur kan det mynna ut i att döda och mordförsök?]

Ja, det är verkligen frågan. Jag tror som sagt att det med största sannolikhet ändå var/är någon form av psykos. Med tanke på att han inte har någon våldshistorik sedan innan, som vi vet om iaf. Men jag kan ha fel. Det har väl iofs också tyvärr hänt förr att folk trots det kunnat begå dessa typer av dåd ändå. Att det bara plötsligt ”slår slint”, blir någon överslagsreaktion. När någon blir tillräckligt pressad under för lång tid, och inte får stöd och dessutom blir avvisad och/eller ignorerad. Med tanke på att han som sagt inte stött på så många motgångar och/eller särskilt inte svåra motgångar tidigare i livet, kan det här ”räcka” för en sådan person tänker jag. Med en viss sammansättning av personlighet. My 5 cents iaf.
Citera
2025-10-20, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Jag gissar att det tidigast blir i domen. Om ens där. Och att rättegången inte hålls öppen för allmänhet. Strikt sekretess råder ju gällande Hs hälsotillstånd. Och han är fortfarande under behandling.

Min gissning är schizofren psykos iaf. Vill också gärna veta vad RPUn kom fram till.

Ah tack. Det vore nog bra för allmänheten att få veta så att fler kan få förstå (kanske), men som du skriver så har man väl inte höga förhoppningar om det dessvärre.

Vad intressant, ok. Förekommer det enligt dig att schizofreni kan uppkomma även efter 30-strecket? Allt är väl såklart möjligt, det fattar man ju, men när man läser om just schizofreni så uppstår det tydligen enligt litteraturen iaf, oftast i tonåren upp till i 20-30-årsåldern? Hur vanligt är det att svårt deprimerade får psykossymptom? Schizoaffektivt syndrom tycker jag inte att det verkar vara. Å andra sidan svårt att veta om debuten skett nu. Bipolär borde man väl kunna utesluta helt då han inte tidigare varit deprimerad öht och hans ”high” verkar ha varit mer eller mindre konstant = ADHD (med autistiska drag) odiagnostiserad. Eller vanföreställningssyndrom? 🤔
Senast redigerad av KattenSpike 2025-10-20 kl. 23:43.
Citera
2025-10-21, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Tack snälla 🙏🏻 Vad fint att du tycker det 🥰

[Men hur kan det mynna ut i att döda och mordförsök?]

Ja, det är verkligen frågan. Jag tror som sagt att det med största sannolikhet ändå var/är någon form av psykos. Med tanke på att han inte har någon våldshistorik sedan innan, som vi vet om iaf. Men jag kan ha fel. Det har väl iofs också tyvärr hänt förr att folk trots det kunnat begå dessa typer av dåd ändå. Att det bara plötsligt ”slår slint”, blir någon överslagsreaktion. När någon blir tillräckligt pressad under för lång tid, och inte får stöd och dessutom blir avvisad och/eller ignorerad. Med tanke på att han som sagt inte stött på så många motgångar och/eller särskilt inte svåra motgångar tidigare i livet, kan det här ”räcka” för en sådan person tänker jag. Med en viss sammansättning av personlighet. My 5 cents iaf.

Ja, någon form av psykos. Ja, det verkar det som, rättspsyk har ju sitt utlåtande.
Angående det om grovt våld verkar det inte finnas. Men det finns vittnesmål från J om hotfullt beteende.
Hon har beskrivit det som så att han har "gått emot henne och bröstat upp sig" vid flera tillfällen, och "haft en obehaglig blick". Definieras som hotfullt och maktbeteende.
Han har också suttit på henne när hon låg på golvet, vid ett bråk de hade. De bråkade, hon bråkade också, det erkänner hon, men hon hamnade på golvet och han satte sig över henne. Hon klöste han på kinden, när han satt över henne, vittnar hon om. Fysiskt våld.
Våld kan också visa sig som 'känslomässigt våld' som när han hotar att ta livet av sig om de inte blir ihop igen. Alltså känslomässig utpressning. Inte okej oavsett hur många motgångar man har haft i livet.
Och som vi pratade om, döda en människa och mordförsök på en annan människa...hur kan det ske?
Finns det något i personligheten?
Eller är det sjukligt och impulsivt i stunden?
Så många frågor, så mycket tragik och sorg.
Citera
2025-10-21, 00:33
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CampyloBakter
Jag har haft stor behållning av det både du och ”katten” skrivit.

I dessa fall blir det än mer tydligt hur svårt det är att ha två tankar i huvudet?

Om man nu skulle försöka sig på att spåna kring vad som initialt utspelade sig INNAN det hemska brottet kommer det ibland som ett brev på posten - jaha nu ska man tycka synd om GM ?!

Det svartvita tänket verkar ibland vara en ryggmärgsreflex. Är du inte god är du ond?

Ett försök till förklaring är inte ett försvar.

Precis så. Jag är uppenbarligen ond. Och gillar att försvara vidriga mördare. Särskilt mördare som ger sig på försvarslösa kvinnor. Troligen för att jag är kvinnohatare själv. 😂

Iaf i den svartvita världen.

Tack för att du ser detta med normala ögon.
Citera
2025-10-21, 00:46
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Ah tack. Det vore nog bra för allmänheten att få veta så att fler kan få förstå (kanske), men som du skriver så har man väl inte höga förhoppningar om det dessvärre.

Vad intressant, ok. Förekommer det enligt dig att schizofreni kan uppkomma även efter 30-strecket? Allt är väl såklart möjligt, det fattar man ju, men när man läser om just schizofreni så uppstår det tydligen enligt litteraturen iaf, oftast i tonåren upp till i 20-30-årsåldern? Hur vanligt är det att svårt deprimerade får psykossymptom? Schizoaffektivt syndrom tycker jag inte att det verkar vara. Å andra sidan svårt att veta om debuten skett nu. Bipolär borde man väl kunna utesluta helt då han inte tidigare varit deprimerad öht och hans ”high” verkar ha varit mer eller mindre konstant = ADHD (med autistiska drag) odiagnostiserad. Eller vanföreställningssyndrom? 🤔

Kommer ihåg att vi hade schizofrena patienter i 40-års åldern som kom in med psykoser. Samtliga utåtagerande/våldsamma fall var schizofrena. Bipolära i manisk fas var nästan aldrig utåtagerande. Skrämmande ibland dessutom. Hade en man som kom in m.h.a 6 poliser, som hade stora problem att hålla honom. Det var lätt osäker stämning på avdelningen den veckan.

Hallucinationer var också vanligare bland dessa, vill jag minnas. Vanföreställningar hade även bipolära men hallisar var förbehållet schizofrena och drogutlösta psykoser. Och det stämmer med H's utsagor.
Citera
2025-10-21, 01:06
Medlem
Citat:
Kommer ihåg att vi hade schizofrena patienter i 40-års åldern som kom in med psykoser. Samtliga utåtagerande/våldsamma fall var schizofrena. Bipolära i manisk fas var nästan aldrig utåtagerande. Skrämmande ibland dessutom. Hade en man som kom in m.h.a 6 poliser, som hade stora problem att hålla honom. Det var lätt osäker stämning på avdelningen den veckan.

Hallucinationer var också vanligare bland dessa, vill jag minnas. Vanföreställningar hade även bipolära men hallisar var förbehållet schizofrena och drogutlösta psykoser. Och det stämmer med H's utsagor.

Tack för din erfarenhet. Jag lär mig av dig.
Nu vet vi ju inte än vad H diagnos eller Rättspsyk utlåtande är, men det visar sig. Men kan du ha en tanke om varför en man som H i hans successiva nedåtgående mående och till slut dödar, hur många gör det på grund av sjukdom, ren och skär ondska, impulsivitet?
Jagvet, ingen har svar, men du verkar kunnig.
Mvh
Citera
2025-10-21, 01:52
Medlem
Citat:

Vad intressant, tack! Skulle ju vilja höra mer i största allmänhet men vissa verkar ju känna sig lite utanför då så vi får väl försöka hålla oss till ämnet här och inte sväva ut för mycket

Kunde det handla om en enstaka psykotisk episod som inte var drogutlöst? Som inte utvecklades till schizofreni? Som att en annan yttre faktor än drog, tex stress enbart, eller ingen sömn en period, kunde vara utlösande faktor? Om man använde uteslutningsmetoden så att säga? Kanske svårt att veta så noggrann anamnes på alla patienter dock.

Oj det är verkligen helt galet hur starka vissa kan bli/vara i det tillståndet! Säkert pga stark rädsla. Måste vara en sådan fullkomlig mardröm att uppleva en psykos. Kan tänka mig att det kändes något spänt på avdelningen efter det intaget

Hur lång tid tog det för den personen att komma ur det mest kritiska? Intresserad av ämnet här som du märker
Citera
2025-10-21, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuen
Ja, någon form av psykos. Ja, det verkar det som, rättspsyk har ju sitt utlåtande.
Angående det om grovt våld verkar det inte finnas. Men det finns vittnesmål från J om hotfullt beteende.
Hon har beskrivit det som så att han har "gått emot henne och bröstat upp sig" vid flera tillfällen, och "haft en obehaglig blick". Definieras som hotfullt och maktbeteende.
Han har också suttit på henne när hon låg på golvet, vid ett bråk de hade. De bråkade, hon bråkade också, det erkänner hon, men hon hamnade på golvet och han satte sig över henne. Hon klöste han på kinden, när han satt över henne, vittnar hon om. Fysiskt våld.
Våld kan också visa sig som 'känslomässigt våld' som när han hotar att ta livet av sig om de inte blir ihop igen. Alltså känslomässig utpressning. Inte okej oavsett hur många motgångar man har haft i livet.
Och som vi pratade om, döda en människa och mordförsök på en annan människa...hur kan det ske?
Finns det något i personligheten?
Eller är det sjukligt och impulsivt i stunden?
Så många frågor, så mycket tragik och sorg.

Jo absolut, har också tänkt på det. Att det ändå har funnits vissa tendenser till våld. Vid ett tillfälle hade väl J t o m ställt sig nära hon med och skrikit eller sagt något i stil med ”ska du slå mig nu?” eller ”slå mig då om du vågar” eller liknande. Beroende på vad man har för måttstock sedan innan, så kanske man inte ser det som våld. Beroende på vilken kunskap man har om våld i nära relation också iofs.

Andra, särskilt på J:s sida, vittnar ju om att det varit en ”stormig relation”. J själv beskriver att H hade humör och temperament men att det hade hon också, osv. Intressant någonstans att relationen höll så länge, när de träffades så väldigt unga också.

Det som blir lite knepigt i det här fallet är ju att det inte finns tidigare flickvänner att referera till, hur han varit med dem. Det blir J:s och N:s upplevelser man får gå på. Jag kan väl bara säga att om jag hade varit N, när man läst konversationerna dem emellan samt särskilt N:s vän Fias vittnesmål, så hade det väl inte känts så bra om man säger så. Det låter som love bombing i början, men även senare, vilket förvirrar iaf mig. Klassisk destruktiv love bombing brukar ju upphöra efter en tid. Han verkar ju uppriktigt blivit förälskad i N. Det kunde först se ut som att det enbart var rebound men verkade inte så ändå, utifrån vittnesmål. Men vem vet. Verkade vara svårt för honom att vara ensam också efter en så lång relation bakom sig som han dessutom inte ville lämna egentligen.

Svårt att veta hur det faktiskt varit mellan två personer.
Senast redigerad av KattenSpike 2025-10-21 kl. 02:46.
Citera
2025-10-21, 03:29
Medlem
Citat:
Jag gissar att det tidigast blir i domen. Om ens där. Och att rättegången inte hålls öppen för allmänhet. Strikt sekretess råder ju gällande Hs hälsotillstånd. Och han är fortfarande under behandling.

Min gissning är schizofren psykos iaf. Vill också gärna veta vad RPUn kom fram till.

Intressant! Vad får dig att tänka schizofren psykos? Obs, inget ifrågasättande från min sida utan bara en nyfikenhet. Jag instämmer i kören av att ha stor behållning av dina och kattens inlägg och tankar i fallet 🙏

Jag har inte lyckats plöja igenom hela FUPen än så jag avvaktar med att uttala mig alltför mycket. Var helt inställd på någon form av psykos (trodde ju drogutlöst från början), och jag har egentligen inte ändrat min ståndpunkt gällande någon form av psykos åtminstone, men det finns vissa omständigheter som ändå gör mig lite tveksam. Jag ska 1. läsa hela FUP och 2. Läsa vissa delar på nytt för att få ett bättre sammanhang.
Citera
2025-10-21, 07:02
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:

Det är möjligt att begära så fort det är klart, och skriva att du begär sekretessprövning. Oftast är bara några få sidor offentliga, första sidan och några till. Resten maskat.

De kommer inte ändra sekretess markering när rättegången varir, utan det består.
Senast redigerad av Pandalina4 2025-10-21 kl. 07:05.
Citera
2025-10-21, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Det är möjligt att begära så fort det är klart, och skriva att du begär sekretessprövning. Oftast är bara några få sidor offentliga, första sidan och några till. Resten maskat.

De kommer inte ändra sekretess markering när rättegången varir, utan det består.

Nu svarar jag här fast du vände dig till HomoDeus. Tack så mycket. Hur många sidor brukar en RPU vara på? Kan det skilja mycket i omfång från fall till fall?
Citera
2025-10-21, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virkloppan
Jag instämmer i kören av att ha stor behållning av dina och kattens inlägg och tankar i fallet 🙏

Jag ska 1. läsa hela FUP och 2. Läsa vissa delar på nytt för att få ett bättre sammanhang.

🥰🥳
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in