Citat:
Ursprungligen postat av
Shuen
Jag håller verkligen med dig i det du skriver om att man måste kriga för att få hjälp när man mår dåligt. Och att man måste meddela när nån medicin känns konstig. Man måste nästan, som det sägs ibland "vara frisk för att orka vara sjuk" för att ha koll på allt med mediciner, hur man mår, samtal, tidsbokningar m.m.
Och ja, piller skrivs ut ibland för mycket, men som du säger, antihistamin i just detta fallet som första medicin och propavan gör mig fundersam. Förstod vården hur jobbigt H hade det? Det är det jag undrar. Berättade han om hur han verkligen mådde? Ibland får man inte fram vad man vill säga när man är sjuk. Fick han möjlighet till det? Orkade han? Lyssnade vården ordentligt på honom?
Sjukdom kan drabba vem som helst, när som helst. Och under stress, press, egna sårbarheter och omvälvande livshändelser som i detta fallet är det inte konstigt att H blev sjuk.
Men att döda och mordförsök...?
Mvh
Man måste vara frisk för att klara att vara sjuk, exakt. Vilket ju är ett totalt moment 22 som inte går ihop någonstans. Det är skandal helt enkelt. Tyvärr verkar han inte ha haft människor omkring sig som har rätt erfarenhet av vården och specifikt inte den psykiatriska vården. Det verkar också ha funnits rädsla (?) och/eller motvilja hos anhöriga (föräldrarna tänker jag främst på då) till att hjälpa honom dit. De hade dålig erfarenhet med sin dotter vad gäller det, kan förstå det på ett sätt, men samtidigt - vilken felbedömning de gjorde med honom. Oförståelse eller ignorans inför hans skick, som det låter.
Vården verkar ju inte heller ha förstått allvaret men det gör de ju sällan tyvärr. Särskilt inte när någon jobbar. Då är allt frid och fröjd, tycker ju tyvärr många läkare. Vill inte väcka den björn som sover. Som Homodeus skrev tidigare, VC-läkare är ju ofta inte bättre på att bedöma än lekmän som du och jag. Särskilt inte om personen själv inte riktigt har insikt och förståelse och kanske inte säger de rätta fraserna osv, som man lär sig först långt senare.
Men han försökte ju verkligen får man ändå säga. Han har googlat och han har verkligen försökt förstå vad som varit fel på honom. Vården är hopplös på så många sätt, men i vissa lägen har man ju ändå inget annat val än att åka och bråka med dem. Men verkligen så, att man ibland, särskilt i början i kontakt med vården, inte får fram hur man faktiskt mår. Men i hans fall verkar det faktiskt mer som att de inte förstått och inte tagit på allvar. Verkar ju ha varit ganska rejält, gått ner över 10 kg också på kort tid och mycket fysiska symptom. Men vården är fortsatt dålig på utmattning hör jag, vilket är oerhört beklagligt. Annars brukar ju män få hjälp mycket snabbare än kvinnor när de väl söker för något också. Men när det gäller utmattning och särskilt ME-liknande tillstånd så vägrar vården att lyssna, pga ME inte ens är erkänd som diagnos i Sverige.
Återigen, tragiskt är bara förnamnet. Om det handlade om en psykos eller inte - jag vet inte. Men jag tycker att det mesta ändå tyder på det. Särskilt eftersom han inte haft någon historik av våld på det sättet tidigare. Om han var manipulativ, om han var på vissa sätt en osympatisk person, kanske det, men det finns ingen grov våldshistorik sedan innan. Åtminstone inte enligt J och hennes närstående. Tycker inte att det låter så heller på den sammantagna bilden man får när man läser. Han är inte sådär kontrollerad som många av de våldsbenägna som lever under ordnade förhållanden är. Han är tvärtom impulsiv.