2025-10-18, 20:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Mp är fortfarande ett hot mot Sveriges framtid som industrination och välfärdsstat.

De är ett hot mot alla rationellt och logiskt tänkande människor.
Citera
2025-10-18, 20:46
Medlem
Greatwhitesharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mothbreeder
Då kan vi ju skita i att höja då.
Exakt, miljöpartiet eller de andra vänsterpartierna har aldrig skapat jobbtillfällen, det enda sättet de drar in pengar på är höjd skatt.
Citera
2025-10-18, 20:55
Medlem
Helt otroligt. Och dom jävlarna kommer säkert få över 5%... dom borde få.0,5 men det är så.många hjärndöda som röstar i detta land...
Citera
2025-10-18, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
https://www.svd.se/a/LM872P/daniel-hellden-om-mp-s-plan-for-att-na-klimatmalen-hoja-bensinpriset-i-flera-steg

Betalartikel.

Vad tycker ni om detta? Kommer sossarna kunna regera med dessa? Vad innebär det för lågavlönade , behöver köra långt,som behöver en bil i 50t klassen?

Underbart förslag som innebär att matpriserna och priserna för kollektivtrafiken ökar. Ett bra förslag för att vinna valet...
Citera
2025-10-20, 17:54
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Nu är du tillbaka till dina halmgubbar igen, skärpning.

Sverige är en socialliberal demokrati och har varit det så länge vi har haft allmän rösträtt. Vi finansierar en del (ganska mycket) gemensamt, även om det innebär att vissa får betala för något de inte utnyttjar, samtidigt som andra får tillgång till sådant som de inte betalat för.

Vi betalar skatt på alla möjliga olika sätt, och nivåerna sätts av våra politiker. Beroende på vilka politiker som samlar en majoritet beskattas olika varor och tjänster olika från mandatperiod till mandatperiod. Det är knappast tyranni.

Hela idén om att bilistens intressen ska vara heliga för att denne är en individ är trams. Bilistens intressen står i konflikt med andras. Det ska göras en politisk avvägning kring dessa intressen. Beroende på politisk majoritet ser denna avvägning olika ut. Igen, knappast tyranni.
Jag nämnde inte tyranni.

Så du hittar på och lägger till saker i dina svar för att få det mer kraftfullt? Låter seriöst.
Citera
2025-10-20, 17:55
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det där är ju en direkt lögn från din sida.
Varför ljuger jag ”direkt” här?
Citera
2025-10-20, 18:46
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Så två spänn per liter dyrare innebär att en fulltank blir 100kr dyrare? Vilken jävla katastrof, förstår att ni är i upplösningstillstånd. Nu stannar Sverige!
Så om mjölken blir 10% dyrare är det så mycket att bry sig om? Vilken katastrof!

Så om elen blir 20% procent dyrare är det så mycket att bry sig om? Vilken katastrof!

Så om hyran blir 30% procent dyrare är det så mycket att bry sig om? Vilken katastrof!

När blir det ”katastrof”?

Inte vid 15% ökning av drivmedel enligt dig? Men var går dina gränser?

Notera att i mina exempel ovan att både el- och hyreshöjningar inte påverkar många på landsbygden som inte har el för uppvärmning och de har heller ingen hyra för att de äger sitt hus. Men sådana är väldigt beroende av bil. Så det slår lika hårt på dem som med en 20% hyresökning för en stockholmare.

Politiker kan krävas tänka utanför sin vänkrets. Men många misslyckas där.

Så jag begär inte mer av dig. Men försök tänka utanför ditt liv, utanför din livsstil. Hur slår det?

Alla navelskådare som säger ”vore det inte bäst om alla levde/gjorde som jag”. Lyft på blicken bortom dig och din navel. För det finns massor med människor som lever andra liv. Helt annorlunda än ditt.

Respektera deras liv eller så strunta i det och bli Josef Stalin så gott du kan.
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2025-10-20 kl. 18:53.
Citera
2025-10-20, 18:49
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Varför ljuger jag ”direkt” här?
För att du påstår att ingen kör för nöjes skull.
Citera
2025-10-20, 18:54
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
För att du påstår att ingen kör för nöjes skull.
Visst. Raggare. Vilket var liksom givet.

Så jag ljuger när jag exkluderade en liten grupp som spenderar allt på sina bilar?

Men det är en ren hobby, en livsstil.

Kom igen nu, var detta det du hade?
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2025-10-20 kl. 18:57.
Citera
2025-10-20, 20:40
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Jag nämnde inte tyranni.

Så du hittar på och lägger till saker i dina svar för att få det mer kraftfullt? Låter seriöst.

Kommunism är inte tyranni? Okej..?

Citat:
Så om mjölken blir 10% dyrare är det så mycket att bry sig om? Vilken katastrof!

Så om elen blir 20% procent dyrare är det så mycket att bry sig om? Vilken katastrof!

Så om hyran blir 30% procent dyrare är det så mycket att bry sig om? Vilken katastrof!

När blir det ”katastrof”?

Inte vid 15% ökning av drivmedel enligt dig? Men var går dina gränser?

Notera att i mina exempel ovan att både el- och hyreshöjningar inte påverkar många på landsbygden som inte har el för uppvärmning och de har heller ingen hyra för att de äger sitt hus. Men sådana är väldigt beroende av bil. Så det slår lika hårt på dem som med en 20% hyresökning för en stockholmare.

Politiker kan krävas tänka utanför sin vänkrets. Men många misslyckas där.

Så jag begär inte mer av dig. Men försök tänka utanför ditt liv, utanför din livsstil. Hur slår det?

Alla navelskådare som säger ”vore det inte bäst om alla levde/gjorde som jag”. Lyft på blicken bortom dig och din navel. För det finns massor med människor som lever andra liv. Helt annorlunda än ditt.

Respektera deras liv eller så strunta i det och bli Josef Stalin så gott du kan.

Maten har på kort tid blivit märkbart dyrare.
Hyrorna har på kort tid blivit märkbart högre.
Det är ingen katastrof, uppenbarligen har samhället kollektivt klarat sig rätt bra.

Återigen, det är rätt liten höjning som kan hanteras även av hushåll med små medel. Idén att politiska beslut inte kan tas eftersom de påverkar någon grupp negativt är helt efterbliven. Hur många mil kör din fiktiva landsbygdsbo att 2 kr per liter motiverar jämförelser med Sovjetunionen under Stalin?

”Respektera deras liv”, vad är det för argument? På vilket sätt är en höjning av drivmedelsskatter att inte respektera ”deras liv”?
Senast redigerad av OldFashioned 2025-10-20 kl. 20:43.
Citera
2025-10-21, 15:56
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Kommunism är inte tyranni? Okej..?

Maten har på kort tid blivit märkbart dyrare.
Hyrorna har på kort tid blivit märkbart högre.
Det är ingen katastrof, uppenbarligen har samhället kollektivt klarat sig rätt bra.

Återigen, det är rätt liten höjning som kan hanteras även av hushåll med små medel. Idén att politiska beslut inte kan tas eftersom de påverkar någon grupp negativt är helt efterbliven. Hur många mil kör din fiktiva landsbygdsbo att 2 kr per liter motiverar jämförelser med Sovjetunionen under Stalin?

”Respektera deras liv”, vad är det för argument? På vilket sätt är en höjning av drivmedelsskatter att inte respektera ”deras liv”?
Kalla det respektera deras livstil om det passar bättre.

Och kalla då när vi Stockholmare klagar på ökade kostnader som är specifika för storstadsbor också för ”deras livsstil”.

Respektera lantisar och Stockholmare lika oavett vilken livsstil vi valt eller bara fallit på oss utan att vi gjort ett medvetet val.

Det är lite väl mycket insiktslöshet när det gäller bilberoendet i Sverige. Alla bor inte på Södermalm med gång- eller elcykelavstånd till livets nödvändigaste.
Citera
2025-10-21, 16:26
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Kalla det respektera deras livstil om det passar bättre.

Och kalla då när vi Stockholmare klagar på ökade kostnader som är specifika för storstadsbor också för ”deras livsstil”.

Respektera lantisar och Stockholmare lika oavett vilken livsstil vi valt eller bara fallit på oss utan att vi gjort ett medvetet val.

Det är lite väl mycket insiktslöshet när det gäller bilberoendet i Sverige. Alla bor inte på Södermalm med gång- eller elcykelavstånd till livets nödvändigaste.

Vilket ickesvar.

Bensin är inte skattefritt i dagsläget, så vad skulle skillnaden mot idag vara vad gäller att "respektera livsstilar"?

Jag ställer samma fråga igen: hur många mil kör din fiktiva lantis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in