Citat:
Ursprungligen postat av
Gosif
Buffélag?
En buffé betyder: Ät så mkt du orkar.
Men tyvärr så tar olika restauranger saken i egna händer och kastar ut folk som inte köper till läsk eller äter för lite potatis/pasta etc. Tycker isf att det bara borde hända dom som tävlar i att äta fort/mkt.
På hemsidan står det
lunchbuffé
Inte nödvändigtvis, även om jag håller med dig om att man förutsätter det, här i Sverige.
Buffé betyder egentligen bara att man tar sin mat själv, självservering, och att man kan gå flera gånger och ta olika rätter.
Inte nödvändigtvis att man får ta hur mycket man vill.
På engelska och många andra språk gör man skillnad på "buffet" och "all-you-can-eat buffet".
På svenska saknas dock detta begrepp, så buffé kan betyda
både och.
Men gemene man förutsätter att man får äta hur mycket man vill, om inget annat framgår.
Att 4 små pannbiffar skulle innebära ett "brott mot buffélagen" är det dummaste jag hört.
Hela grejen med "buffélagen" gav mig ett gott skratt. Utlänningar kan säga så tokroliga saker, utan att de ens fattar det själva.
Jag antar att pratet om "buffélagen" är utlänningens sätt att kommunicera att han har någon lapp i lokalen, med någon regel angående hur mycket mat man får ta från buffén. Kanske.
Det sjukaste är ju fortfarande att de tog reda på vem han var och kontaktade honom på telefon.
Hade ju varit en förmildrande omständighet om det hade varit så att det bara var något de nämnde när de sågs på restaurangen.