2025-10-20, 15:47
Avstängd
pojkpingiss avatar
En buffé är en buffé, buffé innebär att du får blanda hej vilt och även äta hur mycket du vill, dock lär man äta upp det man plockar på sig.

Dock är fenomenet buffé rätt ofräscht, folk som går runt och gräver och pillar i kantiner och bläck, mat som "hoppar över" från det ena bläcket till det andra och folk med sjukdomar som hostar och snörvlar eller bär på virus och diverse skitiga och svettiga grovarbetare mitt i allt. Hua.
Citera
2025-10-20, 15:49
Medlem
JustTrollings avatar
Ursäkta men var i buffélagen står det att man bara får ta två pannbiffar på buffé?
Citera
2025-10-20, 15:50
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurtSchweinsteiger
https://www.kkuriren.se/nyheter/rest...angen/jp23k70r

"När Marcus Vadeby besöker Commats lunchbuffé tillsammans med en kompis i början av oktober serveras pannbiff med potatismos.
– Jag tog tre pannbiffar och en klick potatismos. Sen fyllde jag på med en pannbiff till. Så det blev totalt fyra pannbiffar. Jag åt upp allt. Möjligtvis att det fanns lite sås kvar som jag inte kunde skrapa upp, berättar han.
Ett par timmar senare blir Marcus Vadeby uppringd av restaurangen. Lunchkompisen hör hela konversationen.
– Jag blir tillsagd att jag har brutit mot buffélagen. Enligt den skulle man bara få ta två pannbiffar.
Restaurangen menar att de lagt märke till att Marcus Vadeby återkommande kastat mat i onödan. Marcus Vadeby delar inte den uppfattningen dessutom menar de att pratet om en buffélag beror på språkförbistring.
– Nej, sånt håller jag inte på med. Jag äter normalt för att vara mig. Och äter upp, svarar han".

Ord står mot ord, någon som vet mer om fallet Commat vs Markus Vadeby?

Jag bryr mig för att jag är intresserad varför du, någon och särskilt en tidning bryr sig.

"Äter normalt för att vara mig."Buffélagen"?

Eftersom människan gått till tidningen med ärendet har han nog blivit trakasserad på nåt sätt. Kanske för att han varit ett svin två gånger om dagen i ett år, det för vi inte veta. Vem fan svarar ens om en jävla matkärring ringer? (Han hade garanterat sparat numret som "svingoda pannbiffar man kan stoppa i bakfickan och ta med hur många man vill" eller nåt liknande.
Citera
2025-10-20, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
En buffé är en buffé, buffé innebär att du får blanda hej vilt och även äta hur mycket du vill, dock lär man äta upp det man plockar på sig.
Så fungerar buffé på många ställen, men det finns undantag och det är inget som förhindrar restaurangen på att sätta maxgränser rent juridiskt.

Men att ringa upp någon? Alltså, what?
Citera
2025-10-20, 15:51
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyfikenMenErfaren
Är det detta bolag? Reggat i Norrköping, konkurs inledd 2024.

https://www.allabolag.se/foretag/com.../2K1S8OEI5YH9F
Nej, detta:

https://www.allabolag.se/foretag/rya.../2KHXLD7I5YH9F
Citera
2025-10-20, 15:57
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Så fungerar buffé på många ställen, men det finns undantag och det är inget som förhindrar restaurangen på att sätta maxgränser rent juridiskt.

Det har du rätt i. Restaurangen har väl rätt att sätta sina egna gränser, till viss del förståeligt om det finns någonting exotisk/exklusivt eller dyrt på buffén. Men pannbiff? Vi pratar om simpel blandfärs. En rätt billig råvara. Om ägaren anser pannbiffen vara exklusiv och för dyr, så blir man ju nyfiken på vad som återfinns på resten av buffébordet? Känns inte som en top notch buffé.

Håller med, att ringa upp någon, dessutom anmäla och gasta om buffélagen - då har man en skruv lös, samt är i fel bransch.
Citera
2025-10-20, 16:00
Medlem
Jag var fan tvungen att googla
Finns ingen buffelag
Citera
2025-10-20, 16:04
Medlem
Buffé är buffé
, då äter man så mycket man vill
Citera
2025-10-20, 16:04
Medlem
HBTKuks avatar
Buffélagen

Dagens garv. Hade den funnits hade jag suttit på livstid
Citera
2025-10-20, 16:05
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis

Dock är fenomenet buffé rätt ofräscht, folk som går runt och gräver och pillar i kantiner och bläck, mat som "hoppar över" från det ena bläcket till det andra och folk med sjukdomar som hostar och snörvlar eller bär på virus och diverse skitiga och svettiga grovarbetare mitt i allt. Hua.

Så är buffé i min värld också. Allmänt hyfs gör ju att man inte vräker i sig av enbart oxfilé om nu det mot förmodan skulle serveras. En annan förutsättning är ju också att man äter upp allt man tar.

Ätit buffé när det varit julbord vid några tillfällen. Alltid äcklats lite av fenomenet, precis som du skriver - folk som står och hostar och snörvlar. Buffé är inte min grej.

Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter

Skulle jag få sådana "regler" uppkörda i nyllet skulle jag vända i dörren. Det fåtal som inte kan sköta normalt beteende vid en buffé torde vara rätt marginell. Det de förlorar på karusellen får det ta igen på gungorna. Att ringa upp gäster och läxa upp är som att be om att få gå i konkurs.
Citera
2025-10-20, 16:07
Medlem
Bra sätt att få färre gäster.
Citera
2025-10-20, 16:10
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurtSchweinsteiger
– Jag blir tillsagd att jag har brutit mot buffélagen. Enligt den skulle man bara få ta två pannbiffar.

Ord står mot ord, någon som vet mer om fallet Commat vs Markus Vadeby?
Saxat från länken.
Samtidigt menar restaurangen att alla gäster får äta hur mycket de vill från buffén.
Nu är det ju onödigt att ägaren gjorde samtalet i sig men blev desto mer onödigt då det bevisligen inte bröt mot nån "buffé lag" i slutändan.

Sen så kan man ju ifrågasätta hur stora pannbiffar dom egentligen gjorde. Längesen jag åt pannbiff men vill minnas att dom inte är så stora normalt sätt å kan nästintill betraktas som en barn portion med 2 stycken såna 😕
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in