Citat:
Ursprungligen postat av
gfys
Att påpeka när någon beter sig illa där personen projicerar över sin negativa syn på någon annan, betyder inte per automatik att den som ifrågasätter har en diagnos.
Eftersom du bemötte TS frågeställning med att spy oförtjänt galla över honom är det rimligt att ifrågasätta om du faktiskt förstod frågeställningen.
Indirekt är det som att ge en smäll på fingrarna, om du kan läsa mellan raderna?
Bra där, helt normalstörda men messerschmitziga vän av ordning. Du får specificera var och på vilket sätt jag spyr galla.
TS undrar varför det är tabu att välja bort barn. Som framgår av mitt svar: Det är inte alls tabu, samhället inklusive jag själv skiter helt i vilket, Darwin's award, men TS behöver förstå att det upplevs som ett svek av TS egna närstående och jag förklarar varför. TS närstående är inte hela samhället men en del av det, och en del vars sociala tryck TS känner. Stora delar av samhället har också begripit vad TS hittills inte förstått och förmått vad TS inte förmått och har därmed förståelse för att detta av TS närstående upplevs som ett svek. Detta behöver TS förhålla sig till om TS väljer den vägen. TS måste välja NÅN väg och hur TS än gör får detta val konsekvenser.
Alla vet att det inte är eftersträvansvärt att tvinga nån att sätta barn till världen. Alla vet också att alla människor har friheten att avsluta sitt eget liv. Här väljer TS inte just det men nånting ganska nära: att sätta punkt för sin egen framtid (ja barn är per definition framtid i den nåtsånär meningsfulla verklighetens mening) och alla förmödrars och förfäders släktled tillbaka till urcellen. Om inte ett sådant beslut väcker känslor VAD I HELVETE borde väcka känslor?
Frågan är varför du anser dig behöva ge mig "en smäll på fingrarna"? Brukar du läxa upp folk eller är du bara personligen berörd å TS vägnar? Ja din mor och far har också rätt att vara besvikna, det skulle du också ha rätt att vara om dina barn väljer bort barn för att de inte passar in i inredningen. Ta till dig det och lev med det.
Och faktiskt, helt utan galla även om du inte gillar att höra det heller, är din egen existens i de flesta människors ögon mindre värd om du avstår från barn. Ponera att du har två knappar varav du måste trycka på endast en, med den ena dödar du en förälder och med den andra dödar du nån som avstått från barn, allt annat lika.
Obs att inte SAMHÄLLET gör den distinktionen att det är mer rätt att trycka på den ena knappen än den andra. Lika inför lagen och allt det där, precis så som ett samhälle ska byggas. Det är ett bra regelverk för att vi människor ska kunna leva tillsammans drägligt. Men liv och död och framtid är faktiskt STÖRRE än det där och kommer alltid vara, eftersom det utgör själva verkligheten. Nä ingen har varken rätt eller plikt att skaffa barn enligt nåt mänskligt regelverk men om du väljer bort barn får det konsekvensen att du blir vad barnen kallar en NPC. Inbillar du dig något annat har du lurat dig själv eller blivit lurad av nån annan.
Det är hårt men det är inte galla. Ditt liv kan säkert vara meningsfullt på nåt annat plan, konstruerat eller verkligt.