2025-10-19, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleochSmak2025
Jag är så fruktansvärt frustrerad. Jag trodde verkligen på Mounjaro som någon sorts mirakelmedicin som skulle hjälpa mig mot livslång kamp mot övervikt.

Jag är inne på min snart fullbordade vecka tre, ska ta dos fyra på måndag. Jag har inte längre några biverkningar och känner mig i princip konstant mätt så så långt så gott.

MEN jag går ju knappt ner i vikt! Jag känner som att jag lever på luft men resultaten på vågen visar annat. Sättet jag äter på är inte det minsta långsiktigt och skulle jag sluta med Mounjaro och leva som vanlig människa skulle jag gå upp allt igen.

Jag är 159 cm lång och väger för nuvarande 64,7 kg. Jag började på 67,7 kg och hade då bantat utan Mounjaro sedan i februari. Vägde mig inte då så vet inte hur mycket jag gick ner. Skulle gissa på 5 kg. Så verkligen ingen wow-viktnedgång på så lång tid. Summasumarum, jag är en kört å tjöck quinna i mina bästa 45 klimkterieår.

Jag styrketränar 2 gånger i veckan. Går minst 10 000 steg om dagen varav två promenader med lite tempo som gör mig varm. Lite mindre antal steg på helgen.

Jag äter 1000 gr sockerfri kvarg om dagen + kokta nudlar och ett glas rött vin på kvällen. Ibland kommer jag knappt upp i 1000 kalorier (om man räknar bort det jag förbränt på aktivitet) Detta har jag ätit på veckodagarna. På helgen äter jag middag med familjen. Vanlig mat men vegetarisk. Jag har inte ätit något godis, snacks eller fikabröd. Jag har tagit en dadel eller torkad mango vid enstaka tillfällen men de har räknats in i dagskalorikvoten.

Jag fattar ju att detta inte är ett hållbart sätt att leva och jag börjar känna mig ätstörd. Det enda som är på ”unnkvoten” är glaset rödvin.

Jag brukar vara en törstig person som med lätthet dricker minst två liter vatten om dagen av mig själv. Nu känner jag ingen törst överhuvudtaget. Jag är konstant torr i munnen och har dålig smak i munnen 24/7. Borstar tänderna flera gånger om dagen men det hjälper inte.

Varför vägrar min kropp att gå ner (ordentligt) i vikt??? Tre kg på tre veckors svältkur är inte godkänt för mig. Det motiverar ju inte kostnaden för medicinen. Vilken vanlig människa som helst går ju ner 1 kg i veckan genom kalorireducering utan Mounjaro.

Hur mycket vatten dricker du? Hur mycket protein får du i dig?
Testa att skippa vinet/alkohol i någon månad…
Citera
2025-10-20, 00:31
Medlem
Förvånad över hur effektivt jag upplevt 2,5 mg. Tog dos 2 idag och hoppas att jag upplever lika bra effekt resterande 3 veckor. Inte kommit igång med någon träning vecka 1 men kommer att planera in det kommande veckor. Ätit ungefär som vanligt men mycket mindre portioner. Inte haft någon aptit på tex bröd och smör, snacks osv. Druckit vin i helgen och tyckte det var gott men 1 glas smuttade jag på längre än vanligt. Haft lite cravings på plommontomater. Har ni upplevt några otippade cravings?

Inte upplevt några biverkningar än så länge, men ibland kan jag ha lite ont i sidan av magen men det släpper ganska fort. Vet ej om det är en biverkning, någon mer som känt så?

Positiva effekter: Gladare, mer harmonisk, piggare, mer klartänkt.

Började leva nyttigare med bla bättre frukostvanor 1 månad innan, vägde då 92kg.

Mounjaro start: 12 okt
-90.2 kg
-168 cm

Vikt 19 okt: 85.5kg.

Om effekten kvarstår resterande veckor kommer jag kolla med vc om jag inte ska köra 2,5 1 månad till.
Citera
2025-10-20, 07:03
Medlem
4,7 kg på en vecka är ju en extrem viktnedgång. Se till så du kommer igång med träningen så du inte tappar för mycket muskler. Satsa på att få i dig proteiner när du äter.

Fortsätt på den här dosen så länge det fungerar tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av E.Spee
Förvånad över hur effektivt jag upplevt 2,5 mg. Tog dos 2 idag och hoppas att jag upplever lika bra effekt resterande 3 veckor. Inte kommit igång med någon träning vecka 1 men kommer att planera in det kommande veckor. Ätit ungefär som vanligt men mycket mindre portioner. Inte haft någon aptit på tex bröd och smör, snacks osv. Druckit vin i helgen och tyckte det var gott men 1 glas smuttade jag på längre än vanligt. Haft lite cravings på plommontomater. Har ni upplevt några otippade cravings?

Inte upplevt några biverkningar än så länge, men ibland kan jag ha lite ont i sidan av magen men det släpper ganska fort. Vet ej om det är en biverkning, någon mer som känt så?

Började leva nyttigare med bla bättre frukostvanor 1 månad innan, vägde då 92kg.

-90.2 kg
-168 cm

Om effekten kvarstår resterande veckor kommer jag kolla med vc om jag inte ska köra 2,5 1 månad till.
Citera
2025-10-20, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Spee

-90.2 kg
-168 cm

Jag har typ exakt samma känsla, 2,5 mg funkar så himla bra och tänker också på att stanna där om det håller i sig nu (börjar på vecka tre idag).
Har lite biverkningar ibland, lätt illamående men känns mest relaterat till när jag har ätit och vatten och Novalucol gör de lättare.

Hejja!
Citera
2025-10-20, 08:56
Medlem
Idag ska jag ta min tredje spruta på 2,5 mg!

SV 6/10: 98,6
13/10 96,1
20/10 94,1

Går lite fort o igår när jag kände att sprutan inte hade samma effekt ”åt jag upp mig lite” fortfarande bra mat men åt både yoghurt med dadlar å banan, knäcke m kokt ägg till frukost, en halv croissant.. lagade köttbullar med potatis o sås till middag å åt en lite större portion och sen ostkaka till efterrätt å en mini-påse ostbollar! (Märks att jag omedvetet saknat ost? Haha)

Tycker det funkar så bra att ta sprutan måndag kväll för till söndagen så har jag lite mer hunger och har lättare å planera in o äta god mat till helgen så tänker ofta att jag har lite för lågt kaloriunderskott i veckorna och då kan jag äta lite mer på helgen.
Än så länge älskar jag den här medicinen 🥹♥️
Citera
2025-10-20, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tioavtio
Har haft hälsporre i nästan ett år, har haft ont under fötterna i kanske tre månader och övre fotrygg.. två veckor med mounjaro och det är SÅ mycket bättre.
Mitt humör är också så himla stabilt.. är liksom lite chockad.. vad är det här för mirakelmedicin?

Läste någonstans att mounjaro är bra mot inflammation i kroppen, har någon mer upplevt andra bra bieffekter än viktnedgång av medicinen?

Jag har psoriasis som är betydligt bättre, ja även rosacean nu när det nämns.
Citera
2025-10-20, 23:07
Medlem
Fantastisk viktnedgång, drygt två kilo i veckan! Låter som att du äter bra och nyttigt också. Kämpa på så får vi se var du är någonstans om några veckor, hoppas 2,5 mg fortsätter funka lika bra.

Citat:
Ursprungligen postat av tioavtio
Idag ska jag ta min tredje spruta på 2,5 mg!

SV 6/10: 98,6
13/10 96,1
20/10 94,1

Går lite fort o igår när jag kände att sprutan inte hade samma effekt ”åt jag upp mig lite” fortfarande bra mat men åt både yoghurt med dadlar å banan, knäcke m kokt ägg till frukost, en halv croissant.. lagade köttbullar med potatis o sås till middag å åt en lite större portion och sen ostkaka till efterrätt å en mini-påse ostbollar! (Märks att jag omedvetet saknat ost? Haha)

Tycker det funkar så bra att ta sprutan måndag kväll för till söndagen så har jag lite mer hunger och har lättare å planera in o äta god mat till helgen så tänker ofta att jag har lite för lågt kaloriunderskott i veckorna och då kan jag äta lite mer på helgen.
Än så länge älskar jag den här medicinen 🥹♥️
Citera
2025-10-21, 20:59
Medlem
Är det någon mer än jag som känner att sista dosen i sprutorna verkar inte lika effektivt som de första tre?
Har precis avslutat spruta ett med 10mg och jag har varit konstant hungrig de senaste dagarna. Tänker ta nästa dos en dag tidigare på min andra 10 mg. Måste be om 15 mg snarast 😬
Inga som helst biverkningar. Det hade jag bara den första månaden med 2,5mg.
Citera
2025-10-21, 21:19
Medlem
By the way...
Hur länge kan man hålla på med Mounjaro? Har läst någonstans om 72 veckor. Är det någon som vet något annat?
Citera
2025-10-21, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
By the way...
Hur länge kan man hålla på med Mounjaro? Har läst någonstans om 72 veckor. Är det någon som vet något annat?

Finns egentligen ingen gräns enligt vad jag kunnat googla mig till. Men tanken är ju att medicinen ska fungera och att man når sin målvikt inom X antal månader. Om man fortfarande inte nått målvikten efter t.ex ett antal år ska man kanske fundera på en annan lösning.
Citera
2025-10-21, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Är det någon mer än jag som känner att sista dosen i sprutorna verkar inte lika effektivt som de första tre?
Har precis avslutat spruta ett med 10mg och jag har varit konstant hungrig de senaste dagarna. Tänker ta nästa dos en dag tidigare på min andra 10 mg. Måste be om 15 mg snarast 😬
Inga som helst biverkningar. Det hade jag bara den första månaden med 2,5mg.

Nej jag har inte märkt någon skillnad, inte ens på femte dosen (golden dose).
Citera
2025-10-22, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MounjArrow
Nej jag har inte märkt någon skillnad, inte ens på femte dosen (golden dose).
Okej, kanske beror det på att jag varit krasslig de senaste tre veckorna. Halsont och hostig och inte kunnat röra på mig som vanligt och tröstätit lite 😓 Gått från 84,5 till 86,1...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in