2025-10-17, 12:00
Medlem
Jag är så fruktansvärt frustrerad. Jag trodde verkligen på Mounjaro som någon sorts mirakelmedicin som skulle hjälpa mig mot livslång kamp mot övervikt.

Jag är inne på min snart fullbordade vecka tre, ska ta dos fyra på måndag. Jag har inte längre några biverkningar och känner mig i princip konstant mätt så så långt så gott.

MEN jag går ju knappt ner i vikt! Jag känner som att jag lever på luft men resultaten på vågen visar annat. Sättet jag äter på är inte det minsta långsiktigt och skulle jag sluta med Mounjaro och leva som vanlig människa skulle jag gå upp allt igen.

Jag är 159 cm lång och väger för nuvarande 64,7 kg. Jag började på 67,7 kg och hade då bantat utan Mounjaro sedan i februari. Vägde mig inte då så vet inte hur mycket jag gick ner. Skulle gissa på 5 kg. Så verkligen ingen wow-viktnedgång på så lång tid. Summasumarum, jag är en kört å tjöck quinna i mina bästa 45 klimkterieår.

Jag styrketränar 2 gånger i veckan. Går minst 10 000 steg om dagen varav två promenader med lite tempo som gör mig varm. Lite mindre antal steg på helgen.

Jag äter 1000 gr sockerfri kvarg om dagen + kokta nudlar och ett glas rött vin på kvällen. Ibland kommer jag knappt upp i 1000 kalorier (om man räknar bort det jag förbränt på aktivitet) Detta har jag ätit på veckodagarna. På helgen äter jag middag med familjen. Vanlig mat men vegetarisk. Jag har inte ätit något godis, snacks eller fikabröd. Jag har tagit en dadel eller torkad mango vid enstaka tillfällen men de har räknats in i dagskalorikvoten.

Jag fattar ju att detta inte är ett hållbart sätt att leva och jag börjar känna mig ätstörd. Det enda som är på ”unnkvoten” är glaset rödvin.

Jag brukar vara en törstig person som med lätthet dricker minst två liter vatten om dagen av mig själv. Nu känner jag ingen törst överhuvudtaget. Jag är konstant torr i munnen och har dålig smak i munnen 24/7. Borstar tänderna flera gånger om dagen men det hjälper inte.

Varför vägrar min kropp att gå ner (ordentligt) i vikt??? Tre kg på tre veckors svältkur är inte godkänt för mig. Det motiverar ju inte kostnaden för medicinen. Vilken vanlig människa som helst går ju ner 1 kg i veckan genom kalorireducering utan Mounjaro.
Citera
2025-10-17, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleochSmak2025

Jag är 159 cm lång och väger för nuvarande 64,7 kg. Jag började på 67,7 kg och hade då bantat utan Mounjaro sedan i februari. Vägde mig inte då så vet inte hur mycket jag gick ner. Skulle gissa på 5 kg. Så verkligen ingen wow-viktnedgång på så lång tid. Summasumarum, jag är en kört å tjöck quinna i mina bästa 45 klimkterieår.

Jag styrketränar 2 gånger i veckan. Går minst 10 000 steg om dagen varav två promenader med lite tempo som gör mig varm. Lite mindre antal steg på helgen.

...

Varför vägrar min kropp att gå ner (ordentligt) i vikt??? Tre kg på tre veckors svältkur är inte godkänt för mig. Det motiverar ju inte kostnaden för medicinen. Vilken vanlig människa som helst går ju ner 1 kg i veckan genom kalorireducering utan Mounjaro.

Du har ju BMI 25,5 så långt under indikation för att få Mounjaro eller någon annan viktminskningsmedicin. "Vilken vanlig människa som helst" stämmer inte på de flesta överviktiga. Det är nog helt enkelt inte meningen att du ska köra med Mounjaro.
Citera
2025-10-17, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylven
Du har ju BMI 25,5 så långt under indikation för att få Mounjaro eller någon annan viktminskningsmedicin. "Vilken vanlig människa som helst" stämmer inte på de flesta överviktiga. Det är nog helt enkelt inte meningen att du ska köra med Mounjaro.

Jag hade BMI 29 när jag fick det utskrivet och jag har hälsoproblem som motiverar utskrivning. Jag skulle behöva gå ner tio kg från där jag är nu. Jag fick läkemedlet utskriven av läkare jag gått hos sedan 2012 så ingen bluffdoktor online.
Citera
2025-10-17, 14:40
Medlem
Ja, isf har du nog hamnat på en klassisk sk platå. Då gäller det bara att hålla i, under förutsättning att man verligen vet att man äter mindre än förbrukningen.
Vissa menar att om man en dag eller två ligger nära eller något över sin förbrukning så kan man "försäkra" kroppen om att inte svält råder och därmed få den att släppa energireserver. Andra menar att det är mer sömn och mindre stress som gör skillnad, och ingen alkohol.

För mig är det is i magen som hjälpt vid platå (vägde samma i 3 veckor trots kaloriunderskott).
Citera
2025-10-17, 16:03
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Jag är så fruktansvärt frustrerad. Jag trodde verkligen på Mounjaro som någon sorts mirakelmedicin som skulle hjälpa mig mot livslång kamp mot övervikt.

Jag är inne på min snart fullbordade vecka tre, ska ta dos fyra på måndag. Jag har inte längre några biverkningar och känner mig i princip konstant mätt så så långt så gott.

MEN jag går ju knappt ner i vikt! Jag känner som att jag lever på luft men resultaten på vågen visar annat. Sättet jag äter på är inte det minsta långsiktigt och skulle jag sluta med Mounjaro och leva som vanlig människa skulle jag gå upp allt igen.

Jag äter 1000 gr sockerfri kvarg om dagen + kokta nudlar och ett glas rött vin på kvällen. Ibland kommer jag knappt upp i 1000 kalorier (om man räknar bort det jag förbränt på aktivitet) Detta har jag ätit på veckodagarna. På helgen äter jag middag med familjen. Vanlig mat men vegetarisk. Jag har inte ätit något godis, snacks eller fikabröd. Jag har tagit en dadel eller torkad mango vid enstaka tillfällen men de har räknats in i dagskalorikvoten.

Jag fattar ju att detta inte är ett hållbart sätt att leva och jag börjar känna mig ätstörd. Det enda som är på ”unnkvoten” är glaset rödvin.

Jag brukar vara en törstig person som med lätthet dricker minst två liter vatten om dagen av mig själv. Nu känner jag ingen törst överhuvudtaget. Jag är konstant torr i munnen och har dålig smak i munnen 24/7. Borstar tänderna flera gånger om dagen men det hjälper inte.

Alltså du är ju knappt överviktig? Det är självklart att en fet människa går ned i vikt snabbare än nån som knappt har nåt att ta av. 1 kg per vecka är katastrof för kroppen om man väger så lite som du, den tror ju att den ska dö inom kort om det fortgår och lär definitivt ha vidtagit åtgärder i form av att minska förbränningen gå mycket som det går. Riktigt ohälsosam och för snabb viktnedgångstakt med 1 kg i veckan om man är så nära normal-BMI som du är.

Hur har du fått Mounjaro, har du väldigt höga blodfetter eller något annat?

Nu gissar jag bara men kanske har du bantat mer eller mindre konstant större delen av livet och det är ju en säker väg till att ge sig själv väldigt låg förbränning.

Riktigt tråkig och ohälsosam kost också, att äta sådär enformigt är sannolikt skadligt för kroppen. Vitaminpiller ersätter inte alla okända ämnen och enzymer som mat innehåller som man behöver. Vet att det här med att äta mycket protein är bantarens religion, men testa att äta mer varierat. Det lär göra din kropp "tryggare" och friskare så att du kan tappa några fettkilon i långsam och stadig takt framöver.
Citera
2025-10-17, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Alltså du är ju knappt överviktig? Det är självklart att en fet människa går ned i vikt snabbare än nån som knappt har nåt att ta av. 1 kg per vecka är katastrof för kroppen om man väger så lite som du, den tror ju att den ska dö inom kort om det fortgår och lär definitivt ha vidtagit åtgärder i form av att minska förbränningen gå mycket som det går. Riktigt ohälsosam och för snabb viktnedgångstakt med 1 kg i veckan om man är så nära normal-BMI som du är.

Hur har du fått Mounjaro, har du väldigt höga blodfetter eller något annat?

Nu gissar jag bara men kanske har du bantat mer eller mindre konstant större delen av livet och det är ju en säker väg till att ge sig själv väldigt låg förbränning.

Riktigt tråkig och ohälsosam kost också, att äta sådär enformigt är sannolikt skadligt för kroppen. Vitaminpiller ersätter inte alla okända ämnen och enzymer som mat innehåller som man behöver. Vet att det här med att äta mycket protein är bantarens religion, men testa att äta mer varierat. Det lär göra din kropp "tryggare" och friskare så att du kan tappa några fettkilon i långsam och stadig takt framöver.

Okej, tack. Ska försöka tänka om lite. Det här med kvarg är mest för att jag varit sugen på det och inte känt så mycket sug efter varm mat. Jag äter alltid vegetariskt så det är inget jag lagt mig till med nu.

Man måste komma ihåg att jag inte ens är 160 cm lång. 75-64 kg är för mycket på min korta kropp. Och ja, du har rätt i att jag bantat av och till hela livet. Antingen godkänner jag allt i matväg eller så är inget godkänt. Det finns liksom inget naturligt ätande kvar.

Det brukar märkas på brösten först när jag går ner i vikt men inte ens dom har minskat. Snarare tvärtom känns det som.

Jag förstår innerst inne att jag är ute efter en Quick fix men jag har nog alltid trott att ”bara jag sköter mig (äter lite)” kan jag också bli smal. Är så trött på att alltid vara den lilla tjocka.

Jag har kroniska sjukdomar i plural som gör att jag skulle må bättre av lägre vikt.
Citera
2025-10-18, 11:40
Medlem
Har haft hälsporre i nästan ett år, har haft ont under fötterna i kanske tre månader och övre fotrygg.. två veckor med mounjaro och det är SÅ mycket bättre.
Mitt humör är också så himla stabilt.. är liksom lite chockad.. vad är det här för mirakelmedicin?

Läste någonstans att mounjaro är bra mot inflammation i kroppen, har någon mer upplevt andra bra bieffekter än viktnedgång av medicinen?
Citera
2025-10-18, 11:55
Medlem
cleolinas avatar
Citat:

Förstår jag dig rätt?
Februari till början av oktober: du går ner 5 kilo av att banta själv, dvs 5 kilo på 8 månader.
Under oktober: du går ner 3 kilo på 3 veckor med Mounjaro.
Och du är missnöjd med Mounjaro?

Edit: håller i övrigt med Dishy. Du måste hitta en hållbar ätstrategi. Men effekten kan du knappast klaga på.
Du är också väldigt nära ett normalt BMI. Kroppar brukar vara mer villiga att släppa på fett när man har stora mängder i lager.

Citat:
Ursprungligen postat av tioavtio
Har haft hälsporre i nästan ett år, har haft ont under fötterna i kanske tre månader och övre fotrygg.. två veckor med mounjaro och det är SÅ mycket bättre.
Mitt humör är också så himla stabilt.. är liksom lite chockad.. vad är det här för mirakelmedicin?

Läste någonstans att mounjaro är bra mot inflammation i kroppen, har någon mer upplevt andra bra bieffekter än viktnedgång av medicinen?
Jag tycker att min rosacea är snäppet bättre. Blev också mycket gladare över typ en natt. Vissa rigida tankar, skulle inte kalla dem tvångstankar utan mer nojtankar, släppte också. Min fobi för ett visst djur blev också betydligt bättre när jag började med Mounjaro!? (Inte över dock.) Min artros är dock tyvärr inte bättre alls.
Går inte heller ned i den hastighet jag önskar men tycker att mina muskler har bibehållits eller nästan ökat (!?) trots i princip ingen träning pga ständig förkylning sedan augusti. Trots att vågen visat blygsamma minus 5 kg på två månader känner jag mig betydligt smalare än så. Känns mer som jag gått ner 10 kilo.
Var på yoga i veckan och trodde innan att jag skulle behöva vila mig igenom passet men kände mig starkare än jag gjorde innan mitt långa träningsuppehåll. Vilade inte alls.
Men visst, vissa biverkningar också. Primärt illamående lite då och då.
Senast redigerad av cleolina 2025-10-18 kl. 12:01.
Citera
2025-10-18, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Förstår jag dig rätt?
Februari till början av oktober: du går ner 5 kilo av att banta själv, dvs 5 kilo på 8 månader.
Under oktober: du går ner 3 kilo på 3 veckor med Mounjaro.
Och du är missnöjd med Mounjaro?

Edit: håller i övrigt med Dishy. Du måste hitta en hållbar ätstrategi. Men effekten kan du knappast klaga på.
Du är också väldigt nära ett normalt BMI. Kroppar brukar vara mer villiga att släppa på fett när man har stora mängder i lager.

Jag tycker att min rosacea är snäppet bättre. Blev också mycket gladare över typ en natt. Vissa rigida tankar, skulle inte kalla dem tvångstankar utan mer nojtankar, släppte också. Min fobi för ett visst djur blev också betydligt bättre när jag började med Mounjaro!? (Inte över dock.) Min artros är dock tyvärr inte bättre alls.
Går inte heller ned i den hastighet jag önskar men tycker att mina muskler har bibehållits eller nästan ökat (!?) trots i princip ingen träning pga ständig förkylning sedan augusti. Trots att vågen visat blygsamma minus 5 kg på två månader känner jag mig betydligt smalare än så. Känns mer som jag gått ner 10 kilo.
Var på yoga i veckan och trodde innan att jag skulle behöva vila mig igenom passet men kände mig starkare än jag gjorde innan mitt långa träningsuppehåll. Vilade inte alls.
Men visst, vissa biverkningar också. Primärt illamående lite då och då.

Tack, du har rätt. Det handlar nog dels om besvikelse över att jag vecka två stod helt still i vikt men det visade sedan lite större viktminskning vecka tre, dels att jag jämför mig med en annan person som tappat mer på samma tid och startdos/datum och dels att jag äter (känns som jag svälter) så himla lite (dvs kommer aldrig hålla i längden).
Citera
2025-10-18, 18:38
Medlem
Citat:

Tolkar jag dig rätt att du bara är i vecka 3 på startdosen 2,5mg. Du har alltså inte ens gått upp till ordinarie dos på 5mg än och gnäller redan?
Citera
2025-10-18, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MounjArrow
Tolkar jag dig rätt att du bara är i vecka 3 på startdosen 2,5mg. Du har alltså inte ens gått upp till ordinarie dos på 5mg än och gnäller redan?

Hört talas om att dosering av medicin sätts efter patientens fysionomi och behov? Har redan skrivit att att jag har flera kroniska sjukdomar och redan äter en radda mediciner och är väldigt känslig. Testa att staka dig igenom alla meningar i inlägget nästa gång samt ta ett varv extra i ditt pyttelilla trånga hjärnkontor innan du dömer ut någon annan.
Citera
2025-10-18, 21:27
Medlem
klumps avatar
Citat:

Har tagit mounjaro sen i slutet på mars, jag startade på 118kg och är nere på 95 idag. Villket motsvarar lite under 1kg i veckan över tid. Vissa veckor/månader har det gått skitsegt andra har det gått snabbare, första månaderna var nog mest dramatiska och märkbara.

Jag har tidigare på ganska kort tid kunnat gå ned kanske 5-10kg på relativt kort tid, oftast om jag varit deppad eller mått piss. Jag har dock aldrig kunnat bibehålla det så som nu.

Jag tror inte att det är en kvickfix att ta detta läkemedel. För mig har det hjälpt att hålla en kontinuitet i att inte falla tillbaka till mindre hälsosamma matvanor. I början hade jag inga hungerskänslor. Dom är tillbaka men jag känner att dom inte är överdrivna. Jag blir mätt snabbare och känner inte samma driv mot att tömma skafferiet på sötsaker och snacks, jag kan handla utan att det alltid åker med en påse chips eller godis.

Jag tycker att det låter som att du oavsett läkemedelshjälp behöver stanna upp lite och försöka blicka framåt. Det har gått 3 veckor och du går ned i vikt.

Jag tänker inte gå in på allt om varför och hur kroppen vägrar gå ned i vikt. Jag har blivit förvånad själv när jag tyck att jag inte ätit något alls men ändå inte gått ned och sedan ätit rikligt och överraskande gått ned i vikt.

Jag tror inte att vinsten i mounjaro är att snabbt gå ned i vikt, vinsten är att det är lättare att inte tappa moment i nedgången.

Hoppas verkligen att du når dit du vill och att du får må bra. Men stanna upp lite och låt saker ta sin tid.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in