2025-10-19, 22:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag och min sambo är runt 50 och vi skippade barnen och har inte ångrat oss en sekund än iallafall.
Ser på många vänner och släktingar som har barn och man kan väl säga att det är både positivt och negativt.

Att vi kommer sitta själva när vi blir äldre är bullshit, hur ofta besöker ni själva era föräldrar. Vi träffar dem kanske max sex gånger per år och då är det några timmar åt gången, ibland någon övernattning men rätt sällan. Den korta tiden kan nog jag både ha och inte ha.

Med tanke på att vår värld dessutom är överbefolkad så ser jag det som positivt att färre skaffar barn. Det bästa hade dock varit att befolkningen i afrika och mena gjorde samma sak men tyvärr tycks de ligga långt efter.
Citera
2025-10-19, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag och min sambo är runt 50 och vi skippade barnen och har inte ångrat oss en sekund än iallafall.
Ser på många vänner och släktingar som har barn och man kan väl säga att det är både positivt och negativt.

Att vi kommer sitta själva när vi blir äldre är bullshit, hur ofta besöker ni själva era föräldrar. Vi träffar dem kanske max sex gånger per år och då är det några timmar åt gången, ibland någon övernattning men rätt sällan. Den korta tiden kan nog jag både ha och inte ha.

Med tanke på att vår värld dessutom är överbefolkad så ser jag det som positivt att färre skaffar barn. Det bästa hade dock varit att befolkningen i afrika och mena gjorde samma sak men tyvärr tycks de ligga långt efter.

Hur kan ni ångra/inte ångra något som ni inte ens vet vad det innebär?

Jag träffar mina föräldrar varje vecka. Ibland oftare. Varför träffar du inte dina föräldrar mer?

Vad finns det som är negativt med att ha barn?
Citera
2025-10-19, 23:12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Hur kan ni ångra/inte ångra något som ni inte ens vet vad det innebär?

Jag träffar mina föräldrar varje vecka. Ibland oftare. Varför träffar du inte dina föräldrar mer?

Vad finns det som är negativt med att ha barn?

Vi ser hur livet som förälder är för många andra och det räcker för att veta att vi tagit rätt beslut. Vi vill göra annat än att stå i hockeyrinkar, fotbollsplaner eller ridhus på helgerna och i veckorna.

Vi bor nästan två timmar bort från våra föräldrar då vi lämnade orten vi är uppväxta i. Glad för det även om det inte är något dåligt ställe men trevligt att se något annat.

Jag räknade upp några saker tidigare och det finns många fler men givetvis finns det säkerligen positiva saker med barn också.
Citera
2025-10-19, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disneylover
Okej, jag är medveten om tre saker:

1. När jag skriver det här inlägget trampar jag ofrivilligt barnlösa på tårna, det är absolut inte min mening. Vill inte få någon att må dåligt.

2. Om mina föräldrar valt att inte skaffa barn, så hade inte jag suttit här bakom skärmen och skrivit det här inlägget. Så bespara mig gärna kommentarer om detta.

3. Jag förstår att det handlar om människans överlevnad och att vi ska fortplanta oss för att inte dö ut. Så, då är den saken också utredd.

MEN, jag förstår ändå inte varför det är så "tabu" att inte vilja ha kids i dagens samhälle!? Säger jag typ till någon närstående "nä, jag vill absolut inte ha barn", då är det som att hela världen rämnar och de säger typ "men du kommer säkert ångra dig sen" eller "barn är meningen med livet".

Jag är 38 år (man/gubbe) som aldrig haft någon längtan efter barn. Är dels gay, men hade jag varit straight så hade jag känt likadant; barn ger mig ingenting! Och den här gamla slitna klyschan "ja men tänk så ensamt det blir på ålderns höst när ingen hälsar på dig" funkar inte heller på mig. Jag har arbetat i äldreomsorgen och sett hur det ser ut; inte kommer barnen alltid och hälsar på sina föräldrar, en del har inte alls bra kontakt med sina barn på grund av olika omständigheter.

Vad tycker ni? Är barn meningen med livet? Och åter igen; förlåt alla som jättegärna vill ha barn men kanske inte kan få av olika anledningar, menar verkligen inte att såra er på något sätt.
Bra om du inte skaffar barn om du inte vill ha barn.

Barn ska växa upp med föräldrar som vill ha dem, inte med några frånvarande mänsklighets-dödskult-bögar som pappor.

Jag har aldrig upplevt något tabu om att skaffa barn. En inprogrammerad stereotyp föreställning du har om tabu?
Citera
2025-10-19, 23:18
Medlem
Citat:
Vi ser hur livet som förälder är för många andra och det räcker för att veta att vi tagit rätt beslut. Vi vill göra annat än att stå i hockeyrinkar, fotbollsplaner eller ridhus på helgerna och i veckorna.

Vi bor nästan två timmar bort från våra föräldrar då vi lämnade orten vi är uppväxta i. Glad för det även om det inte är något dåligt ställe men trevligt att se något annat.

Jag räknade upp några saker tidigare och det finns många fler men givetvis finns det säkerligen positiva saker med barn också.

Ni kan inte veta att det är rätt beslut för att ni har aldrig upplevt hur det är att ha barn. Att vara förälder är något som man inte kan förstå föränn man är förälder. Det är ingenting man kan uppleva genom att iakta andra.

Vem tvingar föräldrar att stå på fotbollsplaner och vid hockeyrinkar? Vilka konstiga resonemang, som om det är det som det innebär att ha barn.

Alla får göra som de vill, men att säga att man inte skaffar barn för att man tror sig veta vad det innebär genom att iakta andra är inte ett giltigt resonemang.
Citera
2025-10-19, 23:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ni kan inte veta att det är rätt beslut för att ni har aldrig upplevt hur det är att ha barn. Att vara förälder är något som man inte kan förstå föränn man är förälder. Det är ingenting man kan uppleva genom att iakta andra.

Vem tvingar föräldrar att stå på fotbollsplaner och vid hockeyrinkar? Vilka konstiga resonemang, som om det är det som det innebär att ha barn.

Alla får göra som de vill, men att säga att man inte skaffar barn för att man tror sig veta vad det innebär genom att iakta andra är inte ett giltigt resonemang.

Du kan ju inte heller veta hur livet är utan barn så kanske bör du också vara tyst.
Citera
2025-10-19, 23:23
Medlem
Citat:
Du kan ju inte heller veta hur livet är utan barn så kanske bör du också vara tyst.

Jag levde utan barn i 30 år och vet precis hur det är. '

Varför blir du arg?
Citera
2025-10-19, 23:30
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag levde utan barn i 30 år och vet precis hur det är. '

Varför blir du arg?

Att leva utan barn tills man är 30 är inget konstigt alls då medelåldern hos förstföderskorna är 30+.
Blir inte arg men du anser inte att jag vet hur det är att leva med barn och visst, jag vet inte allt men har rätt bra insikt i hur det är och jag är fortfarande lycklig att vi beslutade att inte skaffa barn.
Citera
2025-10-19, 23:35
Medlem
Citat:
Att leva utan barn tills man är 30 är inget konstigt alls då medelåldern hos förstföderskorna är 30+.
Blir inte arg men du anser inte att jag vet hur det är att leva med barn och visst, jag vet inte allt men har rätt bra insikt i hur det är och jag är fortfarande lycklig att vi beslutade att inte skaffa barn.

Okej, jag har ingen anledning till att tro att du inte är lycklig men dina resonemang till varför du inte skaffade barn är fåniga. "Jag vill inte stå vid fotbollsplaner". Vafan är det liksom.

Det finns en sak du aldrig kommer att förstå oavsett hur mycket du iaktar dina vänner och deras barn, och det är den gränslösa kärleken man känner till sina barn och hur det förändrar hur man ser på livet. Det är något som är omöjligt att beskriva eller uppleva genom andra. Det är det jag menade med att du inte vet vad det innebär att ha barn.

Sen visst. Självklart får man göra uppoffringar. På samma sätt som du får göra uppoffringar i ditt samboförhållande. Det är så livet är när man ska dela det med andra människor, speciellt när det handlar om människor som är helt beroende av dig för att överleva. Då är inte dina behov alltid det viktigaste. Men det är en del av att vara människa, att ibland sätta andras behov framför sina egna.
Citera
2025-10-20, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfys
Vad är tjusningen med att skaffa barn?

Har du läst frågeställningen?
Bra där, autistiska vän av ordning 😘

Tjusningen är att livet går vidare. Att släkten följa släktens gång. Att mina egna gener kombineras med den jag valt att föröka mig med och vi skapar framtiden tillsammans. Det är själva huvudtjusningen, samma tjusning som granar och toffeldjur och grönfinkar känner, med vetenskaplig terminologi: den ultimata anledningen.

Sen finns det andra mer närliggande tjusningar, proximata anledningar, såsom att det är världens roligaste lotteri att se hur barnen blir underbara kombinationer av ens älskling och en själv, såsom att det känns meningsfullt att både tillverka och underhålla barn, såsom att det är underbart att spruta sin sperma djupt in i ens älskades pulserande välkomnande fitta och veta att nu jävlar är det på riktigt. Med mera
Citera
2025-10-20, 00:07
Medlem
Jag har faktiskt ingen aning.

För många handlar det nog inte om något djupare än att följa ett biologiskt program. Kroppen säger “fortplanta dig”, och hjärnan rationaliserar det i efterhand med ord som “mening” och “kärlek”. I grunden är det bara däggdjur som gör det däggdjur gör. Folk sprider sina gener och kallar det livsval.
Citera
2025-10-20, 00:20
Medlem
1. Att bidra till att ens ras/etnicitet inte dör ut.

2. Att uppfostra ens barn på det sätt som man själv önskade att man blev uppfostrad. Nu är jag visserligen inte helt missnöjd med min barndom. Jag älskar mina föräldrar och kommer till stor del köra likadant. Däremot så har man sett utrymme för förbättring, och det behövs en anpassning till nya samhället.

3. Att ha en familj, nära och kära även när man är 60-80 år och folk i ens egna ålder gått bort eller kontakt förlorats för att de hellre spenderar tiden med sin familj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in