2025-10-17, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, som idioterna som tänkte LoBa någon hemma i dennes egen lägenhet. När de insåg att det inte var möjligt försökte de dra någon rövare om våldsamt motstånd. Men han hade en kamera och idioterna är inte längre poliser (de överklagade i flera instanser)

Idioter kan man väl inte säga att de var.
De hade bara oflyt att det satt en kamera i hallen som de inte hade sett. Annars hade de ju kommit undan med det precis som alla andra gånger när de gjort detta.
Citera
2025-10-18, 00:28
Medlem
Citat:
Ja, som idioterna som tänkte LoBa någon hemma i dennes egen lägenhet. När de insåg att det inte var möjligt försökte de dra någon rövare om våldsamt motstånd. Men han hade en kamera och idioterna är inte längre poliser (de överklagade i flera instanser)

Har du någon länk till det där, inte hört talas om och kan inte hitta något om det heller.
Citera
2025-10-18, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Har du någon länk till det där, inte hört talas om och kan inte hitta något om det heller.

(FB) Poliser åtalas för påhittad misshandel. (dömda till fängelse i augusti 2022)

Det finns ju även det här fallet. (FB) Polis i Eskilstuna visade könet i klädbutik - åtalas (2023-08-25) Kontentan tycks vara att ska man åka dit för lagbrott som polis så räcker det aldrig med vittnesuppgifter. Det måste helt enkelt finnas med på film också.

Sedan finns det även det här fallet, men där slöt kåren upp bakom sin kollega som hade fyrat av en teaser mot en helt oskyldig förbipasserande och såg till så att han blev friad.
https://www.sverigesradio.se/artikel...chockvapen-fel

Till saken hör att det har inträffat en 3-4 mord inom 50 meter från platsen där den civilklädde polisen skulle stoppa 20-åringen innan han fyrade av teasern så det är inget ställe man stannar på i onödan. Lägger man till skjutningar och mordförsök så är vi antagligen uppe i 20 stycken. Jag har nog aldrig hört talas om något sämre ställe man kan komma på att ställa sig på och stoppa folk på som civilklädd polis faktiskt.
Senast redigerad av BallaRune 2025-10-18 kl. 01:07.
Citera
2025-10-18, 07:32
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
(FB) Poliser åtalas för påhittad misshandel. (dömda till fängelse i augusti 2022)

Precis, detta fallet tänkte jag på.
Citera
2025-10-19, 18:58
Medlem
Citat:
Precis, detta fallet tänkte jag på.

Fast det handlade ju inte om att försöka LOBa någon.
Citera
2025-10-19, 20:01
Medlem
Citat:
Fast det handlade ju inte om att försöka LOBa någon.

Jo?

Framgår av länken i trådstarten:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...a-dit-oskyldig

Grannarna hade ringt för att han var berusad, polisen tog sig in i lägenheten för att omhänderta honom men insåg att de inte hade något att ta hänsyn nol.föt så de fabricerade en misshandel.
Citera
2025-10-19, 20:15
Medlem
Jag blev stoppad och utfrågad vid tre tillfällen när jag var yngre men reflekterade inte över det så mycket vid de två första tillfällena för det föreföll som att de hade skäl (jag var lik en kille som jag visste var på rymmen och vid det andra tillfället hade det skett ett inbrott - vilket jag köpte för jag hade precis sett en av stans småkriminella 5 minuter tidigare).
Vid det tredje tillfället var ju ute och joggade tidig morgon (typ vid 5) och blev stoppad på en grusväg vid stranden. Jag var i joggingkläder och långt ifrån all form av bebyggelse så jag kunde inte se något skäl att stoppa mig den gången - annat än för att de inte hade något bättre för sig. Vad som nästan stör mig mest var att det var endast vid ett tillfälle de bad om legitimation. Det känns som att om de gör valet att stoppa någon för en mindre utfrågning - och det var inte av typen "har du sett något" utan mer "vad håller du på med" - så borde de gå till botten med det. Det var likadant när jag blev stoppad av en butikskontrollant, han bara släppte det när jag sa att jag hade inte tagit något - vilket jag inte hade heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in