Citat:
Ursprungligen postat av
Septemberflicka
Jag upprepar 1:
"Svaret är tydligt beskrivet i de två poster du besvarat. Att du inte kan se det förvånar mig inte men be Vajer, Narii, Adina, MrsM, Wolf etc förklara för dig för något säger mig att de kan läsa samma poster och begripa hur det förhåller sig. Jag har noll intresse av att ens försöka förklara för dig av tidigare redovisade skäl. Du kan också besöka FB:s juridikforum med dina funderingar."
Du kan väl svara på enkla frågor? De här exempelvis:
Hur skulle Adams pappa i Fallet Adam (Uppdrag Granskning) kunna försvara sig mot fel i utredningen som han inte ens visste existerade, och som dessutom hölls dolda för både nämnd och domstol bakom sekretess?
och tre bonusfrågor:
Hur blev det med "barnets bästa" i Fallet Adam med avseende på domstolsbeslutet?
Var det så att det som antogs vara "barnets bästa" i själva verket var barnets sämsta i fallet Adam?
Är det rimligt att tro att det här är det enda fallet soc gömt undan bevis för föräldrarna, som systemet är uppbyggt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Septemberflicka
Jag upprepar 2:
Du vill specifikt tala om socialtjänstens brister, och fallet Adam eller fallet Hassan eller andra fall där kritik mot socialtjänst konstaterats med tydliga rapporter och kritik från kontrollorgan + att varje specifikt fall har egna trådar på Flashback där du kan möta folk som VILL tala om exakt samma sak som du.
Problemet är att just dessa fall bevisar att en del av det budskap som de ditt gäng kalla för LVU-sekten, inte alls är några konspirationsteorier, utan det är legitim kritik mot en maktfullkomlig myndighet utan nödvändig kompetens att fatta så allvarliga och livsavgörande beslut som de gör om dagarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Septemberflicka
Denna tråd handlar om konspirationer och kritik mot socialtjänsten som definitivt saknar belägg och bidrar till att Sverige är under terrorhot och tjänstemän och deras familjer utsätts för hat, våld och hot.
Det är en mycket märklig slutsats att systemkritik skulle utgöra ett "terrorhot". I en demokrati är granskning av myndigheter en nödvändighet och inte ett hot mot trygghet, utan ett skydd för den. Tyvärr slipper soc undan granskning och ansvar. Vi får hoppas det blir ändring på det när tjänstemannaansvaret ska införas igen. Det måste bli straffbart för socialsekreterare att skriva sagor i utredningar, vilket det tyvärr inte är idag, eftersom det bara räknas som ett förvaltningsrättsligt fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Septemberflicka
Du fick en trådspecifik fråga som jag föreslår att du besvarar eller så drar du helt enkelt åt helvete, stör de andra men inte mig. Varenda gång du taggar mig kommer jag triangla varenda post som inte trådspecifikt behandlar de konspirationsteorier som sprids av konspiratörer/desinformatörer och bidrar till det fetstilta.
Du är medveten om att det finns sanna konspirationsteorier? En stor del av kritiken mot soc är fullt befogad. Om jag skulle ljuga om detta hade vi inte sett något fallet Adam och heller inte externa granskningar av placeringar av barn generellt som vi sett i flera kommuner nyligen. Jag vet att det här är jobbig information för dig att ta emot, men det finns andra läsare i tråden som kan behöva höra detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Septemberflicka
Här har du den trådspecifika tidigare frågan:
"Då detta forum och tråd handlar om konspirationer så tänker jag att vi ska hålla oss till det. Om du bor i lägenhet så kan du kanske berätta om du likt konspirationsdrottningen upplever att det är lite otäckt att bo i lägenhet eftersom det kan finnas sossanställda och sossvurmare som spionerar på en och kan anmäla en för lite allt möjligt. Kan ju också finnas FK-anställda och FK-vurmare som spionerar på en och skvallrar för FK om det verkar som man inte är sjuk och har rätt till FK-ersättning. Hur ställer du dig till detta?"
Ja och svaret på det är enkelt, eftersom det finns konspirationsteorier som faktiskt visar sig vara sanna. En stor del av kritiken mot socialtjänsten är fullt befogad.
Visst, det finns överdrifter och rena myter, som exempelvis dem plockar ni alltid fram som exempel, men mycket av det som sägs är sant. Föräldrar har all anledning att känna oro inför att blanda in socialtjänsten, eftersom de sitter på makten att ta ett barn på obestämd tid utan minsta krav på bevisning.
Det är ingen konspirationsteori. Det är verkligheten för många familjer, bland annat för Adams pappa, som fick gå igenom sju års helvete för att systemet inte förmår skilja fakta från fiktion.
Hur kunde det ske? Därför att systemet ger enorm makt åt inkompetenta tjänstemän, som i sin tur backas upp av outbildade politiker och när det väl når domstolen bygger hela prövningen på sagor och tolkningar. Det du felaktigt tror är "barnets bästa", bara för att en domstol godkänt soc eländiga utredning som kan innehålla stora mängder vantolkningar och rena sagoberättelserna.
Det är just detta du inte begriper, utan du hänvisar bara till lagen.. Som om lagen är en garant för att domslutet blev rätt. Det kan man inte veta idag, eftersom soc berättelse i princip inte faktagranskas av domstol och nämnd.