2025-10-19, 01:32
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Jag undrar kan hackarna öppna ytterdörren till de hjon som köpt Verisures ytterdörr med dyrkupptäckande låskolvar?

När jag såg den reklamen där de säger de kan öppna dörren för sina kunder väntade jag bara på att någon skulle hacka lösningen.

Verkar kanske som det bara tog några månader i så fall.
När till och med en vanlig Svensson reagerar på att det är en fullständigt idiotisk ide, utan att de som jobbar i branschen fattar det. Ja då har man som företag inte i branschen att göra. Bara hålla tummarna det skiter sig för dom. Klåpare
Citera
2025-10-19, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Bra fråga! Om företaget kan öppna dörren borde hackarna kunna öppna dörren förutsatt att de har hackat sig in på den delen av företagets IT-miljö. Man kan ju tänka sig specialfall då de till exempel bara kommer åt databasen där personuppgifter lagrats men inte in i själva systemet som kontrollerar dörrar.

Oavsett vad så tror jag inte man behöver vara orolig. De tjänar mycket mer på att utpressa företaget, vilket de nu har gjort, istället för att koordinera dörrupplåsning med inbrottstjuvar. Det förefaller föga sannolikt att de ska ha ägnat sig åt sådant småbus.

Det du beskriver är ett extremt avsteg från praxis inom datornätverk. Dessa system ska vara isolerade från varandra just för att det ska finnas tid att stoppa en attack där samtliga resurser är infiltrerade.

Visst, är det en nätverkstekniker på hög position som lämnat ut alla sina inloggningsuppgifter och information om hur systemet fungerar och rubbet är rökt så kanske det finns på kartan. Tror dock inte jag läst om ett sådant case där ett så stort företag helt tappat begreppet kring allt säkerhetstänk kring IT
Senast redigerad av mayiy31000 2025-10-19 kl. 02:22.
Citera
2025-10-19, 02:29
Avslutad
Min uppfattning av Verisure är att dom har billig oseriös arbetskraft som åker runt och knackar dörr för att sälja sina kameror som dom installerar och sedan sitter dom på kontoret och garvar åt nakna kunder.

Att dom inte lyckas säkra sin egen verksamhet tyder på att dom inte heller kan säkra sina kunders hem.
Citera
2025-10-19, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruskinarms
Yttrandefrihet? Vad dillar du om?

Verisure är förövrigt ett skitföretag som förtjänar allt elände.
Folk som blir uthängda brukar ofta stänga ner om sig. Jag menar att hackarna lägger ut deras personuppgifter mm får många att tystna. I övrigt håller jag med om att det är ett skitföretag.
Citera
2025-10-19, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Jag undrar kan hackarna öppna ytterdörren till de hjon som köpt Verisures ytterdörr med dyrkupptäckande låskolvar?

När jag såg den reklamen där de säger de kan öppna dörren för sina kunder väntade jag bara på att någon skulle hacka lösningen.

Verkar kanske som det bara tog några månader i så fall.
Precis så enkelt som du här inser ett stort problem från helt offentliga uppgifter och helt utan behov av hackerkunskap, önskar jag att fler kunde tänka.

Se bara på samtliga Tesla-bilar, som när som helst kan låsas upp och tas över av Tesla-anställda.

Självklart mycket värre för samtliga kinesiska kommunistdiktaturens alternativ och prylar.

Man behöver ingen teknik-kunskap alls för att inse problemen.

Kanske det värsta är att det inte finns någon stor röd varningstext på produkterna vilka risker som finns med internet-styrda lås till hemmet som kan kontrolleras av externa aktörer.
Citera
2025-10-19, 06:19
Medlem
VoiceofDestructions avatar
Går det att inte se ironin i denna nyhetsanka?
Där tjänade TV 4 och kanske hackarna lite pengar, o.s.v.
Samarbetade de?
Citera
2025-10-19, 06:21
Medlem
VoiceofDestructions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/larmforetaget-verisure-utsatt-for-hackerattack-utsatts-for-utpressning

Presstalespersonen Olle Älveroth på polisregion öst säger att de inte har en klar bild av vad som har hänt än utan att de utreder det.

Polisen hänvisar personer som har frågor ifall personuppgifter har läckt till det aktuella företaget.
Hur vet någon att det inte var ett insiderjobb, ungefär som med försäkringsbedrägerier?
Det finns en röd tråd i dylika, påstådda, attacker, som ingen tycks kunna stoppa, och det är kanske just insiderjobb men även pengahunger och bristande respekt för kunderna.
Vem kompenserar för kundernas läckta uppgifter, från t.ex. ett moderbolags dotterbolag, o.s.v.?

Bättre då att t.ex. bygga eget/egen, betydligt säkrare:
  • larm
  • mobil
  • batteri
  • hus
  • tv
  • bil
  • nätverk
  • kylskåp
  • spis
  • nätverk
  • etc
.
Senast redigerad av VoiceofDestruction 2025-10-19 kl. 06:33.
Citera
2025-10-19, 08:28
Medlem
Vilka är de som ens skaffar Veisure? Menar, för en medel svensson är det väl relativt dyrt - och onödigt till stor del? Hur kan man lita på någon som Veisure efter tidigare artiklar om hur de spionerar på sina kunder och liknande, sedan betala hutlösa priser dessutom.

Ska man bara ha en CCTV kamera osv, t.ex ett par hundra för en Eufy kamera som fungerar hur bra som helst och ingen månadskostnad.

Såg Veisures nyckel taggar, de såg relativt budget ut och gissar de fungerar sämre än t.ex airtags dessutom.

Känns som ett amatörföretag i botten som försöker sälja rädsla till normala svenssons som tror de behöver något inbrottslarm medans veisure är den riktiga tjuven egentligen
Citera
2025-10-19, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jemep55
Vad vill du ha sagt med det?

De är ett säkerhetsföretag som använder IT.

Det är skillnad. Säkerhetsföretag anlitar IT säkerhetsföretag och personal som har kompetens.
Citera
2025-10-19, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resu
Vilka är de som ens skaffar Veisure? Menar, för en medel svensson är det väl relativt dyrt - och onödigt till stor del? Hur kan man lita på någon som Veisure efter tidigare artiklar om hur de spionerar på sina kunder och liknande, sedan betala hutlösa priser dessutom.

Ska man bara ha en CCTV kamera osv, t.ex ett par hundra för en Eufy kamera som fungerar hur bra som helst och ingen månadskostnad.

Såg Veisures nyckel taggar, de såg relativt budget ut och gissar de fungerar sämre än t.ex airtags dessutom.

Känns som ett amatörföretag i botten som försöker sälja rädsla till normala svenssons som tror de behöver något inbrottslarm medans veisure är den riktiga tjuven egentligen
Bra poänger!

Däremot spelar ingen roll att kunddata har läckt. Vem bryr sig?
De som har larm brukar sätta upp skyltar för att visa att de är kunder. De VILL skylta att de är kunder.

Det är liksom inte sjukhusjournaler som läckt.
Citera
2025-10-19, 09:56
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resu

De som skaffar larm är sådan som tröttnat på alla jävlar ska sno allt.
Nu är Verisure mm inget 100% skydd men det ger en störning för inbrottstjuvar att de inte kan vara där för länge för det kommer någon till bostaden och undersöker varför larmet löst ut.

I området där jag bor finns en hel del som har larm, skyltar med Verisure och Sektor Alarm. Sedan ett antal som troligen har andra system.

Men att ha skyltar om larm på huset/bostaden ger också en signal om att det finns saker att stjäla.

Dock har Verisure totalt gjort bort sig med att de har blivit hackade.
Det är nog många som efter detta kommer säga upp sina larm från Verisure.
Citera
2025-10-19, 10:04
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas
Bra poänger!

Däremot spelar ingen roll att kunddata har läckt. Vem bryr sig?
De som har larm brukar sätta upp skyltar för att visa att de är kunder. De VILL skylta att de är kunder.

Det är liksom inte sjukhusjournaler som läckt.
Vet vi hur mycket info som har läckt?
Är det bara adress, e-postadress och personnummer är det nog rätt lugnt men det kan vara mer.

Kan ju vara mer data om när man normalt larmar på och av. Ger i så fall en bra info för tjuvar att se när huset normalt är tomt och de boende har åkt till jobbet mm.

Kanske även koder för upplåsning ytterdörr.
Uppgifter om hur många larmsensorer det finns. Är det få dörr/fönster sensorer i förhållande till antal fönster/dörrar så finns det möjligheter att bryta sig in utan larmet går.

Kostnaden per månad och installation påverkas av hur mycket sensorer man har.

Det kan alltså vara en hel del saker som ger uppgifter till de som vill göra inbrott.
Har inte sett någon uppgift på vad som verkligen har läckt ut.
Går det lita på att Verisure berättat allt?

Edit:
Det finns kodord man ska säga när man ringer Verisure och ett kodord de också ska säga.
Har detta läckt behöver dessa kodord bytas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in