2025-10-17, 13:23
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Det svenskgrundade företaget Verisure finns i dag i 17 länder och uppger att de har 500 000 kunder i Sverige.

I går polisanmälde bolaget ett cyberangrepp som enligt SVT:s uppgifter bland annat ska ha riktats mot Verisures huvudkontor i Linköping.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/larmforetaget-verisure-utsatt-for-hackerattack-utsatts-for-utpressning

Presstalespersonen Olle Älveroth på polisregion öst säger att de inte har en klar bild av vad som har hänt än utan att de utreder det.

Polisen hänvisar personer som har frågor ifall personuppgifter har läckt till det aktuella företaget.
Senast redigerad av WetCigarette 2025-10-17 kl. 13:26.
Citera
2025-10-17, 13:28
Medlem
Gorbis avatar
Jag undrar kan hackarna öppna ytterdörren till de hjon som köpt Verisures ytterdörr med dyrkupptäckande låskolvar?

När jag såg den reklamen där de säger de kan öppna dörren för sina kunder väntade jag bara på att någon skulle hacka lösningen.

Verkar kanske som det bara tog några månader i så fall.
Citera
2025-10-17, 13:31
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Jag undrar kan hackarna öppna ytterdörren till de hjon som köpt Verisures ytterdörr med dyrkupptäckande låskolvar?

När jag såg den reklamen där de säger de kan öppna dörren för sina kunder väntade jag bara på att någon skulle hacka lösningen.

Verkar kanske som det bara tog några månader i så fall.
Bra fråga! Om företaget kan öppna dörren borde hackarna kunna öppna dörren förutsatt att de har hackat sig in på den delen av företagets IT-miljö. Man kan ju tänka sig specialfall då de till exempel bara kommer åt databasen där personuppgifter lagrats men inte in i själva systemet som kontrollerar dörrar.

Oavsett vad så tror jag inte man behöver vara orolig. De tjänar mycket mer på att utpressa företaget, vilket de nu har gjort, istället för att koordinera dörrupplåsning med inbrottstjuvar. Det förefaller föga sannolikt att de ska ha ägnat sig åt sådant småbus.
Citera
2025-10-17, 13:34
Avslutad
Tröttsamt att läsa detta. Ett säkerhetsföretag som blir hackat.

Vad ska man säga. Har Verisure inte egna hackare som kan testa och vittra deras egna system? Kanske kan de anlita hackarna som nu hackat dem?
Citera
2025-10-17, 13:34
Avslutad
En himla tur att man inte har Verisure.
Många nu som känner sig riktigt övervakade.
Citera
2025-10-17, 13:36
Medlem
PungiMunninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Tröttsamt att läsa detta. Ett säkerhetsföretag som blir hackat.

Vad ska man säga. Har Verisure inte egna hackare som kan testa och vittra deras egna system? Kanske kan de anlita hackarna som nu hackat dem?

Förmodligen för giriga för att anställa riktiga säkerhetsexperter för pen-testing.
Citera
2025-10-17, 13:41
Medlem
WetCigarettes avatar
Vad tror ni kan tänkas vara värsta scenario i denna attack?

Här finns en lista över produkterna företaget erbjuder: https://www.verisure.se/produkter-tjanster

Jag tänker spontant på följande scenarion

A. Tillgång till kamera och ljud från människors bostäder

B. Tillgång till information om vem som har köpt många produkter och tjänster och var de bor (= särskilt utsatta människor? T.ex. tjänsten ”Hotkod & silent response”)

Kommer ni på fler?
Citera
2025-10-17, 13:43
Medlem
WetCigarettes avatar
En uppdatering från SVT-artikeln i TS!
Citat:
Ursprungligen postat av SVT
Verisure Sveriges kommunikationschef Tariq Belquiad skriver i ett mejl till SVT att de nyligen upptäckte ”obehörig åtkomst av en tredje part gällande data relaterat till Alert Alarm som lagras hos en extern faktureringspartner.”

De arbetar nu med att utreda händelsen.

”Vi kommer att informera våra kunder hos Alert Alarm så snart vi har ytterligare information,” fortsätter han.
Citera
2025-10-17, 13:47
Medlem
WetCigarettes avatar
Här finns information om vad Alert Alarm är och hur det skiljer sig från Verisure.

Citat:
Vad är skillnaden mellan oss och Verisure?
Verisure erbjuder ett premiumlarm med professionell installation, uppkoppling till larmcentral dygnet runt, kameradetektorer, brandvarnare och tilläggstjänster som LockGuard™. Allt styrs enkelt via en app och ingår i ett abonnemang.
Alert Alarm fokuserar istället på gör-det-själv-installation och en mer avskalad tjänst. Våra larmsystem är kopplade till larmcentral, men med färre komponenter och till en lägre kostnad. Det passar exempelvis mindre bostäder, lägenheter, eller personer som vill ha ett grundläggande skydd.
Kort sagt – Verisure erbjuder ett heltäckande system, medan vi på Alert Alarm levererar ett tryggt men enklare alternativ.
Varför två varumärken?
Att vi finns kvar som ett separat varumärke inom koncernen är ett strategiskt val. Det gör det möjligt att konkurrera i två olika prissegment – utan att tumma på kvalitet eller trygghet.
Samtidigt delar vi teknisk kompetens och infrastruktur med Verisure. Det är inte ovanligt att teknik som först lanseras i Verisures premiumlarm senare anpassas och görs tillgänglig i våra produkter – i en enklare version. Ett exempel är kameradetektorerna: hos Verisure erbjuds live-video och ljudupptagning, medan vi på Alert Alarm erbjuder samma kamera med hög upplösning, men stillbilder.
https://www.alertalarm.se/verisure-och-alertalarm
Citera
2025-10-17, 13:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sudderator
En himla tur att man inte har Verisure.
Många nu som känner sig riktigt övervakade.
Det är väl inget att gnälla om? Folk vill ju ha Chat Control och kameror överallt.
Citera
2025-10-17, 14:09
Medlem
Finns det nån bra sammanfattning om dessa cyberattacker i sverige?
Kriminella? Främmande makt? Båda?

Varför skyddar sig företagen inte bättre?

Finns även misslyckade cyberttacker och varför rapporteras inte om dem?
Citera
2025-10-17, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PungiMunninen
Förmodligen för giriga för att anställa riktiga säkerhetsexperter för pen-testing.

Det enda dom lägger pengar på är reklam och marknadsföring.

Resten skiter dom i fullständigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in