2025-10-14, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nwo123
Då är det strax under 2 timmar kvar. Som man sagt vid alla andra uppskjutningar, håll er undan från youtube sidor som anser sig vara spacex, då det är scammers som vill att du ska scanna QR koder.

spacex officiella stream sänds endast på X (gamla twitter) . Sen finns det såklart ett antal Youtube kanaler (diverse influencers) som streamar spacexs stream (från X) på deras egna youtube kanaler . Vissa seriösa, vissa mindre seriösa.

Vad vi kan förvänta oss av denna uppskjutning och vad kommer vara nytt? tråkigt nog kommer detta vara en kopia på förra uppskjutningen . Man vill göra av sig med den sista block2 versionen helt enkelt innan man börjar pilla med något nytt.

Jag ser inget direkt nytt. Testfärderna är mer för att förfina men man mäter hela tiden temperaturen på vissa delar av värmeisoleringen. De stora genombrotten kommer med version 3. Det skall bli intressant att se landningen av Starship i havet, jag vill att den skall stå stilla precis över vattenytan innan "splash down".

xxxx) "Vi skall inrätta en ny helgdag till Elon Musks ÄRA-----för det var han som såg ljuset och förstod att vi är MULTIPLANETÄRA"....
Citera
2025-10-14, 02:24
Medlem
trickydicks avatar
Ser bra ut än så länge 🚀
Citera
2025-10-14, 02:34
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Ser bra ut än så länge 🚀

Helt perfekt, alltihop ju.

Då hade de ändå plockat bort delar av värmeskölden.
Citera
2025-10-14, 07:30
Medlem
Brukar Starship explodera i tusen bitar även när den lyckas mjuklanda på havsytan?
Citera
2025-10-14, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Brukar Starship explodera i tusen bitar även när den lyckas mjuklanda på havsytan?

ja . Den är inte tillverkad för att överleva en landning i havet. Starship är ett enormt skepp (ca 52m lång) och det blir en sådan kraftig smäll när den tipper över.

Vad den gör innan den vertikalt landar i havet är att simulera en så kallad "tower catch".

Detta var det sista version2 skeppet . Nu kan man återgå till att utveckla version3 . jungfru resan kommer bära av här i december/januari (om jag får gissa). Då kommer man nog prova 1-2 gånger att simulera en landning i havet innan man vågar sig på en rundtur runt jorden för att landa i samma torn den kom ifrån. Jag tror även dom kommer skjuta upp från det nya tornet vid nästa tillfälle.
Senast redigerad av nwo123 2025-10-14 kl. 10:49.
Citera
2025-10-14, 16:23
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
ja . Den är inte tillverkad för att överleva en landning i havet. Starship är ett enormt skepp (ca 52m lång) och det blir en sådan kraftig smäll när den tipper över.

Vad den gör innan den vertikalt landar i havet är att simulera en så kallad "tower catch".

Detta var det sista version2 skeppet . Nu kan man återgå till att utveckla version3 . jungfru resan kommer bära av här i december/januari (om jag får gissa). Då kommer man nog prova 1-2 gånger att simulera en landning i havet innan man vågar sig på en rundtur runt jorden för att landa i samma torn den kom ifrån. Jag tror även dom kommer skjuta upp från det nya tornet vid nästa tillfälle.

De är nog klara med värmeskölden nu, det är visat att Starship klarar återinträdet utan att brytas sönder och brinna upp.
Citera
2025-10-15, 13:06
Medlem
https://x.com/SpaceX/status/1978179844656480423

Lite nya klipp från Spacex när skeppet landar i indiska oceanen
Senast redigerad av nwo123 2025-10-15 kl. 13:42.
Citera
2025-10-15, 16:19
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
https://x.com/SpaceX/status/1978179844656480423

Lite nya klipp från Spacex när skeppet landar i indiska oceanen
Om sharship hade vingar istället för flaps, hade det varit rymdskytteln. Redan där en vettigare lösning, om man undantar att BÅDA tappar sina klistrade termoblock, och att rymdskytteln slogs sönder av is från den externa tanken.

Rymdskytten *ovanpå* heavy launcher, men i 2030 års tappning istället för 1960, hade piskar rôven av starship och med all rätt. Ingen av dom kommer landa på månen.
Citera
2025-10-15, 18:23
Medlem
Hela flight 11 såg mycket bra ut fast några tiles lossnade. Mest positivt var att flapsen denna gång var hela och det verkar som om infästningarna höll.

Jag tror att flight 12 blir i januari--2026 med version 3, men sedan måste man öka farten på utvecklingsarbetet och sända upp mycket tätare. Vid flight 13--14 bör man ha full orbit och helst fångst i griparmarna.

Mycket kommer att hända nästa år. Man utvecklar tankningsskeppen. Man sänder upp den lilla rymdstationen VAST och bemannar den.

Artimes II med hjälp av SLS i februari---april om tidtabellen håller.

Blue Origin lurar i vassen med en demonstrationsfärd till månen med Blue Moon Mark I.

Allt detta under år 2026.

xxxx) "Om växtodlingarna på Mars inte fungerar kommer hela kolonisationen att falla SÖNDER----Space X blir tvingade att sända dit vanliga svenska BÖNDER".... .....
Citera
2025-10-17, 22:12
Medlem
Orionkapseln befinner sig nu i VAB och enligt "Spaceflight Now.com" närmar sig tidpunkten för stacking, integrering med den väldiga SLS. Mycket pekar nu på en färd runt månen, med 4 astronauter, redan i februari månad 2026.
Om vi jämför med Apollo 8 så bestämde NASA i augusti 1968 att man skulle runda månen i december 1968, vilket också skedde med hjälp av bärraketen Saturn V.
NASA tog det beslutet eftersom Sovjetunionen gjorde upprepade flygningar med en strippad Soyuz runt månen, man kallade den Zond för att dölja avsikten, och för NASA var det viktigt att bräcka Sovjet. Zond var obemannad och blev aldrig tillförlitlig.

Rocket Launch Live, launch schedule har nu satt ut den 9 november för nästa start av New Glenn. The launch Pad på youtube säger den 10 november, kanske spökar tidsanomalien. New Glenn är bärraketen till "Escapade Mission to Mars", två små sonder från Rocket Lab skall undersöka bl a solvindens inverkan på Mars-atmosfären.
För Blue Origin är det nu livsviktigt att få New Glenn helt funktionsduglig inför att nästa år göra en intressant demonstrationsfärd med Blue Moon Mark I.

xxxx) "Vi medför en extremt tålig myrkoloni som kommer att trivas i MARS-SANDEN----den som sköter utfodringen får se till att inte muterade soldatmyror angriper HANDEN".... .....
Citera
2025-10-18, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Orionkapseln befinner sig nu i VAB och enligt "Spaceflight Now.com"

Förlåt min ignorans men det VAB jag vet har mest med sjuka barn att göra. Det känns inte relevant. Får man be om en förklaring?
Citera
2025-10-18, 10:00
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Förlåt min ignorans men det VAB jag vet har mest med sjuka barn att göra. Det känns inte relevant. Får man be om en förklaring?
Vehicle Assembly Building.

Tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in