2025-10-17, 22:59
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Den 18e oktober 2021 stod den i över $300 enligt Yahoo, den 1a november stod den i 407. Men det spelar ingen större roll, aktien var och är fundamental övervärderad, som du vet. Nu är det dock värre än någonsin; företaget går sämre och sämre, kompetent personal säger upp sig, produkter floppar, CEOn är en fåntratt som spenderar dagarna på Twitter, PE är över 260, marknadsandelarna har sjunkit med mer än 50%, tekniken fungerar inte, osv.

Stängningskursen var nästan prick $290 den 18'e Oktober 2021. Clown
Citera
2025-10-17, 23:49
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Den 18e Oktober 2021 stod aktien i $290. Dagens kurs är en ökning med över 50%. Clown

Spelar inte så stor roll om kursen är på 200 eller 700USD. Det är fortfarande vaporware och religiöst copium av historiska mått.

Komiskt att optimus bygger på AI och mjukvara som är mindre flexibel och äldre modeller än det fräscha Boston dynamics modeller som bygger på modernare AI men Teslamedlemnar börrja gråtskrika då om att dom är bääääst för pappa Musk har sagt det.
Senast redigerad av raskens 2025-10-17 kl. 23:53.
Citera
2025-10-18, 01:43
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Spelar inte så stor roll om kursen är på 200 eller 700USD. Det är fortfarande vaporware och religiöst copium av historiska mått.

Komiskt att optimus bygger på AI och mjukvara som är mindre flexibel och äldre modeller än det fräscha Boston dynamics modeller som bygger på modernare AI men Teslamedlemnar börrja gråtskrika då om att dom är bääääst för pappa Musk har sagt det.
Denna är alltid värd att postas!
Konkurrenterna har fungerande robotar ute i fält, enorma träningsanläggningar och redan påbörjad massproduktion. Men på något magiskt sätt ska alltså Tesla ta igen detta försprång, oklart hur då dom saknar både kompetens och pengar.
Citera
2025-10-18, 10:14
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

Tänk att vara en clown som bara sitter och bölar varje dag istället för att vara glad och tjäna pengar. även om man inte Tror på företaget kan man ju helt enkelt bara lyssna på duktiga traders. Jag vet inte en enda som inte är är bullish Tesla, och kollar man på optionsflödet så har smart money köpt stora volymer optionskontrakt med sikte på $600+.
Bara cirkus-björnarna förlorar pengar verkar det som, för de vet inte att de är med i en hat-sekt som bara lyssnar på andra med en loser-mentalitet.
Citera
2025-10-18, 15:05
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Konkurrenterna har fungerande robotar ute i fält, enorma träningsanläggningar och redan påbörjad massproduktion. Men på något magiskt sätt ska alltså Tesla ta igen detta försprång, oklart hur då dom saknar både kompetens och pengar.

Märkligt att dom släpper denna video då den säger allt om hur illa roboten fungerar, men tror ändå Kekius genuint inbillar sig detta är hyperteknologi som är före allt annat.

Lödde en del elektronik med exremt små komponenter nyligen och noterade att det finlir som krävdes kommer robotar aldrig att efterlikna de närmaste 20 åren. Maskiner som ytmonterar i förutbestämnda mönster är ett helt annan ballgame och görs automatiserat med pick and place robotar sen länge.
Citera
2025-10-18, 17:21
Medlem
Citat:
Märkligt att dom släpper denna video då den säger allt om hur illa roboten fungerar, men tror ändå Kekius genuint inbillar sig detta är hyperteknologi som är före allt annat.

Lödde en del elektronik med exremt små komponenter nyligen och noterade att det finlir som krävdes kommer robotar aldrig att efterlikna de närmaste 20 åren. Maskiner som ytmonterar i förutbestämnda mönster är ett helt annan ballgame och görs automatiserat med pick and place robotar sen länge.
Jag undrar hur man kan uttala sig så bergsäkert. Vet man vad som kommer att hända de närmsta 20 åren? Det är fruktansvärt bra jobbat isåfall. Hoppas man nyttjar den förmågan till något bra.
Citera
2025-10-18, 20:33
Avstängd
otellos avatar
Citat:

Jag gissar att det var någon av Elons ja-sägande influencers som lade upp videon på eget bevåg. Jag kan tänka mig att detta haveri till leksaksrobot imponerar stort om man tidigare blivit imponerad av en icke-fungerande robotaxi, du vet dom som ignorerar trafikregler och dumpar passagerar i vältrafikerade korsningar.
Citera
2025-10-18, 22:06
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Jag gissar att det var någon av Elons ja-sägande influencers som lade upp videon på eget bevåg. Jag kan tänka mig att detta haveri till leksaksrobot imponerar stort om man tidigare blivit imponerad av en icke-fungerande robotaxi, du vet dom som ignorerar trafikregler och dumpar passagerar i vältrafikerade korsningar.

Tesla CT sålde 1:/10del av vad horbocken Kekius, technofascisten förutspådde skulle säljas. Nu jobbar Teslakyrkan hårt med historierevisionism som får Stalin att blekna.
Citera
2025-10-18, 22:13
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Jag undrar hur man kan uttala sig så bergsäkert. Vet man vad som kommer att hända de närmsta 20 åren? Det är fruktansvärt bra jobbat isåfall. Hoppas man nyttjar den förmågan till något bra.

Vem har snackat om 20 år? Musk lovar ju att vi kommer att ha StarTrek teknik och vår egen personliga heilande R2D2 nästa år! Sen iochförsig har han sagt samma sak i typ 10 år nu... men vi måste ju sätta vår tillit och tro till vår frälsare Musk!

Ingen kan se in i framtiden, och det händer alltid oväntade grejer. Men konceptet att man köper en bil(med två säten och obefintligt lastutrymme...) som fungerar som taxi och bilpool när varken man själv eller någon annan vill använda den, att det konceptet kommer bli en biljonindustri som kommer att rycka pallvis med pengar nästa år, det har jag lite svårt att tro på...

Precis som jag har väldigt svårt att tro att en humanoid hushållsrobot, vars främsta egenskap är att kunna visa en vägen till köket för att leta efter CocaCola, att en sån skulle bli en biljonindustri, och att varje människa kommer att äga minst två stycken, det har jag också lite svårt att tro på...
Citera
2025-10-19, 09:54
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Aktien är på ungefär samma nivå som 2021, dock med betydligt sämre fundamenta – sjunkande försäljning och marknadsandelar, misslyckade produkter, utspädning, ökad konkurrens, havererat varumärke, en CEO som kommer få skaka galler när demokraterna vunnit midterms, osv.

Sämre fundamenta? Bara ökat balansomslutningen med över 100% och omsättningen strax under 100% från 2021 till nu. Men är klart att en rullande p/e-fanatiker inte förstår sig på fundamental bedömning.

Kika in andra biltillverkares resultaträkning och hör av dig om du hittar något som inte pekar neråt sedan 2022. Ring sedan upp Håkan Samuelsson och fråga om försäljning av personbilar är en cyklisk sektor.
Citera
2025-10-19, 13:44
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Sämre fundamenta? Bara ökat balansomslutningen med över 100% och omsättningen strax under 100% från 2021 till nu. Men är klart att en rullande p/e-fanatiker inte förstår sig på fundamental bedömning.

Kika in andra biltillverkares resultaträkning och hör av dig om du hittar något som inte pekar neråt sedan 2022. Ring sedan upp Håkan Samuelsson och fråga om försäljning av personbilar är en cyklisk sektor.
PE är 260, försäljning och marknadsandelar sjunker som en sten.
Citera
2025-10-19, 14:28
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Dom ligger lite efter kineserna:
https://youtube.com/shorts/W46yVOHbZMI?si=YczEgc5HiOTvS2aJ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in