2025-03-05, 00:14
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jamen faak mee! En kort stund idag var jag och snuddade på 400%. Sen började $TSLA att jobba tillbaka sig och jag hade bestämt mig att ingen minns en fegis (eftersom återhämtningen var helt omotiverad):

Om aktien skulle nå +1% skulle jag comitta till att köpa mer warrants. MYCKET MER.
Låg och fingrade på köpknappen under återhämtningen men den nådde inte hela vägen om upp men det var nära! Sen störtdök den igen! Hade den bara varit lite mer volatil idag hade jag smaskat in ett bra jävla dagsarvode.

(till skillnad från mina ursprungliga 5k om jag lovat att hålla för att det är på kul så skulle jag bara hållt dagens köp max en dag)

Det finns fortfarande en chans för en lite lägre botten, men med tanke på hur mycket köpare vi hade nere mellan $260-265 så kommer vi nog inte så mycket djupare ner. Åtminstone inte om SPX hittar en botten strax under 5700 för att sen nå upp till nya ATH.
Citera
2025-03-05, 00:21
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Det finns fortfarande en chans för en lite lägre botten, men med tanke på hur mycket köpare vi hade nere mellan $260-265 så kommer vi nog inte så mycket djupare ner. Åtminstone inte om SPX hittar en botten strax under 5700 för att sen nå upp till nya ATH.

Så kan det vara. Men jag tänker ju tvärt om!
Jag hoppas på en chans på en lite högre topp, så jag kan köpa mer säljwarrants. Vi ska ned till 175 tänker jag, men gärna efter ett kort besök på 290.

Oavsett vad som händer bäste Mongo så ger det mig glädje att det är spännande tider på aktiemarknaden!
Citera
2025-03-05, 00:28
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
https://www.placera.se/placera/telegram/2025/03/04/tesla-teslas-forsaljning-av-kina-tillverkade-bilar-sjonk-49-procent-i-februari.html

Uppenbarligen inte ett lokalt fenomen i nordeuropa.

Men tänk vilken uppdämd efterfrågan det finns för nya model Y. Det måste bli en otrolig succé när den börjar säljas. Har aldrig hört talas om en liknande effekt för andra bilmodeller när det ska komma en facelift (att dessutom folk slutar köpa andra modeller av samma märke, jättekonstigt) men jag antar att det är ännu en av Teslas unika egenskaper som motiverar PE över 100.

Tesla började ju just leverera nya model Y efter ett uppehåll i produktionen och det är därför antalet registreringar är lågt.

<Feb 2025>
3-9 : 6,200 st
10-16 : 7,500 st
17-23 : 6,900 st
24-(2) : 12,400 st

Som du kan se så rampas produktionen upp och i nuvarande produktionstakt så är de uppe i 50,000 i månaden. Topveckorna i Q4 2025 låg på 13-15,000.

Så din slutsats är nog fel, efter att ha fallit offer för medias vinklade FUD-artiklar.

https://x.com/Tslachan/status/1896764662529896919
Citera
2025-03-05, 00:33
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Så kan det vara. Men jag tänker ju tvärt om!
Jag hoppas på en chans på en lite högre topp, så jag kan köpa mer säljwarrants. Vi ska ned till 175 tänker jag, men gärna efter ett kort besök på 290.

Oavsett vad som händer bäste Mongo så ger det mig glädje att det är spännande tider på aktiemarknaden!

Jo, men det är också möjligt att vi får. Efter nya ATH på SPX så kan Tesla klättra tillbaka upp över $400. Får vi en krasch efter det så kan det ta Tesla till nästan $200.
Citera
2025-03-05, 09:39
Medlem
JymdKjams avatar
Efter att själv ha ägt en Tesla för många år sedan är jag fortfarande förundrad över hur många fel det var på den, trots avsaknaden av rörliga delar i motorn.

Fortfarande verkar de gå sönder så pass att personalen måste gå ut i vild strejk för att ens kunna gå på toaletten:

https://www.ifmetall.se/vistrejkar/?utm_source=targetmedia&utm_medium=display&utm_cam paign=kollektivavtal&utm_id=62146&utm_content=hann a&dclid=

Vilken arbetsgivare behandlar sin personal så illa? Måste ha en psykopat i ledningen….?
Citera
2025-03-05, 12:15
Medlem
Mullrets avatar
Ner 80%.

Citat Expressen.

" Teslas försäljning sjunker i Tyskland
Teslas försäljning i Tyskland har sjunkit med nästan 80 procent i februari jämfört med samma månad i fjol, rapporterar AFP.

Tyskland är inte det enda landet där försäljning har rasat. Förra månaden föll försäljningen i Frankrike med 26 procent på årsbasis och i Kina gick antalet sålda bilar ner med 49 procent.

Totalt under januari föll försäljningen i Europa med nära 50 procent."
Citera
2025-03-05, 12:16
Medlem
Ringhals3s avatar
Såhär ser det ut:

"Teslas försäljning i Tyskland har sjunkit med nästan 80 procent i februari jämfört med samma månad i fjol, rapporterar AFP."

Det går inte att skylla det på att folk väntar på nästa modell.
Citera
2025-03-05, 12:24
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Såhär ser det ut:

"Teslas försäljning i Tyskland har sjunkit med nästan 80 procent i februari jämfört med samma månad i fjol, rapporterar AFP."

Det går inte att skylla det på att folk väntar på nästa modell.

Ni som följer mig i den hör tråden vet att jag inte är nådig mot Musk men att jag bygger mina argument med substans så här ska jag passa på att visa att jag är rättvis:

Just i de tyska februari-tappet så finns faktiskt en den del i förklaringen av modellbyte och därmed ett stopp av registreringar under 2-3 veckor.

Det ger en extra effekt just i Tyskland eftersom den fabriken gör model Y och därmed fick stänga för retooling.

Det förklarar kanske hälften av de 80 procenten. Men att det finns en annan förklaring till den andra hälften är inte annat än galet illa i sig själv.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2025-03-05 kl. 13:03.
Citera
2025-03-05, 12:24
Medlem
Det är ju intressant alltsammans... de som röstar på Trump tror ju inte på klimathysterin (som de kallar det) och kör stora pickupper, det skall mycket till för att de skall köpa elbil.

I Europa och Sverige kör de diesel eller saknar bil då de är fattiga. De kommer inte köpa Tesla hur mycket de än imponeras av Musks nya yrkesroll.

De som köpte Tesla var ju just den urbana akademiska medelklassen, de som är MAGAs politiska motståndare.

De miljöpartister, liberaler, centerpartister och sossar i Sverige som köpt Tesla lär ju inte göra det igen?

Ett fåtal politiskt ointresserade men statusmedvetna personer kvarstår som kunder. Det är inte mycket.

Blanka skiten och köp VW. De har fått en räddningslina.

Själv äger jag Porsche SA, den ser ut att vända upp från bottenträsket.
Citera
2025-03-05, 12:26
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ni som följer mig i den hör tråden vet att jag inte är nådig mot Musk men att jag bygger mina argument med substans så här ska jag passa på att visa att jag är rättvis:

Just i de tyska februari-tappet så finns faktiskt en den del i förklaringen av modellbyte och därmed ett stopp av registreringar under 2-3 veckor.

Det förklarar kanske hälften av de 80 procenten. Men att det finns en annan förklaring till den andra hälften är inte annat än galet illa i sig själv.

Du har rätt, det är för kort period vi får ge det några månader till.
Citera
2025-03-05, 13:12
Medlem
raskenss avatar
76% ras i Tyskland i februrari:

https://www.di.se/live/nytt-forsaljningsras-for-tesla-i-tyskland/

Horbocken, den patoligiske lögnaren och psykfallet till Teslas CEO får spotta i nävarna nu..
Senast redigerad av raskens 2025-03-05 kl. 13:16.
Citera
2025-03-05, 14:30
Medlem
DVikings avatar
Bra att ni postade den tyska försäljningsutvecklingen inte mindre än tre (!) gånger i tråden

Får väl bidra lite här med andra siffror:

Tesla
Tesla ökade försäljningen i Storbritannien trots bakslag på övriga håll i Europa (Finwire)
2025-03-05 13:30
Elbilsbolaget Tesla ökade försäljningen med 20,7 procent i Storbritannien under februari, jämfört med året innan. Det visar nya siffror från branschorganisationen SMMT, Society of Motor Manufacturers and Traders.

Det såldes 1 990 enheter av Model 3 och 1 861 enheter av Model Y. Tesla blev endast överträffad av Mini Cooper med 2 074 sålda enheter.

Utvecklingen är anmärkningsvärd då Tesla har tappat stort på andra europeiska marknader. Vissa bedömer att detta har att göra med Musks politiska engagemang, medan andra tror att förklaringen ligger i att kunderna väntat på den uppdaterade versionen av Model Y.

Teslas marknadsandel i Storbritannien uppgår nu till 4,6 procent, jämfört med 3,75 procent förra året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in