2025-10-16, 18:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beria
Så bra, då kan vi återgå till att diskutera verkligheten...dvs exempelvis som jag redogjorde för alla dessa Tesla-bilar som åker runt och filmar hela tiden och där det är helt orealtistiskt att föraren skulle vare sig hinna eller förstå att han ska stanna bilen och göra massa handgrepp i ca 5 minuter som sedan efter att skyddsobjektet har passerat ska reverseras under ca. 5 minuter. Plus att dessa bilar filmar nummerskyltar...exempelvis ute på ekerö runt omrkring FRAs skyddsobjekt, vilket då gör att en fientligt sinnad makt som får tillgång till denna data kan analysera vilka som verkar röra sig runt skyddsobjektet, vilka som jobbar där.

Diskussionen gäller alltså inte en 15-åring som hade otur och fick ett bizzart hårt straff för ett brott som redan begåtts tusentals gånger medvetet eller omedvetet av andra som passerat detta skyddsobjekt under åren.

Diskussionen gäller det generella problemet med moderna bilar och andra fordon som samlar in data på olika sätt som kan användas för att spionera, kartlägga skyddsobjekt, försvarsmaktens fordon, trafikflöden, etc. Dvs. alla som med sina moderna bilar "råkar" samla in videos, bilder, gps-data, annan sensordata, som då bryter mot LAGAR och Regler när det gäller t.ex. skyddsobjekt men som också kan innebära att de indirekt spionerar åt en fientlig makt.
Det generella problemet har de adresserat genom att stänga av vägen och dra om trafiken.

Alla som "råkar" kan också bli kontrollerade och sedan lagförda.
Jag vet faktiskt inte var du vill komma med dina utläggningar. OM det är att man ska strunta i skyddet för att en del inte kan läsa skyltar och andra skiter i dem - så är det fel väg att gå.
Precis som vid hastighetsöverträdelser så får man beivra de brott man upptäcker och sätta in resurser för att upptäcka dem.

'
Citera
2025-10-16, 18:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Jag vet att det står så i artikeln. Men ingen har kollat om det stämmer.

Jag väntar fortfarande på svar på mina frågor om stickkontrollerna.
Du har fått svar på vad en stickkontroll är. Du kan själv googla och gå igenom dokumenten kring den aktuella vägen - vägnummer och sträcka finns angivet i artikeln ... fast du kanske inte kan vara säker på det heller - kan de ljuga om domar kanske de uppgett fel väg också.
Citera
2025-10-16, 18:22
Medlem
Krapulants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det generella problemet har de adresserat genom att stänga av vägen och dra om trafiken.

Jag vet faktiskt inte var du vill komma med dina utläggningar. OM det är att man ska strunta i skyddet för att en del inte kan läsa skyltar och andra skiter i dem - så är det fel väg att gå.
Precis som vid hastighetsöverträdelser så får man beivra de brott man upptäcker och sätta in resurser för att upptäcka dem.

'
Du tycker att fortkörning och rikets säkerhet låter sig jämföras bara sådär?
Citera
2025-10-16, 18:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du tycker att fortkörning och rikets säkerhet låter sig jämföras bara sådär?
Ja just det --- det var min poäng.
Då är vi klara då.
Citera
2025-10-16, 18:25
Medlem
Berias avatar
Citat:
Det finns tydligen mindre krångliga sätt....

Det går i en Tesla att tillfälligt stänga av bilens kamerors avbildande förmåga genom att inte använda autopiloten, filhållningsassistans eller adaptiv farthållare samt stänga av Dashcam och Sentry mode (parkeringsövervakning). Man bara trycker in en knapp på ratten och berättar att man vill stänga av de funktionerna, man behöver inte ens trycka på någon skärmknapp alls. Då tas inga bilder som som kan avbilda skyddsobjekt.

https://sv.quora.com/Hur-g%C3%B6r-ni...a-av-kamerorna

Jag har ingen Tesla och har inte gjort research annat än mha av AI, så jag kan inte svära på nåt. Så här svarar då AIn på inlägget om "knapptryckningen". Sant eller falskt, jag vet inte. Men oftast är det inte så enkelt som att bara trycka på en knapp när det är den här typen av komplexa lösningar som det är frågan om i en Tesla:

vad i citatet är fel eller missvisande

”Man bara trycker in en knapp på ratten och då tas inga bilder” — Nej. Att avbryta Autopilot/autosteer via ratt/styrspak slår inte av bilens kameror i allmänhet. Kamerorna används kontinuerligt för realtidsfunktioner (säkerhetsdetektion) även när Autopilot inte är aktiv. De bilderna processas lokalt. (Detta är varför Autopilot kan fungera direkt när du aktiverar den.)

”När man kör är kamerorna alltid på men då sparas inga filmer” — Delvis sant men måste preciseras:

råvideo behöver inte sparas kontinuerligt, och Dashcam/Sentry sparar normalt lokalt och/eller endast vid händelse. Du kan inaktivera Dashcam och ta ur USB så det inte sparas lokalt.

Tesla kan ändå samla in korta, anonymiserade klipp för fleet learning om du har tillåtit data sharing — detta kräver i regel ditt samtycke (kan stängas av). För allvarliga säkerhetshändelser kan viss data fortfarande hanteras enligt Teslas policyer.

konkreta slutsatser / rekommendation

Om målet är att minimera risken att något spelas in och lämnar bilen när du passerar ett skyddsobjekt, räcker det inte med bara att inte använda Autopilot eller trycka på en rattknapp. Gör i stället följande (säkerställer hög grad av skydd):

ta ut USB‑minnet (dashcam/sentry lagras där).

stäng av Sentry Mode.

stäng av Dashcam i Controls → Safety → Dashcam → Off.

stäng av Data Sharing i Controls → Software → Data Sharing för att förhindra fleet‑insamling.

(valfritt) stäng av cabin‑kamera/analytics om din bil har det.

För full garanti (absolut noll risk) är det enda säkra att antingen inte använda bilen i det läget eller att vidta fysiska åtgärder (t.ex. att ta ut lagringsmedia och/eller begränsa bilens uppkoppling).
Citera
2025-10-16, 18:25
Medlem
duqus avatar
Skyddsobjektlagen är redan passe, dom behövde ett offer där fup aldrig blir offentlig och då passade en 15 åring bra med EPA då han inte är myndig, och detta som huvud-anledning att sen stänga en allmän väg som gått igenom fastigheten Rörby 2:1.

Kolla t.ex in TV4-SVT,Rosenbad, Polishuset Kungsholmen Bergsgatan, tidningtryckerierna i Akalla etc på google streetview, de har varit blurrade 2-3 år nu där samtliga har delar i sig som anges som skyddsobjekt. Det här startade när ryssen klev in i Ukraina.

Och eftersom allt fler fordon med kameror far omkring kommer denna lag att bli helt ohållbar i tätbefolkade områden, vilket vi kan räkna in FRA då dom hade en allmän väg rätt igenom sitt område. Får se om fadern tar målet till HD, överklagantiden är redan ute, men Europadomstolen kan ju användas här, lagen hör hemma på stenåldern.
Citera
2025-10-16, 18:29
Medlem
Krapulants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Skyddsobjektlagen är redan passe, dom behövde ett offer där fup aldrig blir offentlig och då passade en 15 åring bra med EPA då han inte är myndig, och detta som huvud-anledning att sen stänga en allmän väg som gått igenom fastigheten Rörby 2:1.

Kolla t.ex in TV4-SVT,Rosenbad, Polishuset Kungsholmen Bergsgatan, tidningtryckerierna i Akalla etc på google streetview, de har varit blurrade 2-3 år nu där samtliga har delar i sig som anges som skyddsobjekt. Det här startade när ryssen klev in i Ukraina.

Och eftersom allt fler fordon med kameror far omkring kommer denna lag att bli helt ohållbar i tätbefolkade områden, vilket vi kan räkna in FRA då dom hade en allmän väg rätt igenom sitt område. Får se om fadern tar målet till HD, överklagantiden är redan ute, men Europadomstolen kan ju användas här, lagen hör hemma på stenåldern.
Jag tycker pappan verkar vara typen som överklagar till HD. Det kommer inte att prövas hur som helst. Det är synd om pojken. Detta borde inte få ha hänt.
Citera
2025-10-16, 18:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag har ingen Tesla och har inte gjort research annat än mha av AI, så jag kan inte svära på nåt. Så här svarar då AIn på inlägget om "knapptryckningen". Sant eller falskt, jag vet inte. Men oftast är det inte så enkelt som att bara trycka på en knapp när det är den här typen av komplexa lösningar som det är frågan om i en Tesla:

vad i citatet är fel eller missvisande

”Man bara trycker in en knapp på ratten och då tas inga bilder” — Nej. Att avbryta Autopilot/autosteer via ratt/styrspak slår inte av bilens kameror i allmänhet. Kamerorna används kontinuerligt för realtidsfunktioner (säkerhetsdetektion) även när Autopilot inte är aktiv. De bilderna processas lokalt. (Detta är varför Autopilot kan fungera direkt när du aktiverar den.)

”När man kör är kamerorna alltid på men då sparas inga filmer” — Delvis sant men måste preciseras:

råvideo behöver inte sparas kontinuerligt, och Dashcam/Sentry sparar normalt lokalt och/eller endast vid händelse. Du kan inaktivera Dashcam och ta ur USB så det inte sparas lokalt.

Tesla kan ändå samla in korta, anonymiserade klipp för fleet learning om du har tillåtit data sharing — detta kräver i regel ditt samtycke (kan stängas av). För allvarliga säkerhetshändelser kan viss data fortfarande hanteras enligt Teslas policyer.

konkreta slutsatser / rekommendation

Om målet är att minimera risken att något spelas in och lämnar bilen när du passerar ett skyddsobjekt, räcker det inte med bara att inte använda Autopilot eller trycka på en rattknapp. Gör i stället följande (säkerställer hög grad av skydd):

ta ut USB‑minnet (dashcam/sentry lagras där).

stäng av Sentry Mode.

stäng av Dashcam i Controls → Safety → Dashcam → Off.

stäng av Data Sharing i Controls → Software → Data Sharing för att förhindra fleet‑insamling.

(valfritt) stäng av cabin‑kamera/analytics om din bil har det.

För full garanti (absolut noll risk) är det enda säkra att antingen inte använda bilen i det läget eller att vidta fysiska åtgärder (t.ex. att ta ut lagringsmedia och/eller begränsa bilens uppkoppling).
Alla kameror kan inte stängas av - men dashcam går att stänga av så att den inte lagrar någon bild.
Det blir som att titta genom en kamera utan minne instoppat.

Dashcam och Sentry mode (parkeringsövervakning): Kan stängas av via bilens pekskärm. Om du vill förhindra inspelning när du har parkerat, se till att Sentry mode är inaktiverat. Om du inte har en USB-enhet ansluten för inspelning kommer filmer inte att sparas, men kamerorna är fortfarande aktiva för övervakning.

Här är en närmare förklaring:
Inaktivera inspelningsfunktioner: Du kan stänga av Dashcam och Sentry Mode via bilens kontrollpanel. Detta hindrar inspelning av video som sparas på en USB-enhet, men kamerorna fortsätter att vara aktiva för andra ändamål.

Inaktivera förarassistanssystem: Genom att inte aktivera Autopilot, filhållningsassistans eller adaptiv farthållare kommer kamerorna inte att användas för dessa specifika funktioner. Men detta inaktiverar inte kamerorna helt.

Kameror för säkerhetssystem: Flera av bilens kameror är en del av säkerhetssystemet och kan inte stängas av, eftersom de används för funktioner som kollisionsvarning, automatiska nödbromsar och andra aktiva säkerhetsfunktioner.

Kupékamera: Kupékameran, som övervakar förarens uppmärksamhet, kan inte inaktiveras. Den är nödvändig för vissa av bilens avancerade funktioner och säkerhetssystem.
Citera
2025-10-16, 18:34
Medlem
Berias avatar
Citat:

'

Läser du ens vad jag skriver?

Folk åker runt i sina fordon och filmar omedvetet och samlar även in annan sensordata där skyddsobjekt och t.ex försvarsmaktens fordon/registreringskskyltar kan komma i händerna hos en fientlig makt.

Jag pratar alltså om hur det går till i verkligheten. Inte ett specifikt fall där någon kör sin bil och ser en skylt om skyddsobjekt och foto-förbud och förstår att bilen måste stanna och alla kameror stängas av. Jag pratar om vad som faktiskt händer hela tiden, varje dag, i verkligheten. Risken är alltså att fientlig makt kan komma över denna data, de kan manipulera hur de här forden samlar in data.

Det sker alltså dagligdags högst troligt tusentals brott av det här slaget, helt omedvetet. En skyddsvakt förstår knappast heller att den där Teslan som passerade kan ha spelat in nåt precis om den där dashcamen på 15-åringens epatraktor.

Så om du orkar generelasiera efter min tankegång så kan vi diskutera det generella problemet, inte att alla ska förstå lagar och regler och hur deras bil fungerar och stänga av kameorna eller köra en annan väg.

Orkar du????
Citera
2025-10-16, 18:36
Medlem
duqus avatar
Citat:
Jag tycker pappan verkar vara typen som överklagar till HD. Det kommer inte att prövas hur som helst. Det är synd om pojken. Detta borde inte få ha hänt.

Samma idioti hände i centrala stan, politikerna i Rosenbad blev plötsligt skitnödiga att någon lastbil kunde ställa till med något och då fimpade man Fredsgatan helt för trafik, så idag måste man åka världens omväg för att komma runt detta.
https://maps.app.goo.gl/gwgwDgsZf8LxgySu9

Tro mig, jag har redan hört vissa politiker i korridorerna som snackat om drönarförbud...
Senast redigerad av duqu 2025-10-16 kl. 18:40.
Citera
2025-10-16, 18:43
Medlem
Ganonitos avatar
Många grövre brott läggs ner på löpande band, men rättsväsendet lägger ner resurser på att åtala en liten 15-åring för att han råkade filma ett skyddsobjekt som det redan finns massor med bilder på på Google. Vilket jävla skämt.
Citera
2025-10-16, 19:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Läser du ens vad jag skriver?

Folk åker runt i sina fordon och filmar omedvetet och samlar även in annan sensordata där skyddsobjekt och t.ex försvarsmaktens fordon/registreringskskyltar kan komma i händerna hos en fientlig makt.

Jag pratar alltså om hur det går till i verkligheten. Inte ett specifikt fall där någon kör sin bil och ser en skylt om skyddsobjekt och foto-förbud och förstår att bilen måste stanna och alla kameror stängas av. Jag pratar om vad som faktiskt händer hela tiden, varje dag, i verkligheten. Risken är alltså att fientlig makt kan komma över denna data, de kan manipulera hur de här forden samlar in data.

Det sker alltså dagligdags högst troligt tusentals brott av det här slaget, helt omedvetet. En skyddsvakt förstår knappast heller att den där Teslan som passerade kan ha spelat in nåt precis om den där dashcamen på 15-åringens epatraktor.

Så om du orkar generelasiera efter min tankegång så kan vi diskutera det generella problemet, inte att alla ska förstå lagar och regler och hur deras bil fungerar och stänga av kameorna eller köra en annan väg.

Orkar du????
Så vart vill du komma? Är ditt förslag att vi förbjuder Tessla och alla andra bilar med liknande teknologi .. eller vad är din poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in