2025-10-16, 17:49
Medlem
Krapulants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
I verkligheten så stänger man av kameran eller väljer en annan väg när man ser skylten.
Det är verkligheten.
Nej, det är inte verkligheten. Hur såg det t.ex. ut under dina stickkontroller? Hur.många hade stängt av sina bilkameror?
Citera
2025-10-16, 17:54
Medlem
Berias avatar
Gjorde lite research och alla som åker runt i en Tesla måste göra ungefär dessa åtgärder för att hindra att något spelas in när de är i närheten av ett skyddsobjekt som har foto/film-förbud. Kamerorna ser ju rätt så långt, så det gäller då att ganska långt innan man är framme vid en skylt ha gjort dessa åtgärder:

Tesla – minimera kamerainspelning vid känsliga områden
före passagen:

Ta ut USB-minnet
Leta upp USB-porten i mittkonsolen eller under instrumentpanelen.
Ta ut minnet och lägg det i ficka/väska.
Stäng av Sentry Mode
Gå till Controls → Safety & Security → Sentry Mode → Off
Kontrollera att lampan på skärmen för Sentry är släckt.
Stäng av Data Sharing
Gå till Controls → Software → Data Sharing
Avmarkera “Share Tesla Data” (eller liknande).
Stäng av Cabin Camera Analytics (om din modell har)
Gå till Controls → Safety → Cabin Camera → Off
Valfritt: Begränsa uppkoppling
Gå till Controls → Connectivity → Wi-Fi / Cellular → Off

Observera: vissa funktioner som live traffic och navigering påverkas.

Dubbelkolla allt

Kontrollera att Sentry-lampan är släckt.

Bekräfta att Data Sharing och Cabin Camera är avstängda.

Efter passagen:

Sätt tillbaka USB-minnet.
Slå på Sentry Mode om du vill ha parkeringsövervakning.
Slå på Data Sharing igen om du vill bidra till Autopilot/FSD‑förbättringar.
Slå på Cabin Camera Analytics om du använder driver monitoring.

Tidsuppskattning för första gången: 7–10 minuter
Efter vana: 2–3 minuter

Tesla kan säkert bygga en funktion som gör allt detta med ett knapptryck eller att skyltarna med foto/filmförbud placeras så att de upptäcks tillräckligt tidigt av bilens kameror som då stängs av automatiskt.

Men i väntan på det åker alltså tusentals Teslor runt och filmar massor med skyddsobjekt, allt från flygplatser till regementen, skjutfält och andra anläggningar som de råkar passera för att det finns en allmän väg i närheten. Naturligtvis filmar de också andra bilars registreringsskyltar vilket blir perfekt för en ondsint makt som vill kartlägga t.ex. försvarsmaktens fordon.
Citera
2025-10-16, 17:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Mer info om dessa kontroller tack. Hur ofta och när? Gärna källa.

Länka gärna till domarna. Jag har letat med ljus och lykta.
Poängen med stickprov är att man inte vet när och var de görs.
I det här fallet ska det, enligt artikeln, dock inte ha handlat om stickprov - utan om att vakten såg kameran.

Jag har inte domarna. Ekerö tillhör dock Solna TR - så är du intresserad så kan du vända dig till dem för TR domen.
Hovrättsdomen bör finnas hos Svea Hovrätt.

edit
Nu är vägen avstängd och trafiken leds om en annan väg -- just för att man anser det vara av vikt att skydda objektet.
Citera
2025-10-16, 18:02
Medlem
Berias avatar
Citat:
I verkligheten så stänger man av kameran eller väljer en annan väg när man ser skylten.
Det är verkligheten.

Du fattar verkligen inte....verkligheten är att folk kör för fort, kör onyktra, med för slitna däck, och med påslagna kameror i sina bilar förbi skyddsobjekt, etc. Det är verkligheten oavsett LAGAR och REGLER. Folks skiter i lagar och regler eller vet inte om dessa eller förstår inte. Det spelar ingen roll. I det här fallet är verkligheten att denna FRA-anläggning har spelats in med video eller fotats tusentals gånger under årens lopp, precis som regementen och flygplatser där det råder fotoförbud. Det är verkligheten. Att denna 15-åring åkte dit, det är otur. Och det är bizzart att han fick samhällstjänst med tanke på den information som kommit fram hittills. Även om lagen säger att straffet ska vara samhällstjänst. Men det kanske finns nåt annat i domen som vi inte vet om, så om du nu har domen så fram med den!!!
Citera
2025-10-16, 18:08
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beria
Du fattar verkligen inte....verkligheten är att folk kör för fort, kör onyktra, med för slitna däck, och med påslagna kameror i sina bilar förbi skyddsobjekt, etc. Det är verkligheten oavsett LAGAR och REGLER. Folks skiter i lagar och regler eller vet inte om dessa eller förstår inte. Det spelar ingen roll. I det här fallet är verkligheten att denna FRA-anläggning har spelats in med video eller fotats tusentals gånger under årens lopp, precis som regementen och flygplatser där det råder fotoförbud. Det är verkligheten. Att denna 15-åring åkte dit, det är otur. Och det är bizzart att han fick samhällstjänst med tanke på den information som kommit fram hittills. Även om lagen säger att straffet ska vara samhällstjänst. Men det kanske finns nåt annat i domen som vi inte vet om, så om du nu har domen så fram med den!!!
Jo, jag fattar det. Och jag fattar att om de åker dit så åker de dit och får ta straffet för sitt slarv.
Lagen säger fängelse - men han klarade sig med ungdomsvård, inte samhällstjänst.
Citera
2025-10-16, 18:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beria
Gjorde lite research och alla som åker runt i en Tesla måste göra ungefär dessa åtgärder för att hindra att något spelas in när de är i närheten av ett skyddsobjekt som har foto/film-förbud. Kamerorna ser ju rätt så långt, så det gäller då att ganska långt innan man är framme vid en skylt ha gjort dessa åtgärder:

Tesla – minimera kamerainspelning vid känsliga områden
före passagen:

Ta ut USB-minnet
Leta upp USB-porten i mittkonsolen eller under instrumentpanelen.
Ta ut minnet och lägg det i ficka/väska.
Stäng av Sentry Mode
Gå till Controls → Safety & Security → Sentry Mode → Off
Kontrollera att lampan på skärmen för Sentry är släckt.
Stäng av Data Sharing
Gå till Controls → Software → Data Sharing
Avmarkera “Share Tesla Data” (eller liknande).
Stäng av Cabin Camera Analytics (om din modell har)
Gå till Controls → Safety → Cabin Camera → Off
Valfritt: Begränsa uppkoppling
Gå till Controls → Connectivity → Wi-Fi / Cellular → Off

Observera: vissa funktioner som live traffic och navigering påverkas.

Dubbelkolla allt

Kontrollera att Sentry-lampan är släckt.

Bekräfta att Data Sharing och Cabin Camera är avstängda.

Efter passagen:

Sätt tillbaka USB-minnet.
Slå på Sentry Mode om du vill ha parkeringsövervakning.
Slå på Data Sharing igen om du vill bidra till Autopilot/FSD‑förbättringar.
Slå på Cabin Camera Analytics om du använder driver monitoring.

Tidsuppskattning för första gången: 7–10 minuter
Efter vana: 2–3 minuter

Tesla kan säkert bygga en funktion som gör allt detta med ett knapptryck eller att skyltarna med foto/filmförbud placeras så att de upptäcks tillräckligt tidigt av bilens kameror som då stängs av automatiskt.

Men i väntan på det åker alltså tusentals Teslor runt och filmar massor med skyddsobjekt, allt från flygplatser till regementen, skjutfält och andra anläggningar som de råkar passera för att det finns en allmän väg i närheten. Naturligtvis filmar de också andra bilars registreringsskyltar vilket blir perfekt för en ondsint makt som vill kartlägga t.ex. försvarsmaktens fordon.

Det finns tydligen mindre krångliga sätt....

Det går i en Tesla att tillfälligt stänga av bilens kamerors avbildande förmåga genom att inte använda autopiloten, filhållningsassistans eller adaptiv farthållare samt stänga av Dashcam och Sentry mode (parkeringsövervakning). Man bara trycker in en knapp på ratten och berättar att man vill stänga av de funktionerna, man behöver inte ens trycka på någon skärmknapp alls. Då tas inga bilder som som kan avbilda skyddsobjekt.

https://sv.quora.com/Hur-g%C3%B6r-ni...a-av-kamerorna
Citera
2025-10-16, 18:10
Medlem
Krapulants avatar
Citat:
Poängen med stickprov är att man inte vet när och var de görs.
I det här fallet ska det, enligt artikeln, dock inte ha handlat om stickprov - utan om att vakten såg kameran.

Jag har inte domarna. Ekerö tillhör dock Solna TR - så är du intresserad så kan du vända dig till dem för TR domen.
Hovrättsdomen bör finnas hos Svea Hovrätt.

edit
Nu är vägen avstängd och trafiken leds om en annan väg -- just för att man anser det vara av vikt att skydda objektet.
Den enda informationen du har är den som alla andra i tråden har, nämligen artikeln. Ändå påstår du att det finns en tingsrättsdom, en hovrättsdom och stickkontroller. Du hittar som vanligt bara på. Jag tror säkert att det kan finnas domar men det har framförts tvivel i tråden om det. Men du påstår att du vet. Hur vet du det? Och när.sa.t i vilken omfattning skedde stickkontrollerna. Och hur.många aktiva kameror upptäcktes vid dessa kontroller?
Citera
2025-10-16, 18:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Den enda informationen du har är den som alla andra i tråden har, nämligen artikeln. Ändå påstår du att det finns en tingsrättsdom, en hovrättsdom och stickkontroller. Du hittar som vanligt bara på. Jag tror säkert att det kan finnas domar men det har framförts tvivel i tråden om det. Men du påstår att du vet. Hur vet du det? Och när.sa.t i vilken omfattning skedde stickkontrollerna. Och hur.många aktiva kameror upptäcktes vid dessa kontroller?
Nej, jag har läst en del dokument -- bland annat för att visa DIG att vägen gick igenom ett skyddsobjekt.

Att han är dömd i både TR och HvR står i artikeln. Du kanske ska prova att läsa den.
Citera
2025-10-16, 18:15
Medlem
Berias avatar
Citat:
Jo, jag fattar det. Och jag fattar att om de åker dit så åker de dit och får ta straffet för sitt slarv.
Lagen säger fängelse - men han klarade sig med ungdomsvård, inte samhällstjänst.

Så bra, då kan vi återgå till att diskutera verkligheten...dvs exempelvis som jag redogjorde för alla dessa Tesla-bilar som åker runt och filmar hela tiden och där det är helt orealtistiskt att föraren skulle vare sig hinna eller förstå att han ska stanna bilen och göra massa handgrepp i ca 5 minuter som sedan efter att skyddsobjektet har passerat ska reverseras under ca. 5 minuter. Plus att dessa bilar filmar nummerskyltar...exempelvis ute på ekerö runt omrkring FRAs skyddsobjekt, vilket då gör att en fientligt sinnad makt som får tillgång till denna data kan analysera vilka som verkar röra sig runt skyddsobjektet, vilka som jobbar där.

Diskussionen gäller alltså inte en 15-åring som hade otur och fick ett bizzart hårt straff för ett brott som redan begåtts tusentals gånger medvetet eller omedvetet av andra som passerat detta skyddsobjekt under åren.

Diskussionen gäller det generella problemet med moderna bilar och andra fordon som samlar in data på olika sätt som kan användas för att spionera, kartlägga skyddsobjekt, försvarsmaktens fordon, trafikflöden, etc. Dvs. alla som med sina moderna bilar "råkar" samla in videos, bilder, gps-data, annan sensordata, som då bryter mot LAGAR och Regler när det gäller t.ex. skyddsobjekt men som också kan innebära att de indirekt spionerar åt en fientlig makt.
Citera
2025-10-16, 18:16
Medlem
Krapulants avatar
Citat:
Nej, jag har läst en del dokument -- bland annat för att visa DIG att vägen gick igenom ett skyddsobjekt.

Att han är dömd i både TR och HvR står i artikeln. Du kanske ska prova att läsa den.
Jag vet att det står så i artikeln. Men ingen har kollat om det stämmer.

Jag väntar fortfarande på svar på mina frågor om stickkontrollerna.
Citera
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6jrgt5hhjfdddd
En jävla bmw som a-traktor?
Har sett allt från Tesla och Mercedes till Porsche och Ferrari A-traktorer. Vissa föräldrar är helt verklighetsfrämmande och tycker att det är rimligt att låta sin lilla snorvalp på 15-år köra runt i en bil för flera hundratusen.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej, det är inte verkligheten. Hur såg det t.ex. ut under dina stickkontroller? Hur.många hade stängt av sina bilkameror?
Om jag hade haft den rollen att jag bevakade det området så hade det rått absolut tystnadsplikt om sådana uppgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in