2025-10-15, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Det är därför jag frågar vad.

Men jag var först med att fråga vad. Kolla inläggshistoriken.
Citera
2025-10-15, 17:14
Medlem
Krapulants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Men jag var först med att fråga vad. Kolla inläggshistoriken.
Du både påstår att det handlar om något annat och frågar vad det kan handla om alltså. Jag tror inte att jag blir klokare av att kolla inläggshistoriken.
Citera
2025-10-15, 17:17
Medlem
zuxses avatar
För ett år sen åkte Google Street View-bilen (dock från ett annat bolag) rätt igenom FRA-området. Registrerade allt med kameror och radar och lidar osv. De utländska killarna som körde fick sitta anhållna ett par dar, men sen släpptes både de och bilen med alla hårddiskar. Polisen klarade inte att läsa ut allt som var inspelat. Och killarna påstod att det "i stort sett" var bara själva vägen som de hade filmat.
Inte sant förstås, men ändå inte orimligt att de friades, egentligen.
Men det orimliga är förstås att rättsväsendet ibland slår till med stora släggan mot vanliga medborgare som inte ens varit oförsiktiga. Fotat i Revinge, där bussen kör förbi varje dag ungefär som tidigare på Lovön. Eller i Umeå och Solna och flera andra ställen där polishuset blivit skyddsobjekt med avbildningsförbud utan att någon ens försökt att skyla något känsligt.
Citera
2025-10-15, 17:17
Medlem
Tre månader ungdomsvård för att råka filma FRA? Jag måste säga, det är ju nästan mer uppmärksamhet han får nu än vad FRA någonsin hade behövt. Man undrar ju om de inte är lite mer rädda för att bli exponerade än att faktiskt agera.
Citera
2025-10-15, 17:18
Medlem
Citat:
Du både påstår att det handlar om något annat och frågar vad det kan handla om alltså. Jag tror inte att jag blir klokare av att kolla inläggshistoriken.

Du startade denna diskussion.

Du började argumentera med mig!

läs historiken.
Citera
2025-10-15, 17:40
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Utifrån vad som anges i TS är det såklart helt galet. Om det finns mer bakom storyn, som vissa av någon anledning gissar sig till, kan det var helt motivetat.

Gissningsvis har killen kört runt en stund nära infarterna till FRA-komplexet, kanske stannat utanför med bilen och tittat in och på så sätt fått vakternas ögon på sig. Oturligt att han då visade sig ha en kamera monterad i bilen men hade varit tjänstefel av både vakter och åklagare att bortse från det.
Senast redigerad av handtralala 2025-10-15 kl. 17:52.
Citera
2025-10-15, 17:42
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Teslor filmar allt hela tiden vad är skillnaden?

Högst troligt beteendet hos 15-åringen i fråga. Han säger att de åkt runt och kollat för att de ”ville se hur anläggningen ser ut”. Givetvis är det ett suspekt beteende som vakterna måste agera på.
Citera
2025-10-15, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Högst troligt beteendet hos 15-åringen i fråga. Han säger att de åkt runt och kollat för att de ”ville se hur anläggningen ser ut”. Givetvis är det ett suspekt beteende som vakterna måste agera på.

Precis!
Citera
2025-10-15, 17:47
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6jrgt5hhjfdddd
En jävla bmw som a-traktor?

Det är tyvärr allt vanligare att välbeställda föräldrar ger sina barn relativt moderna och lyxiga bilar som a-traktor. Var ju tom. någon som för några år sen hade en trailerlastbil som a-traktor.

Mopedbilarna är ju en dödsfälla så kan på ett sätt förstå, däremot är det något galet när 15-åringar får lyxbilar att gasa runt i.
Citera
2025-10-15, 18:27
Medlem
Citat:
Jag tvivlar på att vakten stannade och grep alla som körde en Tesla förbi anläggningen.

Så som jag sagt 10 ggr, det hanlade om något annat.

Killen körde en EPA-traktor med en kamera synlig i framrutan, vid ett strängt övervakat militärt skyddsobjekt där kamerona är bemannade dygnet runt av skyddsvakter. Jag vet att det är så då jag själv råkat beträda ett militärt skyddsobjekt som saknar stängsel (enbart skyltat), klockan 4 på natten, och det tog inte ens en minut innan skyddsvakter kom ut för att köra bort mig.

"Det här är ett skyddsobjekt. Obehöriga äger ej tillträde. Avlägsna dig omedelbart eller så kommer vi kontakta polisen". Typ så lät det. De var vänliga, men bestämda.
Citera
2025-10-15, 18:30
Medlem
Helt rätt.
Eventus stultorum magister
=experience is The teacher for fools
Citera
2025-10-15, 18:31
Medlem
Krapulants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Killen körde en EPA-traktor med en kamera synlig i framrutan, vid ett strängt övervakat militärt skyddsobjekt där kamerona är bemannade dygnet runt av skyddsvakter. Jag vet att det är så då jag själv råkat beträda ett militärt skyddsobjekt som saknar stängsel (enbart skyltat), klockan 4 på natten, och det tog inte ens en minut innan skyddsvakter kom ut för att köra bort mig.

"Det här är ett skyddsobjekt. Obehöriga äger ej tillträde. Avlägsna dig omedelbart eller så kommer vi kontakta polisen". Typ så lät det. De var vänliga, men bestämda.
Slutsatsen är alltså att om du kör nära det här skyddsobjektet och filmar med en inte fullt synlig kamera i framrutan, t.ex. med en Tesla eller en Mercedes, så löper man minimal risk att bli misstänkt och åtalad? Svenska försvarets säkerhetstänkande imponerar inte helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in