2025-10-16, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Det kan man undra... Tror många har svårt att förstå hur någon kan få ut något (eller det får han i för sig...) av att dra in en kvinna i en buske, hota henne och sen spänna på. Speciellt när det är kallt ute... Våldtäkter sker väl även sent på hösten och vintern?

Utöver det själva omoralen... Blottare hävdas ju tro att kvinnorna vill det, men en överfalls-våldtäktsman? Tvivlar på att han tror att kvinnorna gillar det... Han borde väl vara medveten om att han inte bara skadar kvinnan fysiskt, men även psykiskt?

Så tänker han så här?

"Jag är lite kåt och pallar inte ragga eller nåt. Ska ut och se om jag hittar en kvinna jag kan dra in i en buske och köra. Oj, höll på att glömma kniv. Kan vara bra att ha att hota med... Men då så... På med lite eau de cologne så kör vi."

Eller kanske inte... Men hur tänker en sådan våldtäktsman egentligen? Och en annan sak... Kan en överfalls-våldtäktsman vara psykiskt frisk?

Vad tror ni?

Knulla och kanske går igång på kvinnas skrik idk man
Citera
2025-10-16, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Minns ett citat från Hagamannen. Att när han drack så blev han som förbytt. Från den snälla, mesiga radhuskillen till ett monster. ”Något kommer över mig” säger han. Jag tror att det oftast är en impulshandling, kanske en fantasi som översätts i verklighet och när han väl kommer till sans igen så har det redan hänt.

Typ som Dr Jekyll och Mr Hyde? Han är lugn och snäll men när han dricker en viss brygd förändras han i motsatt riktning.
Citera
2025-10-16, 09:00
Medlem
Wyrdkins avatar
Dom har oftast mentala problem så gissningsvis tänker dom precis som dig och mig men utan hämningar.
Citera
2025-10-16, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Misandrin i början av tråden är rätt tragisk men är väl ett symptom på de tider vi lever i.

Tror dock inte intelligens har någon större betydelse för hur våldtäktsmän blir just det även om studier antyder att det är människor med lägre intellektuell förmåga som blir våldtäktsmän (dock handlar studierna uteslutande om dömda sexförbrytare så urvalet är inte generellt utan rätt snävt).
Dock är andra personlighetsdrag mer påverkande (killgissning; låg samvetsgrannhet, låg vänlighet,låg Extraversion, hög Neuroticism) tillsammans med obearbetade känslor kring kvinnor som beror på avsaknad av bra manliga förebilder under uppväxten.
Nej, jag är ingen rabiat förespråkare/anhängare av kärnfamilj-idéer, goda manliga förebilder kan finnas i andra sammanhang än just i hemmet (innan någon får för sig att påstå något i liknande tankegångar).

Intelligentare människor har kanske lättare för att se konsekvenserna för sina handlingar men också förmåga att kompensera eller hantera impulser på ett annat sätt än de med lägre kognitiv- och beslutande förmåga.

Gärningsmannens motiv handlar helt enkelt om makt, kontroll och hämnd. Sedan vad som faktiskt är tankegångarna hos våldtäktsmannen har jag inte blekaste aningen om, kan inte sätta mig in i den situationen. Är det så viktigt?

Givetvis är inte just överfallsvåldtäkter något nytt men något har ändrats när det numera är gruppvåldtäkter det handlar om och där knappt 20% av befolkningen står för >85% av de som döms. Det som är mest prekärt är att BRÅ eller andra institutioner inte har tagit sig an problemet eller ens gjort en objektiv analys kring orsakerna till den mycket skeva fördelningen. Det enda man hör är socioekonomiska faktorer eller rasism skulle vara grundorsakerna, vilket givetvis är ren och skär propaganda.

Är gruppvåldtäkter dominerade när det gäller överfalls-våldtäkter? Sen att vissa grupper är överrepresenterade är ju belagt. Faktiskt fanns troligen knappt gruppvåldtäkter på 50-talet. Dessutom kom ökningen ganska sent, i början på 2000-talet. Så visst är det något BRÅ borde titta på....
Citera
2025-10-16, 09:23
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror att det finns ett stort mått av hämndlystnad med i bilden mot kvinnor i allmänhet, eller en viss grupp av kvinnor, för att dessa inte vill ha dessa män. Då tilltvingar sig männen det de vill ha i stället, och hämnas samtidigt för att de blivit avvisade. I frågan om överfallsvåldtäkter så har de inte blivit avvisade av just den kvinnan de våldtar, men det spelar ingen roll för dem, individen är ändå representant för gruppen - "kvinnor" eller "unga kvinnor" eller "svenska kvinnor" eller "vackra kvinnor" - som han anser sig ha blivit nobbad av.

I sällsynta fall kan det vara något mer udda som inte handlar om att mannen blivit sexuellt avvisad, t.ex. en man som våldtar kvinnor i sin mammas ålder, för att (vicariously) hämnas på sin mamma för att hon plågade honom under hans uppväxt. Fast ärligt talat vet jag inte hur ofta detta händer i verkligheten... det är ett vanligt scenario i skräck- och kriminalfilmer, men jag kan inte minnas något verkligt fall nu på rak arm.

Nästan alla som går från tanke till handling är dock invandrarmän, de flesta från Mellanöstern eller Afrika, som ser på svenska kvinnor som horor. Där finns det med i bilden att de inte behöver ha något dåligt samvete, eftersom svenska kvinnor ändå inte har någon heder kvar. Detta bevisas - i deras ögon - av att kvinnan är ute ensam utan manlig eskort, och att hon inte skyler håret och halsen... kanske inte ens benen och klyftan mellan brösten. Då har hon så att säga bett om det.

Svenska och andra västerländska män däremot VET att det de gör är fruktansvärt fel, därför krävs det mycket mer för att de ska gå från tanke till handling. Typ någon psykisk störning, eller en akut psykos, eller att något hemskt precis har inträffat i hans liv som gör att han inte längre tycker att något spelar någon roll. Då kan han lika gärna förverkliga sin gamla våldtäktsfantasi.

...sedan har naturligtvis alltid slumpen en betydelse. En man som inte direkt letar efter någon att våldta, men går med sådana fantasier, kanske plötsligt får för sig att ta chansen om han stöter på ett lämpligt offer på en öde plats.

Tack för ett väldigt läsvärt inlägg.

Tror också ”hämnd” är en väldigt stor del i det hela.
Och den kan gro i många år.
Citera
2025-10-16, 09:52
Avstängd
Det är just det som är våldtäkt. Inte det vi ser idag, "samtyckeslag", "jag ville egentligen inte, men jag vågade inte säga nej han var endå snäll och bjöd på middag osv"

Man kan ju fan klassa allt sex för våldtäkt idag.

Sen vill ju psykopater Åkesson och Gunnar Strömmer kastrera folk och låsa in dessa på obestämd tid.

Någon som minns Assange?
https://www.flashback.org/sp93009146
Det här är större än ni tror.
Citera
2025-10-16, 09:54
Medlem
Citat:
Visst kan det vara så och en person som gör det "måste" vara en person som inte tvekar på att använda våld när han vill ha något.

Du har fyra typer + faktorer, som kan spela roll:

Makt-/kontrolltyp – vill dominera, visa överlägsenhet.

Hämnd-/ilske*typ – uttrycker hat eller frustration.

Sexuellt sadistisk typ – finner njutning i skräck och lidande. - De farligaste våldtäktsmännen

Oplanerad/opportunistisk typ - (berusning, hjärnskada, ungdom dvs låg impulskontroll)

Dessutom har vi kulturella faktorer och skeva könsnormer. Så som Machonormer, där manlighet mäts i dominans, objektifierande kvinnosyn och en uppväxtmiljö där empati och respekt inte utvecklats.

Överfallsvåldtäkter står för cirka 25 procent av anmälningarna.
Citera
2025-10-16, 10:09
Medlem
drunkkidcatholics avatar
Läste för några år sedan att många överfallsvåldtäktsmän inte ens får erektion och även om de får det, inte kan avsluta så att säga. Därför använder de ibland objekt för att våldta med istället typ flaskor. Har inte kvar källan tyvärr.

Såvitt jag förstår är det alltså inte alls kåthet som driver dem till att göra det de gör utan någon sjuk drift att dominera.
Citera
2025-10-16, 10:26
Medlem
Citat:
Är gruppvåldtäkter dominerade när det gäller överfalls-våldtäkter? Sen att vissa grupper är överrepresenterade är ju belagt. Faktiskt fanns troligen knappt gruppvåldtäkter på 50-talet. Dessutom kom ökningen ganska sent, i början på 2000-talet. Så visst är det något BRÅ borde titta på....

Finns ingen entydig statistik. BRÅ antyder att gruppvåldtäkter ligger någonstans mellan 10-20% av fallen om Siamgnome har rätt om 25% är överfallsvåldtäkt så är det nästan jämt skägg mellan dessa typer av brott men jag vill se källan till påståendet. Jag hittar inga siffror från BRÅ om detta.

Nä, gruppvåldtäkter fanns inte eller var mycket ovanligt tidigare. Det är ett nytt fenomen.

Sedan om BRÅ är rätt instans ställer jag mig rätt tveksam till. Myndigheten är svårt infekterad av tjänstemannaaktivism.
Citera
2025-10-16, 10:39
En undran från min sida är om en våldtäktsman får härja fritt utan risk för att åka fast, skulle han med tiden utvecklas till att bli seriemördare?
Citera
2025-10-16, 10:46
Medlem
Jag tror detta är en naturlig instinkt hos varje man. I djurvärlden våldtas honorna hela tiden, en del av naturens gång. Tyvärr har vi hittat på en massa onödiga lagar som ger kvinnor bestämmanderätt över sin kropp. Tänk dig en skön värld där man fick knulla vem fan man ville och var som helst.

Även din kille, bror och far drömmer varje dag om att överfalla en tajt liten fjortis
Citera
2025-10-16, 11:01
Medlem
Tommycombat18s avatar
Citat:
Det kan man undra... Tror många har svårt att förstå hur någon kan få ut något (eller det får han i för sig...) av att dra in en kvinna i en buske, hota henne och sen spänna på. Speciellt när det är kallt ute... Våldtäkter sker väl även sent på hösten och vintern?

Utöver det själva omoralen... Blottare hävdas ju tro att kvinnorna vill det, men en överfalls-våldtäktsman? Tvivlar på att han tror att kvinnorna gillar det... Han borde väl vara medveten om att han inte bara skadar kvinnan fysiskt, men även psykiskt?

Så tänker han så här?

"Jag är lite kåt och pallar inte ragga eller nåt. Ska ut och se om jag hittar en kvinna jag kan dra in i en buske och köra. Oj, höll på att glömma kniv. Kan vara bra att ha att hota med... Men då så... På med lite eau de cologne så kör vi."

Eller kanske inte... Men hur tänker en sådan våldtäktsman egentligen? Och en annan sak... Kan en överfalls-våldtäktsman vara psykiskt frisk?

Vad tror ni?

Jag har alltid undrat vad en våldtäktsman tycker om pedofiler och kvinnomisshandlare mm när de avskummen sitter på samma isolerade avdelningar för de skulle bli slaktade på en vanlig avdelning med "vanliga" tjuvar och andra brottslingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in