Misandrin i början av tråden är rätt tragisk men är väl ett symptom på de tider vi lever i.
Tror dock inte intelligens har någon större betydelse för hur våldtäktsmän blir just det även om studier antyder att det är människor med lägre intellektuell förmåga som blir våldtäktsmän (dock handlar studierna uteslutande om dömda sexförbrytare så urvalet är inte generellt utan rätt snävt).
Dock är andra personlighetsdrag mer påverkande (killgissning; låg samvetsgrannhet, låg vänlighet,låg Extraversion, hög Neuroticism) tillsammans med obearbetade känslor kring kvinnor som beror på avsaknad av bra manliga förebilder under uppväxten.
Nej, jag är ingen rabiat förespråkare/anhängare av kärnfamilj-idéer, goda manliga förebilder kan finnas i andra sammanhang än just i hemmet (innan någon får för sig att påstå något i liknande tankegångar).
Intelligentare människor har kanske lättare för att se konsekvenserna för sina handlingar men också förmåga att kompensera eller hantera impulser på ett annat sätt än de med lägre kognitiv- och beslutande förmåga.
Gärningsmannens motiv handlar helt enkelt om makt, kontroll och hämnd. Sedan vad som faktiskt är tankegångarna hos våldtäktsmannen har jag inte blekaste aningen om, kan inte sätta mig in i den situationen. Är det så viktigt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Snobird
Självklart kan det delvis vara en stor faktor. Man bör dock inte glömma att överfalls-våldtäkter fanns långt innan vi fick hög invandring från Mellanöstern. Sen tror jag knappast de flesta män från dessa regioner våldtar heller, även om de är överrepresenterade.
Givetvis är inte just överfallsvåldtäkter något nytt men något har ändrats när det numera är gruppvåldtäkter det handlar om och där knappt 20% av befolkningen står för >85% av de som döms. Det som är mest prekärt är att BRÅ eller andra institutioner inte har tagit sig an problemet eller ens gjort en objektiv analys kring orsakerna till den mycket skeva fördelningen. Det enda man hör är socioekonomiska faktorer eller rasism skulle vara grundorsakerna, vilket givetvis är ren och skär propaganda.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jag tror att det finns ett stort mått av hämndlystnad med i bilden mot kvinnor i allmänhet, eller en viss grupp av kvinnor, för att dessa inte vill ha dessa män. Då tilltvingar sig männen det de vill ha i stället, och hämnas samtidigt för att de blivit avvisade. I frågan om överfallsvåldtäkter så har de inte blivit avvisade av just den kvinnan de våldtar, men det spelar ingen roll för dem, individen är ändå representant för gruppen - "kvinnor" eller "unga kvinnor" eller "svenska kvinnor" eller "vackra kvinnor" - som han anser sig ha blivit nobbad av.
I sällsynta fall kan det vara något mer udda som inte handlar om att mannen blivit sexuellt avvisad, t.ex. en man som våldtar kvinnor i sin mammas ålder, för att (vicariously) hämnas på sin mamma för att hon plågade honom under hans uppväxt. Fast ärligt talat vet jag inte hur ofta detta händer i verkligheten... det är ett vanligt scenario i skräck- och kriminalfilmer, men jag kan inte minnas något verkligt fall nu på rak arm.
*SNIPP!*
Rent generellt så tror jag du är något på spåren där. Att ständigt bli avvisad kommer bryta ned de flesta med svaga personlighetsdrag och tillslut kommer det utageras på andra sätt. Fortplantningsdriften är ju trots allt rätt betydelsefull men även den psykosociala drivkraften kan inte heller underskattas.
Det sällsynta fallet tror jag dock är mindre sällsynt, ta bara bort mamman det behöver inte vara någon närstående men någon som är ständigt återkommande under "fel" period under uppväxten.