2025-10-14, 22:16
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Neurovetenskapen har kommit fram till det många filosofer och religioner försökt belysa, att majoriteten av befolkningen, i alla samhällen och i alla tider, inte styrs av medvetna tankar utan av automatiska reaktioner. Deras hjärnor följer limbiska mönster. Stimulus in, respons ut. Ingen reflektion. Ingen själ. De styrs inte av samvete eller inre övertygelse utan av vad de tror förväntas av dem.

Det är dessa människor man på Twitter (X) kallar NPC:er. De ser ut som människor men är bara ekon av algoritmen. Det är denna massiva, okritiska zombiemassa som talar i klyschor, följer trender, tror att konsumtion, yta och gruppgodkännande är livets mening, och som föraktar eftertanke och förlöjligar allt som stör deras bekvämlighet. Den är den liberala massmänniskan, den som Nietzsche kallade den sista människan som är NPC.

Det är den där hjärndöda personen som alltid kommenterar under varje äldre låt på youtube "Who is listening at (den månaden och år vi befinner oss i)?" Det är NPC-personen som när denne ska hämta ut paket ifrån posten uppträder med låg närvaro., telefon i handen, mikrohövlighet utan kontakt. Ingen genuin hälsning utan bara säger med monoton fras "Jag har ett paket att hämta ut." till skillnad ifrån den vakna människan som känner situationen. Hon hälsar kort men ärligt. Hon ser personalen. Hon visar streckkoden direkt utan att monotomt och dött säga "Jag har ett paket att hämta ut.". Hon behöver inte förklara det uppenbara.

För den levande människan, den rättfärdiga, kommer denna insikt först som en obehaglig chock. Att du är en levande människa som lever i ett samhälle fyllt med zombies. Mobilscrollande zombies som försöker dämpa samvetets röst med brusets spektakel som de får av sina stora hörlurar på huvudet.

Vi som ser, kan känna ensamhet eftersom vi upplever djupet och ser tomheten i andra. Men den verkliga ensamheten tillhör inte den vakna människan. Den tillhör NPC-människan.

Varför?

För att verklig gemenskap kräver själ.
Det kräver närvaro, inre liv, samvete, vilja, och ansvar.

NPC‑människan saknar detta. Den speglar, följer, maskerar, men kan inte förnimma andra själar, eftersom den inte förnimmer sin egen.

Den vakna människan lider av medvetenhet.
NPC-människan lider av tomhet.

Känner ni som ser, ni rättfärdiga och vakna människor, igen er i min beskrivning?
Vad är era perspektiv på detta existentiella problem hos människan, och hur känns det för er att bära insikten att ni lever i en värld fylld av zombies? Och vad gör ni med den vetskapen?
Tog du själv det eksperimentelle "vaccinet"? 74% av svenskarna låtit sig luras, trots att det finns bevis för att det var ett förberett scenario från WHO. Ja, jag erkänner blankt att jag försöker undvika så mycket kontakt med mina "medmänniskor", som är blivit genmodifierade, alltså närmare zombies än äkta människor.
Citera
2025-10-15, 05:46
Medlem
Pripps0.0s avatar
Vill bara tillägga att även om man bortser från politiken och mRNA-vaccinerna/pandemin så existerar fenomenet med NPCs. Det kan såklart vara bidragande faktorer, speciellt med tanke på all skrämsel de bidragit med, men jag tror inte att det är hela förklaringen.
Citera
2025-10-15, 06:28
Medlem
Vet inte om jag skulle klassa någon som vill hämta ut ett paket med en kort fras för NPC, de flesta vill nog bara in och ut, utan massa småprat och ta upp tid i kön.

Däremot att titta på tv-program ”för att alla tittar på dem” (Bianca, Ola-conny och Morgan, Renés brygga, masker Singer m.m).
Röstar på ett visst parti för att det ”förväntas” av sin omgivning och man tycker Trump är dålig för om man säger det högt på arbetsplatsen då och då så får man tillhöra gruppen.
Varför man tycker det har man ingen aning om, men det stod i Expressen.
Citera
2025-10-15, 07:32
Medlem
Citat:
Neurovetenskapen har kommit fram till det många filosofer och religioner försökt belysa, att majoriteten av befolkningen, i alla samhällen och i alla tider, inte styrs av medvetna tankar utan av automatiska reaktioner. Deras hjärnor följer limbiska mönster. Stimulus in, respons ut. Ingen reflektion. Ingen själ. De styrs inte av samvete eller inre övertygelse utan av vad de tror förväntas av dem.

Det är dessa människor man på Twitter (X) kallar NPC:er. De ser ut som människor men är bara ekon av algoritmen. Det är denna massiva, okritiska zombiemassa som talar i klyschor, följer trender, tror att konsumtion, yta och gruppgodkännande är livets mening, och som föraktar eftertanke och förlöjligar allt som stör deras bekvämlighet. Den är den liberala massmänniskan, den som Nietzsche kallade den sista människan som är NPC.

Det är den där hjärndöda personen som alltid kommenterar under varje äldre låt på youtube "Who is listening at (den månaden och år vi befinner oss i)?" Det är NPC-personen som när denne ska hämta ut paket ifrån posten uppträder med låg närvaro., telefon i handen, mikrohövlighet utan kontakt. Ingen genuin hälsning utan bara säger med monoton fras "Jag har ett paket att hämta ut." till skillnad ifrån den vakna människan som känner situationen. Hon hälsar kort men ärligt. Hon ser personalen. Hon visar streckkoden direkt utan att monotomt och dött säga "Jag har ett paket att hämta ut.". Hon behöver inte förklara det uppenbara.

För den levande människan, den rättfärdiga, kommer denna insikt först som en obehaglig chock. Att du är en levande människa som lever i ett samhälle fyllt med zombies. Mobilscrollande zombies som försöker dämpa samvetets röst med brusets spektakel som de får av sina stora hörlurar på huvudet.

Vi som ser, kan känna ensamhet eftersom vi upplever djupet och ser tomheten i andra. Men den verkliga ensamheten tillhör inte den vakna människan. Den tillhör NPC-människan.

Varför?

För att verklig gemenskap kräver själ.
Det kräver närvaro, inre liv, samvete, vilja, och ansvar.

NPC‑människan saknar detta. Den speglar, följer, maskerar, men kan inte förnimma andra själar, eftersom den inte förnimmer sin egen.

Den vakna människan lider av medvetenhet.
NPC-människan lider av tomhet.

Känner ni som ser, ni rättfärdiga och vakna människor, igen er i min beskrivning?
Vad är era perspektiv på detta existentiella problem hos människan, och hur känns det för er att bära insikten att ni lever i en värld fylld av zombies? Och vad gör ni med den vetskapen?

Ja, du har rätt. De flesta människor tänker inte själva därför att de aldrig behövt göra det. Enkelt uttryckt har alldeles för många människor haft det alldeles för bra, för länge. Då blir det så. Det är en slags bortskämdhet.
Citera
2025-10-15, 13:29
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HardOutHere4APimp
Ja, du har rätt. De flesta människor tänker inte själva därför att de aldrig behövt göra det. Enkelt uttryckt har alldeles för många människor haft det alldeles för bra, för länge. Då blir det så. Det är en slags bortskämdhet.

Materiell bekvämlighet har med tiden bedövat deras samvete och försvagat förståelsen för varför samvetet är nödvändigt?
Citera
2025-10-15, 13:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Materiell bekvämlighet har med tiden bedövat deras samvete och försvagat förståelsen för varför samvetet är nödvändigt?
Inte bekvämligheten men konsumsionsmanin.
Citera
2025-10-15, 13:37
Medlem
Citat:

Ja, nånting sånt. Resonemanget är ungefär "man behöver inte tala sanning, man behöver inte mena vad man säger, man kan byta åsikt helt utan integritet - allt löser sig ändå alltid i alla fall."
Citera
2025-10-15, 23:21
Medlem
Ligger det i zombiens natur att göra tvära kast i samtalsämnen under dialog?

Det är något jag märkt bland många människor jag möter som kan beskrivas som npcs. De kan inte hålla en röd tråd i ett samtal.
Citera
2025-10-16, 05:10
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ja, nånting sånt. Resonemanget är ungefär "man behöver inte tala sanning, man behöver inte mena vad man säger, man kan byta åsikt helt utan integritet - allt löser sig ändå alltid i alla fall."
Vilket tar oss tillbaka några inlägg till "tvättmedelsinlägget". Om någon "vaken" påpekar att det där är inte alls tvättmedel, det är sköljmedel, så går hela gruppen till attack och hävdar att det visst är tvättmedel.

Ibland är gränsen hårfin mellan NPCs och vanlig dumhet/ignorans. Det gemensamma är väl att ingen vill se att kejsaren är naken.
Citera
2025-10-16, 05:31
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
"Psykologisk passivisering" brukar jag kalla det. En term som definitivt inte är vetenskapligt etablerad och som dessutom inte faller under kategorin någon diagnos. Men definitionen, som alltså är min egen påhittade, är en övergripande samlingsterm för individens ignorans om sin egen ignorans, vilket i sin tur orsakar en kaskad av effekter på både individens psykologiska kvalitet och praktiska vardag och språkliga manifestationer.

Botemedlet är faktiskt det som utgör den röda tråden i tråden: uppvaknande.

Tyvärr finns det inte någon allmängiltig och enkel metodik, utan den måste anpassas utifrån individens nivå av vakenhet. I vissa fall är det till och med så att metodiken måste appliceras på individer som inte är vakna men som samtidigt är under influens utav missuppfattningen, ignoransen, om att de redan har uppnått ett sant uppvaknande.
Citera
2025-10-16, 14:24
Medlem
Citat:
Neurovetenskapen har fastslagit det.

Närvaro är mätbart genom hjärnaktivitet.
När prefrontala cortex, insula och cingulum är aktiva samtidigt uppstår empati, självmedvetenhet och moralisk reglering.
När dessa funktioner stängs av blir människan biologiskt levande men mentalt avstängd.

Det är då man blir en NPC.
Inte för att man saknar värde utan för att man inte är vaken.

Frågan är: lever du medvetet, eller bara reaktivt?

Klart att hjärnaktivitet kan mätas och när man är hjärndöd kan man räknas som död. Men sen vill du hjärna översätta hjärnaktivitet till specifika beteenden och attityder och det är lite svårare. Att kalla någon NPC är som att påstå att de inte lever.

Min medvetandegrad skulle jag säga varierar beroende på humör, om man ska använda såna termer.
Citera
2025-10-16, 14:33
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blinkiblu
Ligger det i zombiens natur att göra tvära kast i samtalsämnen under dialog?

Det är något jag märkt bland många människor jag möter som kan beskrivas som npcs. De kan inte hålla en röd tråd i ett samtal.

Nej absolut inte, vi håller oss till samtalets röda tråd.

Men har märkt att det finns en grupp i samhället som utåt stoltserar med hur normala de är, men när man synar dem så märker man att de är jättedampiga och kanske borde ha en diagnos. Dessa tar ofta upp andra dampare och ser med på dem. Det är som att någonting in dem förstår vad de är. Men de vågar aldrig erkänna.

De finns ofta på lågbetalda jobb och jobbar med andra människor om de är kvinnor. Sedan terroriserar de människor de ska hjälpa med sin dampighet. De byter humör och samtalsämne hela tiden, tappar bort saker, hjälper klienten halvvägs, slår sönder klientens saker och tar det som så råkar alla göra, en människa utan deras damp är sedan helt utmattade. Det allra jävligaste är att de blivit matade hela livet att de är de normala. Så de har inte vett att skämmas heller.

Och folk säger att vi ska diagnostisera MINDRE. Nej, mer för fan, och ta bort dessa idioter från vårdyrken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in