2025-10-16, 16:51
Medlem
Pripps0.0s avatar
Här är ett typexempel på zombies/NPCs.

I klippet pratar en kille undercover med några bibliotekarier på ett hbtq-certifierat bibliotek.
Jag tror inte att de är varken dumma eller ljuger, men de är sådär avstängda som jag tror Ts syftar på i sin trådstart. Det är helt klart något mänskligt som fattas. De är lite sm trasiga robotar.

https://www.youtube.com/watch?v=l0M1RsUJFO0
Citera
2025-10-17, 04:36
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Här är ett typexempel på zombies/NPCs.

I klippet pratar en kille undercover med några bibliotekarier på ett hbtq-certifierat bibliotek.
Jag tror inte att de är varken dumma eller ljuger, men de är sådär avstängda som jag tror Ts syftar på i sin trådstart. Det är helt klart något mänskligt som fattas. De är lite sm trasiga robotar.

https://www.youtube.com/watch?v=l0M1RsUJFO0
Bra med exempel.
Jag tycker det är Riks som varit zombies här.
För det första så vet alla att Riks är vinklat så man kommer direkt att vara på sin vakt.
Klippet är klippt som attan, vilket gör det troligt att de klippt bort delar som går emot Riks narrativ.

Mannen som påstår sig vara nyanställd ger t.ex. en bra förklaring att man är queer om man säger det.
Ingen i personalen kan ju verifiera om de som rapporterar faktiskt är homosexuella, queer eller inte.
Det spelar ingen roll hur gammal någon är, hur en person ber andra bemöta den är hur den bör bemötas.

Det som är hjärndött är ju att Riks endast vill belysa HBTQ-insatser som värdelöst.
Riks. Vinklade nyheter för vinklade åskådare.
Citera
2025-10-17, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
[...]
Jag antar att du själv räknar dig till en "NPC‑människa". Så hur upplever du det?
För det kan väl inte vara så att du räknar dig till de andra?
Citera
2025-10-17, 05:46
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Om man ska förenkla det hela och skapa lite klarhet i ämnet, så handlar det som TS egentligen berör om något som inom ett västerländskt perspektiv faller under det som kallas esoterism (från grekiskans eso, ”inre”, ”inåt”). Det kan beskrivas som den västerländska motsvarigheten till österländska filosofier och andliga traditioner såsom buddhism, taoism och hinduism.

Dessa läror kretsar i grunden kring den övergripande principen att söka, utforska och erhålla insikt, i synnerhet självinsikt, om den egna naturen i dess mest fundamentala aspekter, med hjälp av olika läror och metoder, och därigenom utveckla sin självmedvetenhet.

I väst är däremot esoterismen inte bara ett fördunklat och ofta missförstått ämne, både i nutid och historiskt, utan också i stor utsträckning underutvecklad i jämförelse med sina österländska motsvarigheter. Detta beror till stor del på att den västerländska traditionen historiskt har riktat sin uppmärksamhet utåt snarare än inåt i sin strävan efter insikt om den absoluta, fundamentala naturen som utgör människan. Den österländska traditionen har däremot gjort motsatsen, vilket har resulterat i avsevärt mer utvecklade läror och metoder än de som finns inom den västerländska esoterismen.

Även inom västerländsk teoretisk psykologi har liknande idéer berörts, där exempelvis Carl Gustav Jung med rätta kan beskrivas som den mest moderna representanten för detta tankegods. Hans perspektiv kan förstås som en process där individen gradvis utforskar och kartlägger vidden av sitt psyke, det medvetna, det undermedvetna (eller förmedvetna) och det omedvetna, och genom denna process successivt erhåller insikter om sig själv bortom vad som kan benämnas som det traditionella och konventionella, eller som du valde att uttrycka det: "se varandra och oss själva såsom vi är bakom maskerna".

Vi har dock fått en modern kulturell tvist i detta fall i tråden, med begrepp som ”NPC” och ”zombie”. Dessa kan visserligen uppfattas som något missvisande, men är samtidigt inte helt oanvändbara som metaforer i denna kontext.
Man kan ju tänka så, men det går ju också att tänka sig att esoterism inte är någon motsvarighet alls, att det inte är fördunklat och missförstått. Tror du råkade spåra in i ett mentalt schema där. Hela kristendomen är ju ett blickande inåt, det är kristendomen som är västvärldens motsvarighet till buddhism och andra religioner. Din brist på intresse för västerländsk filosofi präglar din vy. Det är snarare din ödmjukhet som är underutvecklad än västerländsk religion och esoterism.

Tänk också på att stora massan inte har så mycket förmåga att läsa och reflektera, så du kommer sällan få mothåll om det du säger låter korrekt nog. Din förmåga att formulera dig är bra, men du saknar kritik utifrån då du litar fullt på din egna självkritik.

Buddhismen och skepticism verkar svåra att förena, men du kan ju göra ett försök.
Svårighet verkar du inte brytt dig om tidigare uttryckta ambitioner, i vilket fall.
Jag saknar själv intresse för buddhismen, på grund av att den inte går att kombinera med min skepticism.
Eventuellt finns det dock avknoppningar av buddhismen som är skeptiska och intressanta.

Citat:
Mark Siderits’ chapter “Some Sceptical Doubts about ‘Buddhist Scep-
ticism’” is a critical examination of the notion that Indian Buddhist philoso-
phy harbors a significant strain of skepticism akin to Hellenistic or modern
philosophical skepticism. Siderits challenges the application of skepticism
within Buddhist philosophical contexts, particularly within Yogācāra and
Madhyamaka schools, arguing that when Buddhist philosophers adopt skep-
tical strategies, they often encounter conceptual difficulties.

Siderits begins by outlining different meanings of skepticism, dis-
tinguishing between ontological and epistemological skepticism, and fur-
ther categorizing the latter into radical skepticism and Pyrrhonian skep-
ticism. He explores the potential roles of skepticism in Buddhism, ques-
tioning the extent to which Buddhist thinkers can be said to engage with
skeptical doubt, especially given their acceptance of doctrines like karma
and rebirth which would ostensibly be at odds with a Pyrrhonian commit-
ment to withholding judgment on non-evident matters.

The discussion moves to a nuanced analysis of skepticism’s limita-
tions when applied to Buddhist doctrines. Siderits scrutinizes the use of
skepticism in arguing against the existence of an external world and the
self, pointing out that such strategies might not align with the semantic
internalism and epistemological positions inherent in Buddhist thought.
He contrasts this with the semantic externalism found in non-Asian phi-
losophy, suggesting that Buddhist philosophy, particularly the Yogācāra
and Madhyamaka schools, employs a different approach to understanding
the nature of reality and knowledge.
https://blogs.dickinson.edu/buddhistethics/files/2024/03/Hanner-Review_Green_24-1.pdf
sida 4
Citera
2025-10-17, 06:17
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Bra med exempel.
Jag tycker det är Riks som varit zombies här.
För det första så vet alla att Riks är vinklat så man kommer direkt att vara på sin vakt.
Klippet är klippt som attan, vilket gör det troligt att de klippt bort delar som går emot Riks narrativ.

Mannen som påstår sig vara nyanställd ger t.ex. en bra förklaring att man är queer om man säger det.
Ingen i personalen kan ju verifiera om de som rapporterar faktiskt är homosexuella, queer eller inte.
Det spelar ingen roll hur gammal någon är, hur en person ber andra bemöta den är hur den bör bemötas.

Det som är hjärndött är ju att Riks endast vill belysa HBTQ-insatser som värdelöst.
Riks. Vinklade nyheter för vinklade åskådare.
Ja, alltså...
Nu beter du dig som en NPC som inte kan tänka bort politiken och se vad som syftades på här. Beteendet förekommer i många situationer, det var ett exempel på icke-tänkande individer.
Citera
2025-10-17, 06:26
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ja, alltså...
Nu beter du dig som en NPC som inte kan tänka bort politiken och se vad som syftades på här. Beteendet förekommer i många situationer, det var ett exempel på icke-tänkande individer.
Försök argumentera då. Om du tror du har rätt. Du har ju inte nämnt vad som var fel med personalen du anklagar för att tänka som en NPC.
Citera
2025-10-17, 06:37
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Försök argumentera då. Om du tror du har rätt. Du har ju inte nämnt vad som var fel med personalen du anklagar för att tänka som en NPC.
Jag vet ju vad jag försökte visa med klippet, och det handlade varken om Riks, hbtq eller politik. Du fokuserade på helt fel saker. Det var ett exempel på hur zombies/NPCs agerar, eller snarare inte agerar. Lyset är på, men ingen är hemma.
Citera
2025-10-17, 06:46
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Jag vet ju vad jag försökte visa med klippet, och det handlade varken om Riks, hbtq eller politik. Du fokuserade på helt fel saker. Det var ett exempel på hur zombies/NPCs agerar, eller snarare inte agerar. Lyset är på, men ingen är hemma.
Dåligt argument.
Vi ser i klippet att Riks agerar is deras intressen och bibliotekspersonal som förklarar så gott de kan på Riks alla möjliga frågor. Alla är människor och gör val utifrån deras situation. Klippet är ett typexempel på flera spelare som agerar med olika intressen. Det finns inget som utmärker några NPC:er.

Det här är npc:er. Samma jävla replik. Hundra tals personer.
https://www.youtube.com/watch?v=FBpxDXmkwNk
Citera
2025-10-17, 06:54
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Dåligt argument.
Vi ser i klippet att Riks agerar is deras intressen och bibliotekspersonal som förklarar så gott de kan på Riks alla möjliga frågor. Alla är människor och gör val utifrån deras situation. Klippet är ett typexempel på flera spelare som agerar med olika intressen. Det finns inget som utmärker några NPC:er.

Det här är npc:er. Samma jävla replik. Hundra tals personer.
https://www.youtube.com/watch?v=FBpxDXmkwNk
Det där är ett exempel på västlig medial propaganda. Personerna har ett uppdrag och utövar sitt yrke, hur de är privat vet vi inte. Men visst, de är kanske NPCs, eller så är de ett verktyg för att "tillverka" fler NPCs.
Citera
2025-10-17, 07:19
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Det där är ett exempel på västlig medial propaganda. Personerna har ett uppdrag och utövar sitt yrke, hur de är privat vet vi inte. Men visst, de är kanske NPCs, eller så är de ett verktyg för att "tillverka" fler NPCs.
NPC:er läser upp text och beter sig i förutbestämda mönster med begränsad möjlighet till dynamisk interaktion.
Vi är stort sett NPC:er då vi behöver ha må bra men har begränsade möjligheter till att göra så vi mår bra.
Varför alla sitter med mobilerna är ju för att det inte finns något bättre att göra i den situationen
De flesta interaktioner idag kan nog kännas själlösa då allt effektiviseras och nästan utförs i sömnen.

Personer som är utåtriktade har förstås stora problem med det, eftersom de behöver yttre stimulans för att finna någon motivation eller mening i livet.

Frågan är om det kännas bättre med ett osocialt jobb, då sociala jobb blir effektiviserade och själlösa.
Står man och byter kablar i en serverhall så har man i alla fall ingen NPC som säger "Jag har ett paket att hämta ut" inrusandes hela tiden.
Citera
2025-10-17, 10:31
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Tack för en välskriven TS!

Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Tck för ett bra och insiktsfullt inlägg,

Citat:
Ursprungligen postat av attack-titan
Jag hyllar din reflektion.

Citat:
Ursprungligen postat av Le-bienheureux
Eloge till dig! En av dom bästa och mest givande trådarna som har skapats på det här forumet på lååång tid.

Halloj. Jag läste era kommentarer och ville bara säga att jag uppskattar er uppskattning. Fint att se att fler känner igen sig i det jag försökte förmedla.
Senast redigerad av RobertEriksson99 2025-10-17 kl. 10:39.
Citera
2025-10-17, 10:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Materiell bekvämlighet har med tiden bedövat deras samvete och försvagat förståelsen för varför samvetet är nödvändigt?
Min tanke kring materialismens påverkan på zombies är att en zombie långt ifrån alltid har ande, och saknas ande kommer zombien helt att styras av de kemiska processer vi alla känner av i kroppen.

Ett dopaminsystem som överstimulerats under lång tid leder till depression. Precis som för en alkoholist krävs högre och högre intag för att åstadkomma dopaminkick, och tillsist kraschar systemet.

Att följa samvetet och göra det rätta, speciellt när det som är rätt innebär en kortsiktig plåga, ger istället jämna dopaminnivåer.

Människan kan hamna i cirklar även om hon har ande, men skillnaden tycks vara att zombien är oförmögen att adressera problemet på egen hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in