2025-10-15, 12:32
Medlem
Mittokrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Ett motexempel. Att det är förbjudet att stjäla andras saker ger ett samhälle friare människor än om det är fritt att stjäla.
Du blandar samman om det är rimligt att begränsa yttrandefriheten eller inte och om man faktiskt begränsar den eller inte.
Citera
2025-10-15, 12:35
Medlem
är det någon som har utdrag av FUP gällande faktiska uttalanden som var HMF?
jag skulle vilja see konkreta fall.

är det typ "citat från expressen om folkmord i gaza"
eller typ screencap från elon musk som säger på x "adl är hatgrupp"
Citera
2025-10-15, 12:46
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittokrat
Du blandar samman om det är rimligt att begränsa yttrandefriheten eller inte och om man faktiskt begränsar den eller inte.
Det förstör yttrandefriheten om man talar för nazism eller att döda andra, eller ljuger, som exempel. Yttrandefriheten måste värnas med reglering. Precis som din vanliga frihet värnas genom att vi reglerar att andra inta kan ta dina saker.
Citera
2025-10-15, 13:02
Medlem
Mittokrats avatar
Citat:
Det förstör yttrandefriheten om man talar för nazism eller att döda andra, eller ljuger, som exempel. Yttrandefriheten måste värnas med reglering. Precis som din vanliga frihet värnas genom att vi reglerar att andra inta kan ta dina saker.
Nej, en begränsning av yttrandefriheten är per definition ett sätt att förstöra den. Däremot kan begränsningar stärka andra värden i ett samhälle. Jag önskar att du och andra bättre kunde hålla isär äpplen och päron.
Citera
2025-10-15, 13:30
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Nej, en begränsning av yttrandefriheten är per definition ett sätt att förstöra den. Däremot kan begränsningar stärka andra värden i ett samhälle. Jag önskar att du och andra bättre kunde hålla isär äpplen och päron.
Nej, det är inte yttrandefrihet att få ringa hem till gamla tanter och föreslå att de blir nazister. Det är du som måste hålla isär äpplen och ruttna äpplen.

Troligen vet du inte heller vad frihet är? Det är inte frihet att någon får ta din cykel om han vill. Tjuvens frihet är din o-frihet.
Senast redigerad av Paris24 2025-10-15 kl. 13:50.
Citera
2025-10-15, 14:16
Medlem
Mittokrats avatar
Citat:
Nej, det är inte yttrandefrihet att få ringa hem till gamla tanter och föreslå att de blir nazister. Det är du som måste hålla isär äpplen och ruttna äpplen.

Troligen vet du inte heller vad frihet är? Det är inte frihet att någon får ta din cykel om han vill. Tjuvens frihet är din o-frihet.
Okej, du reagerar på det sättet. Stelt.
Citera
2025-10-15, 14:19
Citat:

Nja.

Grova HMF-grejer är jag ok med att det är straffbart men ditt resonemang tycker jag är blaj
Citera
2025-10-15, 14:25
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Okej, du reagerar på det sättet. Stelt.
Jag reagerar inte alls. Jag resonerar. Inte för alla kanske, om man styrs av ideologi t.ex.
Citera
2025-10-15, 16:33
Medlem
Mittokrats avatar
Citat:
Jag reagerar inte alls. Jag resonerar. Inte för alla kanske, om man styrs av ideologi t.ex.
Problemet är ytterst att ordet yttrandefrihet är ett begrepp som inte är svenskt från början, det vill säga anglosaxisk tradition till skillnad från den svenska. Egentligen menar man något i stil med ”laga yttrande”, och det borde kallas så i Sverige. Trist att ordet yttrandefrihet kom att bli ett begrepp även här. Det leder tanken helt fel.
Citera
2025-10-15, 16:56
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Problemet är ytterst att ordet yttrandefrihet är ett begrepp som inte är svenskt från början, det vill säga anglosaxisk tradition till skillnad från den svenska. Egentligen menar man något i stil med ”laga yttrande”, och det borde kallas så i Sverige. Trist att ordet yttrandefrihet kom att bli ett begrepp även här. Det leder tanken helt fel.
"Frihet" (liksom Freedom) är ett väldigt vackert positivt ord på svenska, så möjligen något slags ideologiskt tänk där av personen som satte samman det med Yttrande. Det gör att man inte kan tänka sig de negativa effekter som fullständig idealistisk yttrandefrihet ger.
Citera
2025-10-15, 17:02
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agendafreeradio
Är du för total yttrandefrihet för terrorklassade grupperingar likt NMR och andra ska få hetsa och uppmana till brott hur mycket de vill?

NMR är inte terrorklassad din jävla tomte... de är terrorklassade av USA inte Sverige
Citera
2025-10-15, 17:51
Medlem
Mittokrats avatar
Citat:
"Frihet" (liksom Freedom) är ett väldigt vackert positivt ord på svenska, så möjligen något slags ideologiskt tänk där av personen som satte samman det med Yttrande. Det gör att man inte kan tänka sig de negativa effekter som fullständig idealistisk yttrandefrihet ger.
Svensk rättstradition går ut på vad som är lagligt och olagligt. Trots de fina orden i regeringsformen är det ytterst så att staten beviljar eller återkallar friheter. Så har det alltid varit enligt vår tradition. Det är inte bra att klä detta med anglosaxiska begrepp. Vi har inga ”inalienable rights”.
Senast redigerad av Mittokrat 2025-10-15 kl. 17:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in