2025-10-15, 08:01
Medlem
Undrar över kvinnan som intervjuades, som var aktiv i div föreningar mot pedofiler. Liknade inte hon Bengtssons fru som skjutsade honom i slutet?
Tragiskt alltihop, stackars barnen i fam Bengtsson.
Emanuel hade behövt mer stöd och styrning. Det är väl precis såhär liknande personer med förståndshandikapp fungerar, gränslösa i vissa situationer och som då drabbar andra. Samhället har inte fungerat tillräckligt här
Citera
2025-10-15, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breeder
Dessutom var de två. De har verktyg i bilen som de kan beväpna sig med.
Sitta i 48 minuter och lyssna på en döende man.

Ja det är svårt att förstå. Som någon skrev, det sitter i ryggmärgen att hjälpa en döende. Emanuel säger till sos-operatören att det är tyst i lägenheten. Hans stora misstag var när han svarade på hennes fråga att han inte hört någon gå ut därifrån.
Citera
2025-10-15, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelgubben
Enligt tingsrättens dom står det dock att Robin sade att Robert inte var med i bilen?

Tror de nämnde något om de där anklagelserna, om sexuella övergrepp när de var barn, tidigare i programmet. Men nej, inte i samband med den mycket korta redogörelsen för rättegången.

Att Emanuel hade skickat olämpliga sms till tonårstjejer tycker jag framgick rätt tydligt i programmet.

Men Robin säger i något polisförhör att Bengtsson satt i bilen. Han ändrar sig senare.
Och hans bror Max säger under rättegången att Robin talat om för honom att Bengtsson var med i bilen.
Citera
2025-10-15, 09:06
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Ja det är svårt att förstå. Som någon skrev, det sitter i ryggmärgen att hjälpa en döende. Emanuel säger till sos-operatören att det är tyst i lägenheten. Hans stora misstag var när han svarade på hennes fråga att han inte hört någon gå ut därifrån.
Den flegmatiska sos-operatören kanske trodde att Emanuel ringde från Versailles och inte från en sunkig liten etta i Malå.
Citera
2025-10-15, 09:25
Avstängd
Seabeers avatar
Man hör ju i larmsamtalet att Emanuel inte är riktigt som det ska i skallen . Låter lite sådär ”långsam”

Kan detta påverkat larmoperatören uppfattning om händelsen??

Han va nog bara väldigt omogen och fattade nog inte riktigt att skriva med tonårstjejer är fel . Att ingen pratade med Emanuel om detta är ju bara sorgligt tycker jag.

Men byborna fick väl nog till slut och det gick överstyr

Personligen tror jag att herr Beng*sson är inblandad såklart.
Senast redigerad av Seabeer 2025-10-15 kl. 09:44.
Citera
2025-10-15, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JockBald
För sjutioelfte gången, ambulanspersonalen FÅR INTE gå in förrän polis eller räddningstjänst kommit för att bistå dom!
Det får de visst.
Citera
2025-10-15, 09:39
Medlem
santos_devilles avatar
Efter att ha lyssnat på rättegången så förstår man att mördarna och alla runtomkring är livsfarliga människor att vara runt.

Efter mordet har alla varit precis som vanligt. Varken nervösa eller rädda. Laga falukorv och ta bilen till jobbet som kommunen har ordnat åt dom. Spela lite GTA. Åka på resa med familjen. Ingen ånger, ingen rädsla. Som att det är det mest normala i världen att knivmörda en person med ett handikapp. Helt iskalla allihopa. Det behövdes inga tramadol där inte. Förortskidsen har några att lära sig efter
Citera
2025-10-15, 09:46
Medlem
Med all kommunikation mellan M och R så är det klart han vet vad som ska hända och vad som händer under natten. R är troligen drivande och kör med sitt förbannade skitsnack, tycker antagligen att det både är coolt med ett mord och han känner sig stor för att han kan driva fram det. Sedan är jag inte alls säker på att han fysiskt är inblandad mer än att hjälpa till med att "städa" dagen efter genom att röja bevis, han är en mer van brottsling än de andra patrasket. R faller under begreppet patrask också, någon som tror att han bidragit/kommer att bidra till samhället? Han och flera andra är bara belastningar. Ett svin som tack vara sin kroppshydda kunnat slå sig fram i livet genom att skrämmas, men är inget mer än en tjockskalle men med träning att hålla på med brott och smit ifrån straff. Tragiskt nog tror han att han är någon, han är en fjant, trist nog får han betalt av SVT för att ställa upp och visa sin sida, vilket han tror gynnar honom själv, men inser inte att alla förstår att han är ett as...

Magnus i dokumentären som sitter i soffan med armarna maxade åt varsitt håll, och tror han är ball, snacka om pajas. Vad till för han i denna dokumentär för utom att visa att han är en nolla?

Den enda som för mig framstår som empatisk och normal bland alla deltagare är hårfrisörskan, som påvisa riktig ånger, och har lite egna berättelser om stackaren som blev mördad. Hon är som en vanlig människa och riktigt söt, bland patrask och fjantar. Allt annat vanligt folk vill väl inte synas i dokumentären, vilket är försåtligt, finns ju inget försvar för vad som hände, ingen steppade upp och försvarade den mördade. Man låter rykten förstöra ett liv som enligt mig hade behövt mer träning i sociala interaktionen.

Personen i telefonen på SOS bör omplaceras, uppenbarligen förstår hon inte att det är en döende människa hon pratar med och försöker styra, alternativt tror hon inte på honom, i båda fallen ska hon inte få fortsätta detta arbete, det är sådant som leder till onödig död. Hon gör en felbedömning utan att behöva det. Ambulanspersonalen gör inte rättsligt fel, men moraliskt, jag skulle skämmas som en hund att inte ingripa och sedan vara med i dokumentären (allt för få i dokumentären skäms, dom har inte kapaciteten), antagligen hade E dött trots att ambulanspersonalen gått in om man inte fått helikopter på platsen, men hur fan känns det att inte ha gjort nåt i tid (eventuellt) att mamma vågar, hon har ju inget att förlora, sedan hör man i rättegången att hon heller inte är "normal", men hon förlorar sitt barn, hon är en av få som inte har något att skämmas för. SOS operatören borde skämmas och få ett jobb där hon inte kan göra felbedömningar som påverkar liv. Ambulanspersonalen bör skämmas att dom inte tar initiativ själva, antagligen känner dom E, hur kan dom utan uppsåt leva med att inte göra något, tycker som att han förtjänar det, tror dom på ryktet? Eller är dom så skrämda att man inte vågar öppna dörren?

Hur fungerande är frun till R? Väljer att ta tillbaka kräket, eller är det ett val? Man skulle inte bli förvånad om han pucklat på en och annan kvinna under livet, inget jag vet, men han har alla täcken på psykopat. Om han har empati för sina barn eller väljer att spela empatisk har jag svårt att bedöma, jag tror det är spelad empati för att framstå bättre i TV. Han visar tydligt i dokumentären att E förtjänade att dö, noll ånger och noll erkännande att han gjort en felbedömning, E är endast en projicering bort från R´s egna ondsinthet. Han tror verkligen att han är en man, vilket även Magnus tycks tro, min förhoppning är att dom läser tråden och förstår att ingen tycker dom är mer än ett par fjantar och as. Ett par tragiska figurer som samhället mår bättre av utan. Tycker synd om Malå och alla vettiga människor att dom har kvar R i krokarna och även pajasen Magnus. Vad skulle R tillbaka för? Ingen som ville ha honom i östergötland, redan skämt ut sig där, eller lever han farligt där av någon anledning? Är det jag som betalar för dom där? Det är en fråga man inte behöver ställa sig, förstår att ingen vill anställa liknande figurer, men det är trist att de ska kosta skatt. Barnen är det synd om, trist att dom inte blivit placerade av soc., trist och förvånande. Soc i Malå har uppenbarligen misslyckats och gjort en rad felbedömningar.

Vad bidrar mitt inlägg med, vad leder det till? Inte ett skit, men förhoppningen är att några ögon öppnas. Vissa behöver hållas borta från samhället annars förstör dom fr alla andra, det är tydlig i denna tragiska historia. Till sist, skäms hela Malå att ni lät det hända genom att inte förtrycka denna diktator som fick hålla på. Snacka om att låta vargen vakta fåren...
Citera
2025-10-15, 09:51
Medlem
Bandida.locas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semestervikarie
Svårt skadade patienter åker helikopter. Västerbottens ambulanshelikopter är stationerad i Lycksele.

Visst och innan den får honom till ett operationsbord har tiden runnit ut med vad var det 15 knivhugg?
Citera
2025-10-15, 10:04
Medlem
Såg dokumentären igår och som tidigare påpekats: vad i helvete håller SOS och ambulansen på med? Totalt likgiltig och känslokall skata till larmoperatör (sparka henne omgående) och den fegaste ambulanspersonalen som någonsin jobbat. De stod alltså i ca 45 min utanför huset och väntade medan Emanuel förblödde i lägenheten? Och sen låter de hans egen mamma gå först in till råga på allt! Det är ju för fan helt otroligt. Hoppas innerligt att hans efterlevande familj anmäler detta!
Senast redigerad av HardOutHere4APimp 2025-10-15 kl. 10:08.
Citera
2025-10-15, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Efter att ha lyssnat på rättegången så förstår man att mördarna och alla runtomkring är livsfarliga människor att vara runt.

Efter mordet har alla varit precis som vanligt. Varken nervösa eller rädda. Laga falukorv och ta bilen till jobbet som kommunen har ordnat åt dom. Spela lite GTA. Åka på resa med familjen. Ingen ånger, ingen rädsla. Som att det är det mest normala i världen att knivmörda en person med ett handikapp. Helt iskalla allihopa. Det behövdes inga tramadol där inte. Förortskidsen har några att lära sig efter
Jag fick precis likadant intryck av dessa invånare. Beträffande ambulans personal så får dom absolut gå in utan polis/brandkår, såg att någon i tråden skrev att dom inte får, men dom får självklart gå in OM dom vill och känner sig bekväma med det..
Citera
2025-10-15, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Jag fick precis likadant intryck av dessa invånare. Beträffande ambulans personal så får dom absolut gå in utan polis/brandkår, såg att någon i tråden skrev att dom inte får, men dom får självklart gå in OM dom vill och känner sig bekväma med det..

Nej, det får dom inte! Googla arbetsmiljölagen och Socialstyrelsens författningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in