2025-10-14, 23:02
Medlem
Robert är en riktig wannabe gangster som lekt allan ballan och inte passat in i mc gängens miljö där han så gärna velat vara med! Han är en stor tönt som är låg begåvad. Sen om han är inblandad i mordet....hmm svårt att veta.
Citera
2025-10-14, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
riktigt bra om än tragisk dokumentär, med facit i hand kanske socialen skulle omplacerat Emmanuel på annan ort tänker han hade passat bra in i någon kyrkokör.

tror inte heller han var pedofil!

helt tom på ord….

Klart som fan att han inte var peddo. Kan ju vilken normalbegåvade människa förstå utom Bengtsson som är IQ fiskmås. Emanuel förstod inte bättre och fortsätter att stötta på minderåriga och även äldre. Bengtsson familj är ju WT och lågbegåvade så de kommer inte tillföra samhället mer än kaos så fort de försöker. RIP Emanuel, tragisk historia. Hat föder hat, sen familjen som gör själva dådet är ju helt tappade och klart att Bengtsson hjälper Emilia att röja bevis, bra att han blev dömd till det..
Bra och rättvis dom på alla! Dock inte Emanuel
Senast redigerad av bridge 2025-10-14 kl. 23:33.
Citera
2025-10-14, 23:54
Bannlyst
Jag tyckte två första avsnitten var bra, men sen blev det skandal.
SVT utelämnade massa saker som kom fram i rättegången.
Den yngste som dömdes för mordet sa ju att Robert satt ute i bilen och väntade medans dom var inne hos Emanuel.
Varför konfronterades inte Robert med det?

Sen påstod ju killarna som mördade Emanuel att han förgripit sig på dom när dom var små, nån av dom var väl 7 år och Emanuel 11 lr nåt, inget som nämndes i programmet.

Sen fanns det en tonårstjej som vittnade under rättegången om att Emanuel hade skickat sms lr snap till henne när hon var minderårig, hon hade visat dom för Robert.
Polisen sa att dom inte hade hittat nåt brottsligt i Emanuels telefon, och det är ju inte brottsligt att skriva med en 14-årig tjej.
Men hon vittnar ju om det i rättegången.

Nä, mycket märkligt att SVT undanhöll så mycket.
Citera
2025-10-14, 23:54
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilove69
Robert är en riktig wannabe gangster som lekt allan ballan och inte passat in i mc gängens miljö där han så gärna velat vara med! Han är en stor tönt som är låg begåvad. Sen om han är inblandad i mordet....hmm svårt att veta.

Jag tror det är precis tvärtom, att Robert har varit med i en MC-klubb och lämnat. DVS att han inte behöver vara en wannabe-gangster, han är en. Det är precis det Malå behöver.
Dock så har han fastnat i sin syn gällande Emanuel, vilket baserat på vad jag hat lärt mig är synd.
Citera
2025-10-14, 23:56
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jemep55
Ur ett "underhållningsperspektiv" tycker jag dokumentären var fantastisk. Man får ta den för vad den är, och då att den främst tog upp Roberts perspektiv. För det känns som att jag har fortsatt ingen aning om vad som verkligen hände.

Man får se det som att dokumentären handlar om hur jävla knas det blir när folkdomstolen ger sig rätt att dömma och utdela straff. Vidrigt.

Bieffekt av dokumentären är ett totalt PR-mord på Malå.
Det verkar ju inte som Bengtsson och hans umgänge är representera utan det verkar i princip ha varit diverse retards som har stört sig på en annan retard. Krig på dagcenter.
Svårt att ta ställning till om det är denne Robert som är ensamt skyldig till att ha orsakat den här stämningen.
på sätt och vis utpekar ju SVT denne Robert och agerar folkdomstol de med.
Citera
2025-10-15, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
Båda är fegt. Vågar man inte gå in i en bostad där någon förblöder borde man inte jobba som ambulanssjukvårdare.

Dessutom var de två. De har verktyg i bilen som de kan beväpna sig med.
Sitta i 48 minuter och lyssna på en döende man.
Citera
2025-10-15, 03:40
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Varför dömdes inte Robert för stämpling till mord ?
Robert uppmanade inte till knivvåld. Det han uppmanade till var att Kustbevakningen skulle öva torped (sic) -skytte.

Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Han påstår ju en eldest person är pedofil .
Trots polisen inte hittade något.

Är svenska polisen så dålig så en eldest person kan finta dom ?
Eljest Bengtsson är urtypen för detta:
Jag skiter i om det är sant, det är förjävligt iallafall!
Han behöver peka på nån som är sämre än honom själv för att fungera.

Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
riktigt bra om än tragisk dokumentär, med facit i hand kanske socialen skulle omplacerat Emmanuel på annan ort tänker han hade passat bra in i någon kyrkokör.
Nej tvärtom. Emanuel behöver vara på en ort där han är så känd och förstådd som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Timetrial44
Den yngste som dömdes för mordet sa ju att Robert satt ute i bilen och väntade medans dom var inne hos Emanuel.
Det är viktigt. Marlene, hennes son W och hans kusin R är dömda för mordet. R's storebror M syns utanför mordplatsen närmsta halvtimmen efter mordet (kan inte bevisas att det verkligen är M men saker talar för det?). Det blir fyra personer. Med Robert skulle det bli fem.
- Satt Robert i bilen?
- Hur många åkte dit och hem i samma bil egentligen, 5 pers?
- Var det Marlenes lillvolvo eller en bil från Rökå?

En intressant detalj i SVT-dokuns tredje del är att Marlene inne på kåken nu erkänner undanröjande bevis för mordet. Är det inklusive Laggträsk så drar hon undan benen på dömde mytomanen Roberts nekande.

Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Jag tror det är precis tvärtom, att Robert har varit med i en MC-klubb och lämnat. DVS att han inte behöver vara en wannabe-gangster, han är en.
Om det är så har han nog straffat ut sig från den. Gjort bort sig.
Citat:
Det är precis det Malå behöver.
Dock så har han fastnat i sin syn gällande Emanuel, vilket baserat på vad jag hat lärt mig är synd.
Otroligt stolligt sagt av dig.
Citera
2025-10-15, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Robert uppmanade inte till knivvåld. Det han uppmanade till var att Kustbevakningen skulle öva torped (sic) -skytte.

Eljest Bengtsson är urtypen för detta:
Jag skiter i om det är sant, det är förjävligt iallafall!
Han behöver peka på nån som är sämre än honom själv för att fungera.

Nej tvärtom. Emanuel behöver vara på en ort där han är så känd och förstådd som möjligt.

Det är viktigt. Marlene, hennes son W och hans kusin R är dömda för mordet. R's storebror M syns utanför mordplatsen närmsta halvtimmen efter mordet (kan inte bevisas att det verkligen är M men saker talar för det?). Det blir fyra personer. Med Robert skulle det bli fem.
- Satt Robert i bilen?
- Hur många åkte dit och hem i samma bil egentligen, 5 pers?
- Var det Marlenes lillvolvo eller en bil från Rökå?

En intressant detalj i SVT-dokuns tredje del är att Marlene inne på kåken nu erkänner undanröjande bevis för mordet. Är det inklusive Laggträsk så drar hon undan benen på dömde mytomanen Roberts nekande.

Om det är så har han nog straffat ut sig från den. Gjort bort sig. Otroligt stolligt sagt av dig.

Tror du verkligen Robin var med i bilen överhuvudtaget? Verkar ju som att hans historia har vacklat litegrann iallafall.

Och vad gör det för själva mordåtalet att utröna vilka som satt i bilen? Skulle det räcka med att ha suttit i bilen för att dömas för mordet? Har ingen riktig koll där.

Känns som man vet väldigt lite om det faktiska händelseförloppet? Mycket bygger på Robins och Davids vittnesmål? Att det är rätt gärningsmän är ju ostridigt såklart men vilken roll alla fem har haft känns ju så oklart. Ser det inte som omöjligt att det bara är fyra och Robin inte ens är inblandad. Tragiskt isåfall. Att familjen fick som de ville då Max var så viktig för dem ekonomiskt.
Senast redigerad av Mandelgubben 2025-10-15 kl. 04:13.
Citera
2025-10-15, 04:18
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelgubben
Tror du verkligen Robin var med i bilen överhuvudtaget? Verkar ju som att hans historia har vacklat litegrann iallafall.

Och vad gör det för själva mordåtalet att utröna vilka som satt i bilen? Skulle det räcka med att ha suttit i bilen för att dömas för mordet? Har ingen riktig koll där.
Jag har inte läst förhör med RN eller domskälen mot honom så jag vet inte hur det ser ut med bevisningen mot RN. När han tog på sig medverkan i mordet har han inte kunnat kommunicera med mamma eller storebror efter deras respektive gripande. Dock har han kunnat prata med deras advokater, teoretiskt. Det är en extrem sak att ta på sig ett mord åt någon annan när man är sjutton. Och att både åklagare, tinget och hovrätten nappar. Om han inte var med är det en skandal.

Om Robert B verkligen satt i bilen utanför Emanuels hus är väldigt viktigt för hur det där hembesöket kommit till.
Citera
2025-10-15, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag har inte läst förhör med RN eller domskälen mot honom så jag vet inte hur det ser ut med bevisningen mot RN. När han tog på sig medverkan i mordet har han inte kunnat kommunicera med mamma eller storebror efter deras respektive gripande. Dock har han kunnat prata med deras advokater, teoretiskt. Det är en extrem sak att ta på sig ett mord åt någon annan när man är sjutton. Och att både åklagare, tinget och hovrätten nappar. Om han inte var med är det en skandal.

Om Robert B verkligen satt i bilen utanför Emanuels hus är väldigt viktigt för hur det där hembesöket kommit till.

Jo, såklart att det har betydelse. Undrar mest om det hade räckt för att han skulle dömas för mord.

Det fanns väl alla möjligheter för familjen att koka ihop en historia efter dådet? Han hade ju uppenbarligen Maxs skor på sig iallafall… Och det var han som hade blivit antastad som barn enligt egen utsago.
Senast redigerad av Mandelgubben 2025-10-15 kl. 04:55.
Citera
2025-10-15, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timetrial44

Sen påstod ju killarna som mördade Emanuel att han förgripit sig på dom när dom var små, nån av dom var väl 7 år och Emanuel 11 lr nåt, inget som nämndes i programmet.

Sen fanns det en tonårstjej som vittnade under rättegången om att Emanuel hade skickat sms lr snap till henne när hon var minderårig, hon hade visat dom för Robert.
Polisen sa att dom inte hade hittat nåt brottsligt i Emanuels telefon, och det är ju inte brottsligt att skriva med en 14-årig tjej.
Men hon vittnar ju om det i rättegången.

Nä, mycket märkligt att SVT undanhöll så mycket.

Enligt tingsrättens dom står det dock att Robin sade att Robert inte var med i bilen?

Tror de nämnde något om de där anklagelserna, om sexuella övergrepp när de var barn, tidigare i programmet. Men nej, inte i samband med den mycket korta redogörelsen för rättegången.

Att Emanuel hade skickat olämpliga sms till tonårstjejer tycker jag framgick rätt tydligt i programmet.
Citera
2025-10-15, 06:50
Medlem
Citat:
Fy fan, kollar på dokumentären nu. Jag blir så arg på larmoperatören och ambulanspersonalen och tycker i min ilska att dom borde få sparken. Larmoperatören för hon är så nonchalant och otrevlig, och ambulanspersonalen för att dom inte gick in.

Sedan har jag en del av mig som förstår ambulanspersonalen då dom har blivit attackerade av idioter i dagens samhälle. Så jag är kluven. Men just nu när jag är förbannad så hoppas jag dom får sparken.
Emanuel kanske hade överlevt om dom gick in i tid.

Bengts vet jag inte vad jag tror om än.

För sjutioelfte gången, ambulanspersonalen FÅR INTE gå in förrän polis eller räddningstjänst kommit för att bistå dom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in