2025-10-15, 09:15
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNickname
Tror du missuppfattar det, dom är inte ens villiga att jag betalar mellanskillnaden från den summan jag betalade 11200:- till dagens pris 13000:-
Dom har helt enkelt satt sig på tvären mot allt jag ber om,kommer garanterat ta det till ARN (kostar inget att försöka,nåja ARN tar väl 150kr idag för ett ärende) , har lyckats i ett annat fall då Ticket flyttade min bokning 24 timmar ,som jag vägrade och krävde återbetalning, även där hävdade dom att jag köpt en "ej återbetalningsbar biljett" vilket var helt befängt då det var dom som gjorda avbokningen, efter lite prat med ARN så fick jag till svar att jag skulle få återbetalning pga dom missuppfattat frågan
Oj. Ja då har jag missuppfattat.

Ja, bara att dra det genom ARN och därefter till domstol. För Finnair lär ju inte betala oavsett utgång i ARN. Däremot kan det hjälpa dig att kanske anlita ett ombud till fastpris, om du vill få en exekutionstitel. Mindre arbete om någon (ARN) redan gjort grovjobbet åt en.
Du har rätt att få dina ombudskostnader ersatta upp till en timme enligt rättshjälpslagen, vilket är 1 586 kr enligt förordning (2009:1237) om timkostnadsnorm inom rättshjälpsområdet.

Advokatbyråer har ofta biträdande jurister som är lite billigare att anlita och behöver erfarenheten.

Vad säger Finnair som skatt+statliga avgifter. Kommer du få tillbaka detta i alla fall?
Se tidigare inlägg: (FB) Någon avbokade min flygbiljett ?
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-10-15 kl. 09:29.
Citera
2025-10-15, 09:31
Medlem
NickeNicknames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Oj. Ja då har jag missuppfattat.

Ja, bara att dra det genom ARN och därefter till domstol. För Finnair lär ju inte betala oavsett utgång i ARN. Däremot kan det hjälpa dig att kanske anlita ett ombud till fastpris, om du vill få en exekutionstitel. Mindre arbete om någon (ARN) redan gjort grovjobbet åt en.

Advokatbyråer har ofta biträdande jurister som är lite billigare att anlita och behöver erfarenheten.

Vad säger Finnair som skatt+statliga avgifter. Kommer du få tillbaka detta i alla fall?
Se tidigare inlägg: (FB) Någon avbokade min flygbiljett ?
595:- i skatter fick jag tillbaka såg jag idag på mitt konto,sätesvalen+Internetacces typ 800kr står fortfarande under process, kommer säkert ta 4-6 veckor gissningsvis, ska iallafall köra ett långskott och ringa Norwegian Bank där jag betalade resan och fråga om makulering,ingår ju även en reseförsäkring när jag betalar med kortet,ska iallafall göraa ett försök under dagen,återkommer ifall jag ser en ljusning på nått håll.
Tack iallafall alla för lite tips och råd,får nog bita i det sura äpplet,men ny biljett ska inhandlas i helgen
Dock INTE med FINNAIR
Citera
2025-10-15, 09:39
Medlem
NickeNicknames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Norwegian är ju som bekant ännu fattigare än Finnair och har tveksamma villkor.

Om inte annat kanske du kan lyckas få en läkare tillstyrka att du är sjuk. Drick blekmedel eller något
HaHa ,nja så långt är jag nog inte villig att gå, får bli 8000:- fattigare med ett annat bolag och hoppas det går bättre,för ner ska jag till min sedanvanliga 14 veckors kur av vin kvinnor och sång ;-)
Citera
2025-12-03, 04:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNickname
HaHa ,nja så långt är jag nog inte villig att gå, får bli 8000:- fattigare med ett annat bolag och hoppas det går bättre,för ner ska jag till min sedanvanliga 14 veckors kur av vin kvinnor och sång ;-)
Men va fan... Köp och drick

Allvarligt, efter covid när norweigien strandsatt min fru på arn (resa till sverige), fick åka själv och hämta henne, samt att vi inte fick en krona tillbaka av norrmännen... trots att vi betalt för anslutningsflyg...

Tips gift dig med en nice thai kvinna, sluta sjunga och håll dig till singha beer, då är livet nice
Citera
2025-12-04, 22:23
Moderator
Neksnors avatar
https://www.gp.se/nyheter/sverige/influencern-jenna-lovisa-fick-flygresan-avbokad-av-en-foljare.b4f4b7b7-af55-43d2-9058-9a0d1dfc4244

Ett "kändis"-fall som kanske har likheter med TS?

Citat:
Den här gången dokumenterade hon sin 14-timmar långa flygresa – ovetandes om att en detalj i videon skulle leda till att hennes nästa resa blev avbokad.

Till videon kommenterade en person: ”Bara så du är medveten om det när man ser din bokningsreferens (vilket man gjorde i början av videon) så kan folk gå in och avboka.”
Citera
2026-03-05, 20:18
Medlem
NickeNicknames avatar
Liten uppdatering!
Svar från ARN i går!
Sorry lång txt,men läs gärna och försök förstå hur dom tänker!

Jag håller INTE MED TILL DEN FÖRKLARINGEN FINNAIR SÄGER
ARN verkar dock lita mer på ett storbolag istället för den lilla individen.

Nämndens beslut Nämnden avslår kravet. Anmälarens krav XXXXXX XXXX begär att Finnair återskapar hans biljett alternativt skapar en ny bokning där han betalar mellanskillnaden för en ny biljett, eller att han får full återbetalning med 11 200 kr.
Sammanfattning av xxxxxxxx xxxxx. Den 12 oktober fick han veta att flyget hade blivit avbokat av någon eller Finnair. Påföljande dag kontaktade han Finnair för att man skulle återkalla avbokningen, men flygbolaget krävde att han skulle betala för en ny biljett. Han ser dock inget skäl till detta eftersom han redan har betalat.

Motpartens svar Finnair ABP Kundrelationer motsätter sig kravet.
Sammanfattning av Finnair ABP Kundrelationers svar Bokningen avbokades online genom självbetjäning den 12 oktober 2025, och 590 kr i skatter återbetalades till passageraren enligt villkoren för frivillig avbokning. Bokningen innehåller noteringen ”RM PNR CANCELLED ONLINE", vilket tydligt visar att avbokningen gjordes genom online-betjäningen.

En avbokning som görs online måste bekräftas flera gånger. När kunden trycker på en knapp som säger ”avboka och begär återbetalning” dyker ett pop-up-fönster upp som ger ytterligare information. Om kunden fortsätter genom att trycka ”fortsätt för att se detaljer” avbokas ingenting ännu, utan man får en summering av hur mycket man skulle få återbetalt för bokningen enligt villkoren. Bokningen kan inte avbokas av misstag eftersom man måste bekräfta dels att man verkligen vill avboka hela bokningen, dels att man har förstått att detta inte går att ångra. För en ”Classic fare”-biljett får kunden vid en avbokning mer än sju dagar före avresa bara tillbaka flygskatterna eftersom biljetten inte är återbetalningsbar, och Finnair har således i detta fall helt följt villkoren för återbetalning.
XXXXXXX påstående att ”någon eller Finnair” skulle ha avbokat bokningen utan hans vetskap och inte själv avbokat motsägs alltså av de objektiva noteringarna i systemet, som tydligt visar att avbokningen gjordes av passageraren via online-betjäningen i en bekräftelse-process i flera steg. Finnair är inte skyldigt att återbetala biljettpriset eller skapa en ny bokning. 2025-19276
2026-03-04

Änr 2025-19276
2(3)
Motiveringen till nämndens beslut XXXXX XXXX hävdar att det inte är han själv utan Finnair eller någon annan som har utfört avbokningen. Nämnden har tagit del av den ingivna bevisningen och gör följande bedömning.
Enligt de utdrag ur bokningshistoriken som Finnair åberopat har avbokningen gjorts av passa-geraren online. Det får därmed anses klarlagt att resan inte har avbokats av flygbolaget. Det finns inget som tyder på att det skett en obehörig åtkomst till och användning av de uppgifter som krävs för att genomföra en online-avbokning av en flygresa, och det är f.ö. på passagera-rens ansvar att se till att ingen obehörig person får del av sådana uppgifter.
Mot bakgrund av det ovanstående och då det inte heller i övrigt har framkommit någon omständighet som skulle kunna innebära att Finnair är ansvarigt för att resan har avbokats, är den gjorda avbokningen bindande för XXXXXX XXXXXXX. Därmed, och med hänsyn till att han redan har erhållit återbetalning i enlighet med biljettvillkoren, ska hans krav avslås.
Beslutet har fattats av Bo Helin

Var väl väntat, men sjukt att bevisbördan läggs på mig enligt Finnair
Och att ARN går hela vägen in i kaklet med Finnairs påståenden!
Kommentarer ?
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in