2025-10-13, 10:55
Medlem
NickeNicknames avatar
I går fick jag 3 mail inom loppet på 1 minut, om att min resa har blivit avbokad Gtb-Helsingfors-Bangkok ToR med Finnair,någon som varit med om liknande,jag har ju inte avbokat,så antingen har någon lyckats avboka ,eller om det är Finnair själva som gjort det ,pratade med supporten i morse och hon sa att någon (inte Finnair) har avbokat via Websidan,

Eftersom jag valde "EJ ÅTERBETALNINGSBAR BILJETT" för jag hade ingen tanke på att JAG skulle avboka själv,eller att någon annan kunde göra det !
Så vad skulle någon tjäna på att avboka någon annans biljett,känns mer som Finnair själva kanske tycker jag fick den biljetten lite för billigt 11200:- och nu vill att jag ska boka en ny för drygt 13000 som jag fick som förslag.
Är det bara att bita i det sura äppplet,eller kan man gå vidare på något sätt,eftersom det är inte jag som avbokat ,kan man höra med Visakort utfärdaren jag betalade resan med att makulera betalningen ,men är väl för länge sedan, bokade och betalade i April/Maj
Kanske skulle lagt denna under Juridik ,men provar här ifall någon råkat ut för samma!
Några Tips !
Citera
2025-10-13, 11:02
Medlem
Du får väl be om information från flygbolaget, om från vilket IP-nummer avbokningen skett. En flygbiljett avbokar sig inte självt.

För att få åtkomst till en bokning hos Finnair, så behövs till att börja med den referenskoden på sex bokstäver/siffror, samt efternamn.

Varför fick du tre besked via mejl, och vad stod det i dessa, räknat från det första.
Senast redigerad av PatricHbg 2025-10-13 kl. 11:06.
Citera
2025-10-13, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNickname
I går fick jag 3 mail inom loppet på 1 minut, om att min resa har blivit avbokad Gtb-Helsingfors-Bangkok ToR med Finnair,någon som varit med om liknande,jag har ju inte avbokat,så antingen har någon lyckats avboka ,eller om det är Finnair själva som gjort det ,pratade med supporten i morse och hon sa att någon (inte Finnair) har avbokat via Websidan,

Eftersom jag valde "EJ ÅTERBETALNINGSBAR BILJETT" för jag hade ingen tanke på att JAG skulle avboka själv,eller att någon annan kunde göra det !
Så vad skulle någon tjäna på att avboka någon annans biljett,känns mer som Finnair själva kanske tycker jag fick den biljetten lite för billigt 11200:- och nu vill att jag ska boka en ny för drygt 13000 som jag fick som förslag.
Är det bara att bita i det sura äppplet,eller kan man gå vidare på något sätt,eftersom det är inte jag som avbokat ,kan man höra med Visakort utfärdaren jag betalade resan med att makulera betalningen ,men är väl för länge sedan, bokade och betalade i April/Maj
Kanske skulle lagt denna under Juridik ,men provar här ifall någon råkat ut för samma!
Några Tips !

Låter märkligt. Nu kan jag inte Finnairs bokningssystem men vore märkligt om man inte kräver någon form av identifiering vid bokning/avbokning. BankID eller åtminstone lösenord. Du borde via supporten kunna spåra både när och hur resan avbokats.
Citera
2025-10-13, 11:14
Medlem
NickeNicknames avatar
Enligt supporten kunde hon bara se att avbokningen gjordes på websidan,men som ni säger borde väl även där gå att se från vilket IP nummer som avbokningen gjorts
2 mail var precis likadana
Hello,
Thank you for your refund request for Finnair of your booking XXXXXX.

Our average refund time is currently 4 - 6 weeks due to the impact of industrial action.
Actual handling times may vary from 2 - 4 days up to 10 weeks.
We are sorry for the delayed processing and any inconvenience this may cause you.
We will send you a confirmation email after we have handled your request.

Please send your request only once, as duplicates will delay handling the applications.

You can follow up the status of your refund request from our online tool at
www.finnair.com/refundstatus. Please log in with your booking reference and family name.

With kind regards,
Finnair Customer Refunds

det 3 mailet såg mer äkta ut från Finnair direkt med logga och bokningsnummer mitt namn mm
Som ni säger så behövas bokningsnummer och efternamn, det måste någon då ha hittat ???
dessa 3 mail kom på samma minut ,bara där lite underligt att få 3mail om detta ?
Citera
2025-10-13, 11:22
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Jag har varit med om detta, person avbokar min biljett pga psykosliknande tillstånd. Jag kunde sedan ringa till flygbolaget och det visade sig att om biljetten avbokats online så låg den bokningen ändå kvar 24 h i systemet och jag kunde få tillbaka min resa för ordinarie pris, vilket var ca 10 000 kr, istället för att köpa en ny flygbiljett som skulle kostat ca 30 000 kr. Hade bokat genom sidan Scyscanner.
Citera
2025-10-13, 11:23
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:

Några Tips !
Är du säker så att det är Finnair som kontaktat dig och inte nån scammer som försöker få dig att beställa en ny biljett från nån fakesida?
Citera
2025-10-13, 11:46
Medlem
Citat:
Enligt supporten kunde hon bara se att avbokningen gjordes på websidan,men som ni säger borde väl även där gå att se från vilket IP nummer som avbokningen gjorts
2 mail var precis likadana
Hello,
Thank you for your refund request for Finnair of your booking XXXXXX.

Our average refund time is currently 4 - 6 weeks due to the impact of industrial action.
Actual handling times may vary from 2 - 4 days up to 10 weeks.
We are sorry for the delayed processing and any inconvenience this may cause you.
We will send you a confirmation email after we have handled your request.

Please send your request only once, as duplicates will delay handling the applications.

You can follow up the status of your refund request from our online tool at
www.finnair.com/refundstatus. Please log in with your booking reference and family name.

With kind regards,
Finnair Customer Refunds

det 3 mailet såg mer äkta ut från Finnair direkt med logga och bokningsnummer mitt namn mm
Som ni säger så behövas bokningsnummer och efternamn, det måste någon då ha hittat ???
dessa 3 mail kom på samma minut ,bara där lite underligt att få 3mail om detta ?

Du har fått tre exemplar av "refund request", men ingen avbokningsbekräftelse? En request gör man. En avbokning gör man också. Att bara avboka innebär inte att det samtidigt läggs en refund-request. Och om processen fortfarande är igång ( du nämner flera veckors behandling ), så lär det ju gå att återskapa din bokning - avbryta processen. Bevisbördan ligger hos flygbolaget,inte hos dig. Annars är nästa instans ARN.
Senast redigerad av PatricHbg 2025-10-13 kl. 12:07.
Citera
2025-10-13, 12:02
Medlem
orvar2014s avatar
Framför allt skulle det vara intressant att veta hur man lyckas avboka en biljett som inte är avbokningsbar. Flygbolaget skulle iofs kanske på eget initativ avboka pga något, men har aldrig hört talas om det, då brukar man få en ombokning istället.
Citera
2025-10-13, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvar2014
Framför allt skulle det vara intressant att veta hur man lyckas avboka en biljett som inte är avbokningsbar. Flygbolaget skulle iofs kanske på eget initativ avboka pga något, men har aldrig hört talas om det, då brukar man få en ombokning istället.

Klart man kan avboka en sådan biljett, fast det heter "ej återbetalningsbar", inte "ej avbokningsbar".
Även ej återbetalningsbara innehåller skatter och avgifter, som man har rätt till att få tillbaka. Dock inte själva transportkostnaden hos flygbolaget.
Citera
2025-10-13, 12:39
Medlem
NickeNicknames avatar
Tack för tipsen är på jobbuppdrag,och är lite stressad får kolla upp det senare ikväll,det var 2 mail fund request och1 mail som var direkt från Finnair med deras logga och mina namnuppgifter och bokningsreferens,skriver på mobilen ev stavfel kan förekomma
Citera
2025-10-13, 12:43
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Låter märkligt. Nu kan jag inte Finnairs bokningssystem men vore märkligt om man inte kräver någon form av identifiering vid bokning/avbokning. BankID eller åtminstone lösenord. Du borde via supporten kunna spåra både när och hur resan avbokats.

Finnair har Amadeus som plattform för bokningar precis som alla andra flygbolag.

För att komma år/se bokningen behöver du bokningskoden ( PNR nr ) och efternamn

Frågan är bokade han direkt på Finnairs hemsida eller via någon annan ?
Citera
2025-10-13, 13:12
Medlem
feemaxxxs avatar
Du har inte flashat med din bokning på sociala medier så att ngn fått tillgång till ditt bokningsnummer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in