2025-10-14, 15:26
Medlem
NickeNicknames avatar
Update!
Ringde supporten i morse tidigt och fick pratat med en agent, och jag påpekade som någon skrev att jag ville prata med någon 2:d line support agent,dom hade ingen anträffbar för tillfället,men jag förklarade ärendet och hon förstod iallafall vad jag berättade, och hon skulle ta det vidare till någon som var bättre insatt i tekniska frågor som IP nummer och om dom kunde se vart i världen avbokningen gjordes,själv gick jag in i ett av mailen och fann en massa text och ett IP nummer som hänvisades till Amazon, och en plats i Virginia USA, vilket säkert kan vara helt taget ur luften och att dom IP numrena kanske gick att fingera lite hur som!
Vilket som,
Iallafall sa hon att hon skulle höra om det gick få till en ny bokning som jag skulle betala och när betalningen gjorts skulle dom återbetala den gamla betalningen ,i så fall skulle jag bara betala mellanskillnaden på ca 1500:-,det kunde jag ta och hon skulle återkomma via mail om hur processen gick,nu för en stund sedan fick jag detta mail

Hej XXXXX,

tack för att du tog kontakt Finnair customer care.

Tyvärr det går inte göra full återbetalning mot ny reservation.
Det är passagerarens ansvar att förvara bokningsreferens- eller bokningsuppgifter säkert, återbetalningen behandlas och kan inte återställas.
Ha en trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Päivi
Finnair Customer Care
www.finnair.com

ref:!00D240Zb2l.!500Qt0Vv6us:ref

Kort koncist och inte en tanke på hjälpande hand eller Goodwill,gentemot när jag pratade med henne i Telefon
Så enligt henne har dom lagt bevisbördan på mig?
Så frågan är ,bara ge upp eller på något sätt gå vidare?

Kan man få betalningen makulerad av kortutfärdaren om man förklarar ärendet?
ARN?
Polisanmälan mot Finnair?
Reseförsäkringsärende?
Citera
2025-10-14, 15:31
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNickname
Update!
Ringde supporten i morse tidigt och fick pratat med en agent, och jag påpekade som någon skrev att jag ville prata med någon 2:d line support agent,dom hade ingen anträffbar för tillfället,men jag förklarade ärendet och hon förstod iallafall vad jag berättade, och hon skulle ta det vidare till någon som var bättre insatt i tekniska frågor som IP nummer och om dom kunde se vart i världen avbokningen gjordes,själv gick jag in i ett av mailen och fann en massa text och ett IP nummer som hänvisades till Amazon, och en plats i Virginia USA, vilket säkert kan vara helt taget ur luften och att dom IP numrena kanske gick att fingera lite hur som!
Vilket som,
Iallafall sa hon att hon skulle höra om det gick få till en ny bokning som jag skulle betala och när betalningen gjorts skulle dom återbetala den gamla betalningen ,i så fall skulle jag bara betala mellanskillnaden på ca 1500:-,det kunde jag ta och hon skulle återkomma via mail om hur processen gick,nu för en stund sedan fick jag detta mail

Hej XXXXX,

Det är passagerarens ansvar att förvara bokningsreferens- eller bokningsuppgifter säkert, återbetalningen behandlas och kan inte återställas.
Ha en trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Päivi
Finnair Customer Care
www.finnair.com

Kort koncist och inte en tanke på hjälpande hand eller Goodwill,gentemot när jag pratade med henne i Telefon

ARN?
Reseförsäkringsärende?

Vilken jävla Finnpacka. Jävligt fult.

Gör en kortreklamation hos din bank visa/mc

Tror inte kortföräkring eller reseskydd i hemförsäkring täcker något så udda som det här.
VILL du verkligen flyga med Finnair efter detta ?
Citera
2025-10-14, 16:49
Medlem
fizzles avatar
Citat:

Låter som ett fullt ut rimligt svar ifrån flygbolaget och också som jag skrev initialt "men i bästa fall att du får betala mellanskillnaden."
Antingen goodwillar dom det (tror ej) eller så hade du en ombokningsbar biljett som inte var återbetalningsbar för i slutändan blir denna hantering liknande.

Inte superinsatt i fares men 1500:- kunde varit värre också.
Citera
2025-10-14, 17:01
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
,någon som varit med om liknande
Jag har varit med om att någon använde min mail för att boka en biljett. Den biljetten blev såklart avbokad. Vilket jag också fick mail om.

Om han kom till Frankrike eller ej vet jag dock inte.
Citera
2025-10-14, 18:13
Medlem
NickeNicknames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Vilken jävla Finnpacka. Jävligt fult.

Gör en kortreklamation hos din bank visa/mc

Tror inte kortföräkring eller reseskydd i hemförsäkring täcker något så udda som det här.
VILL du verkligen flyga med Finnair efter detta ?
Inte så troligt NEJ ,Finnair var mitt förstahandsval i många år (10-15år), men nu när dom inte ens får flyga över ryssland (dom skröt ju med närmaste vägen till Asien) så finns ingen anledning, deras priser har ju skjutit i höjden med nästa runt 75% och är långt ifrån billigast längre,
Får väl försöka med en kortreklamation, men är tveksam, men kan ju alltid prova,om nu en bank har den rättigheten/möjligheten att makulera en nästan 6 månader gammal betalning,
Annars är ju ARN sista möjligheten, dom brukar faktiskt kunna få rätt, om sedan Finnair rättar sig är en annan femma, dom ligger ju ganska högt på "svarta listan"

Men en kanske sista fråga, har dom verkligen rätt att lägga bevisbördan på mig,är det inte dom som ska bevisa att jag har varit vårdslös med mina kunduppgifter ?
Citera
2025-10-14, 19:16
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Update!
Vilket som,

Hej XXXXX,

Ha en trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Päivi
Finnair Customer Care
www.finnair.com

ARN?
Reseförsäkringsärende?
Testa kortreklamera som du säger, samt betala tilläggsavgiften på 1500 spänn.

I detta fallet har faktiskt flygbolaget fel.

Ang IP nummer så kan det vara en virtuell maskin som någon hyr via AWS som man sedan installerat typ Wireguard på. Eller Cloudflared. Your pick. Det säger inte särskilt mycket om IP då många använder VPN idag.
Citat:
Men en kanske sista fråga, har dom verkligen rätt att lägga bevisbördan på mig,är det inte dom som ska bevisa att jag har varit vårdslös med mina kunduppgifter ?
Nja. Det är du som har ett anspråk. Därmed har du bevisbördan för att bevisa att bolaget inte uppfylllt ert avtal.

Det de gör nu är att skapa ett nytt avtal för att komma undan sitt misstag. Eftersom du såklart behöver resa så vet dem att du kommer att betala. För annars bränner dina pengar inne, såvida du inte tar saken vidare till domstol. Vilket kanske bara 1% av kunderna gör. Så det är en kalkylerad risk, som är jävligt ful.

Jag rekommenderar att du tar avgiften och sen inte köper resor från dem i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
Låter som ett fullt ut rimligt svar ifrån flygbolaget och också som jag skrev initialt "men i bästa fall att du får betala mellanskillnaden."
Antingen goodwillar dom det (tror ej) eller så hade du en ombokningsbar biljett som inte var återbetalningsbar för i slutändan blir denna hantering liknande.

Inte superinsatt i fares men 1500:- kunde varit värre också.
Oj men du lät ju så SUPERINSATT innan. Trodde nästan du hade erfarenhet från branschen.

Flygbolaget har som sagt fel i detta ärende. Men om det bara kostar 1 500 spänn för att slippa bråka så är det värt det.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-10-14 kl. 19:24.
Citera
2025-10-14, 19:56
Medlem
feemaxxxs avatar
Det kanske kan vara läge att försöka leta upp ngn tidning som du kan gråta ut i. Brukar ju hända rätt ofta att företagen plötsligt blir lite välvilligare.

Finnair är riktigt tattiga. Jag kan förstå att de inte bara låter ångra sig hur hux flux, men det borde vara rätt uppenbart att det är ugglor i mossen med denna avbokning.

Flög till Bangkok med Finnair en gång, på hemflyget så ställdes flyget mellan Helsingfors och Franfurt in , och vi var tvungna att ta en omväg över Warzava och blev 7 timmar försenade. Vägrade ersättning.
De är blacklistade hos mig sedan dess.
Citera
2025-10-14, 22:35
Medlem
fizzles avatar
"men i bästa fall att du får betala mellanskillnaden." samt "Det är bortom deras ansvar." är andra ord på det faktiskt svaret du fick av finnair.
Ja som du märker har ingen annan i tråden insyn alls, jag har uppenbarligen den enda som har någon form av erfarenhet ifrån en sådan här situation.

Tycker det är tråkigt att varierande tramsinlägg kommer från vissa personer som ber dig ta kontakt med instanser som inte leda till mer än att du slösar din egna tid.

Ditt ärende är avslutad, gå vidare. Du kommer inte kunna få ekonomisk ersättning på någon annan väg heller för detta. Blacklista som du vill, alla bolag har kunder med liknande historier, det kunde likaväl skett med SAS eller Thai Airways.
Lycka till, lämnar tråden till trollen så kan dom snacka vidare
Senast redigerad av fizzle 2025-10-14 kl. 22:38.
Citera
2025-10-14, 22:57
Moderator
Lobengulas avatar
Svårt läge och jag har funderat en hel del sedan trådstarten. Det man kan konstatera är hur svagt konsumentskyddet är här. Flygbolaget kan skylla på att "vi har inte avbokat" och friskriva sig från ansvar. Samtidig är IT-systemen väldigt svaga. Om jag får reda på någons bokningsreferens och efternamn så har jag full kontroll. IT-systemen kräver inte mer än så, har jag den 5-6 långa "bokningskoden" samt efternamnet så kan jag göra vad jag vill. IT-systemet kräver ingen som helst kontroll på att jag är legitim. Inte ens ett mejl med en verifieringskod att jag verkligen vill genomföra ändringen.

Så ansvaret ligger hos båda parter. Den som har bokat biljetten måste betrakta bokningskoden tillsammans med efternamn som utfört bokningen som värdehandling. Det inkluderar QR kod som innehåller bokningskoden. Det är en jävligt dålig idé att posta en bild på en bokning och ha med QR koden.

Samtidigt har flygbolaget ett ansvar att verifiera att ändringar och speciellt avbokning är legitima. Det gör de inte idag, inte hos något flygbolag. Det skulle räcka med att ett mejl skickas från flygbolaget med en kod som måste uppges för att slutföra ändringen. Superenkelt och billigt att införa.

Även om det är kört för TS i det här specifika fallet så bör det anmälas till ARN och konsumentverket för att driva på att flygbolagen inte helt kan friskriva sig från sin slappa hantering.
Citera
2025-10-14, 23:49
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
"men i bästa fall att du får betala mellanskillnaden." samt "Det är bortom deras ansvar." är andra ord på det faktiskt svaret du fick av finnair.
Ja som du märker har ingen annan i tråden insyn alls, jag har uppenbarligen den enda som har någon form av erfarenhet ifrån en sådan här situation.
Ja det är väl klart de säger så. Det betyder ju inte att de har rätt?

Skulle nästan vara intressant att leva ditt liv för en enda dag. Måste vara olidligt med en fullständigt sodomerad ringmuskel efter att låta sig bli överkörd av alla företag efter minsta invändning från dem
Citera
2025-10-14, 23:57
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Svårt läge och jag har funderat en hel del sedan trådstarten. Det man kan konstatera är hur svagt konsumentskyddet är här. Flygbolaget kan skylla på att "vi har inte avbokat" och friskriva sig från ansvar.

Även om det är kört för TS i det här specifika fallet så bör det anmälas till ARN och konsumentverket för att driva på att flygbolagen inte helt kan friskriva sig från sin slappa hantering.
Är väl typ överens med dig i övriga delar, men konsumentskyddet är inte svagt. Det är bolagens praxis som blivit aggressiv efter att alltför få hävdat sin rätt mot dem, vilket därmed satt en viss typ av branschstandard. Resebolag är en juridisk mardröm eftersom deras "konglomerat" satt standarden.

Med andra ord: Det finns juridiskt stöd för att hävda sig i TS fall. Men eftersom de erbjuder en alternativ lösning (visserligen mot betalning för att neutralisera felet i deras avtalstillämpning) så är det svårt att neka anbudet.

Jag håller dock med om din slutsats. Att det kan vara värt att anmäla förfarandet till ARN, även om det bara blir symboliskt: https://www.hbl.fi/2020-02-19/finnair-tvaa-pa-svart-lista-har-struntat-i-att-betala-ersattningar
Men att det "skulle vara kört för TS" håller jag inte med om. Men det är kostsamt och kräver juridiskt kompetens. Inget för en vanlig lekman att hävda sig gentemot.
Citera
2025-10-15, 09:02
Medlem
NickeNicknames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Testa kortreklamera som du säger, samt betala tilläggsavgiften på 1500 spänn.

I detta fallet har faktiskt flygbolaget fel.

Ang IP nummer så kan det vara en virtuell maskin som någon hyr via AWS som man sedan installerat typ Wireguard på. Eller Cloudflared. Your pick. Det säger inte särskilt mycket om IP då många använder VPN idag.

Nja. Det är du som har ett anspråk. Därmed har du bevisbördan för att bevisa att bolaget inte uppfylllt ert avtal.

Det de gör nu är att skapa ett nytt avtal för att komma undan sitt misstag. Eftersom du såklart behöver resa så vet dem att du kommer att betala. För annars bränner dina pengar inne, såvida du inte tar saken vidare till domstol. Vilket kanske bara 1% av kunderna gör. Så det är en kalkylerad risk, som är jävligt ful.

Jag rekommenderar att du tar avgiften och sen inte köper resor från dem i framtiden.

Oj men du lät ju så SUPERINSATT innan. Trodde nästan du hade erfarenhet från branschen.

Flygbolaget har som sagt fel i detta ärende. Men om det bara kostar 1 500 spänn för att slippa bråka så är det värt det.
Tror du missuppfattar det, dom är inte ens villiga att jag betalar mellanskillnaden från den summan jag betalade 11200:- till dagens pris 13000:-
Dom har helt enkelt satt sig på tvären mot allt jag ber om,kommer garanterat ta det till ARN (kostar inget att försöka,nåja ARN tar väl 150kr idag för ett ärende) , har lyckats i ett annat fall då Ticket flyttade min bokning 24 timmar ,som jag vägrade och krävde återbetalning, även där hävdade dom att jag köpt en "ej återbetalningsbar biljett" vilket var helt befängt då det var dom som gjorda avbokningen, efter lite prat med ARN så fick jag till svar att jag skulle få återbetalning pga dom missuppfattat frågan
Senast redigerad av NickeNickname 2025-10-15 kl. 09:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in