2025-10-13, 13:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Tja, det är väl inte mycket som är helt nytt och inte har en föregångare. Vad gäller hus är det väl dessutom så att det är ganska få som vill ha något som är helt väsensskilt från sånt som redan finns? Sen tycker jag nog att de flesta stilar har en plats, både modernt och klassiskt.
Instämmer. Jag såg dessutom avsnittet som handlade om det här husprojektet och vill minnas att paret som lät bygga det hade väldigt tydliga idéer och visioner kring husets utseende och placering. Så de fick precis vad de önskade och arkitekten får väl därmed sägas ha gjort ett väldigt bra jobb.
Citera
2025-10-13, 13:28
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Instämmer. Jag såg dessutom avsnittet som handlade om det här husprojektet och vill minnas att paret som lät bygga det hade väldigt tydliga idéer och visioner kring husets utseende och placering. Så de fick precis vad de önskade och arkitekten får väl därmed sägas ha gjort ett väldigt bra jobb.

Ja, i slutändan är det ju kunden som ska vara nöjd, inte utomstående betraktare. Det är väl det också som gör att så mycket lägenhetshus som byggs numera är icke-arkitektur. Fula intetsägande hus där hela områden är homogena förutom lite skillnader i fasadfärg typ. Bolagen beställer väl billigt och lättbyggt snarare än fint antar jag. Kommunerna köper att det byggs fula hus.
Citera
2025-10-13, 13:29
Medlem
Citat:
Tja, det är väl inte mycket som är helt nytt och inte har en föregångare. Vad gäller hus är det väl dessutom så att det är ganska få som vill ha något som är helt väsensskilt från sånt som redan finns? Sen tycker jag nog att de flesta stilar har en plats, både modernt och klassiskt.
Håller med. Och sen har vi ju utstickare som Pål Ross, vilka få tycks gilla. Jag gillar inte hans stil och ibland omöblerbara rum.
Citera
2025-10-13, 13:32
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Håller med. Och sen har vi ju utstickare som Pål Ross, vilka få tycks gilla. Jag gillar inte hans stil och ibland omöblerbara rum.

Pål Ross är ju lite speciell helt klart, jag tycker att hans hus är väldigt fula. Det är som att proportionerna är fel, de ser klumpiga och oharmoniska ut. Det är så klart roligt med hus som inte ser ut som kataloghusen standard 1A, men tyvärr är de inte vackra. Jag förstår inte riktigt hur han har blivit så pass populär ärligt talat.
Citera
2025-10-13, 13:37
Medlem
Citat:
Pål Ross är ju lite speciell helt klart, jag tycker att hans hus är väldigt fula. Det är som att proportionerna är fel, de ser klumpiga och oharmoniska ut. Det är så klart roligt med hus som inte ser ut som kataloghusen standard 1A, men tyvärr är de inte vackra. Jag förstår inte riktigt hur han har blivit så pass populär ärligt talat.
Håller med återigen. Jag kan inte heller begripa hans stora framgång, är det folk med pengar, nyrika, som vill att det ska synas att de har ett speciellt hus som inte kostar som en Älvsbyhus, vilka jag förövrigt också avskyr då deras planlösningar är urtråkiga och tvåvåningshusen alltid har trappan belägen vid ytterdörren så man korsar smutsig hallmatta när man ska gå i trappan.
Citera
2025-10-13, 13:42
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Håller med återigen. Jag kan inte heller begripa hans stora framgång, är det folk med pengar, nyrika, som vill att det ska synas att de har ett speciellt hus som inte kostar som en Älvsbyhus, vilka jag förövrigt också avskyr då deras planlösningar är urtråkiga och tvåvåningshusen alltid har trappan belägen vid ytterdörren så man korsar smutsig hallmatta när man ska gå i trappan.

Jag antar att Pål Ross håller så pass hyfsade priser så att folk i typ Täby har råd att låta honom rita deras villa. Jag gissar att det kostar en magnitud mer att anlita Wingårdh eller annan arkitekt som är känd på riktigt. Jag har överlag ingen aning om hur marknaden för arkitekter till privatbostäder ser ut om man snackar "rita ett hus som skiljer sig från grannarnas". Finns väl massor av arkitekter som ritar utbyggnader och sånt som behövs för bygglov, men om man ska rita ett helt hus vet jag inte riktigt hur det funkar... Sen tror jag säkert att många tycker att Pål Ross ritar jättefina hus, smaken är ju som baken.
Citera
2025-10-13, 20:19
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Jag antar att Pål Ross håller så pass hyfsade priser så att folk i typ Täby har råd att låta honom rita deras villa. Jag gissar att det kostar en magnitud mer att anlita Wingårdh eller annan arkitekt som är känd på riktigt. Jag har överlag ingen aning om hur marknaden för arkitekter till privatbostäder ser ut om man snackar "rita ett hus som skiljer sig från grannarnas". Finns väl massor av arkitekter som ritar utbyggnader och sånt som behövs för bygglov, men om man ska rita ett helt hus vet jag inte riktigt hur det funkar... Sen tror jag säkert att många tycker att Pål Ross ritar jättefina hus, smaken är ju som baken.

Ja något måste han ju göra rätt. Jag gillar inte heller Pål Ross' hus, men jag har heller inga pengar att smälla upp en stor, arkitektritad villa för, så jag tillhör inte målgruppen. (Jag tycker förstås själv att jag har god smak, dock.)

Antagligen skulle jag vara en jobbig jävel om jag anlitade en arkitekt. Man har sett en del sådana kunder i husbyggarprogram, som under byggets gång går in och petar i detaljer och ska ändra på det som arkitekten har ritat.
Citera
2025-10-14, 17:46
Avslutad
Renoveringsobjekt i Hästhagen i Nacka. Bra läge i förhållande till Stockholm.

Pris 21.000.000

https://form.apsis.one/qBOhGRsW7VW8N?utm_campaign=Select_vecka_XX&utm_med ium=Email&utm_source=Apsis_one&utm_campaign=Select _vecka_XX&utm_medium=Email&utm_source=Apsis_one&li nk_id=43c43dc0-076a-4d79-b074-6a6ff85a4bb5
Senast redigerad av Krapulant 2025-10-14 kl. 18:00. Anledning: Prisuppgift
Citera
2025-11-05, 17:17
Medlem
leuchdiodens avatar
Här var det inte vitt så man behöver solglasögon, här var det minsann svart!

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-tibro-tibro-kommun-faltgatan-3-21639456
Citera
2025-11-06, 20:33
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leuchdioden
Här var det inte vitt så man behöver solglasögon, här var det minsann svart!

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-tibro-tibro-kommun-faltgatan-3-21639456

Fy sjutton för svarta kök! Vem vill ha nattklubbskänsla i köket? Känns riktigt ofräscht.
Citera
2025-11-06, 20:40
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Fy sjutton för svarta kök! Vem vill ha nattklubbskänsla i köket? Känns riktigt ofräscht.

Pannlampa klockan tolv på dagen.
Citera
2025-11-06, 21:30
Medlem
Fishy75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
måste vara ett helvete att hålla rent också, all smuts syns ju verkligen på det svarta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in