2025-10-14, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är väl den officiella hållningen utåt gissar jag. Knappast deras verkliga ståndpunkt.

Frågan är; Vem fan ska ta över?
Ah vad bra, då saknar de bara ryggrad! Är de verkligen så rädda för Jon - vad ska han göra, skälla? Läskigt!

Och det har väl aldrig varit så lätt att dels sparka en förbundskapten, dels värva en ny. Kort kontrakt på Jon så det är bara att kapa - och vilken tränare som helst är en stor förbättring, så det finns att välja och vraka bland. Det erbjudande som ställs fram lär vara ett kort men lukrativt (kanske rentav prestationsbaserat?) och borde kunna locka många. Det är ju ett läge där man har allt att vinna och inget att förlora, för den som tar över nu kommer inte få skulden om vi vaskar playoff.
Citera
2025-10-14, 13:38
Medlem
skogsburkans avatar
Detta är fotbollen som Stockholmsakademierna skapar. Fåfänga pojkar med total hybris som bara kan spela fotboll om de har 18 analytiker var som matat in shapes och kombinationer i fyra år i själlösa klubblag. Noll vinnarskalle, stolthet och lagkänsla. Bara tanke på nästa fade
Citera
2025-10-14, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso2
Ah vad bra, då saknar de bara ryggrad! Är de verkligen så rädda för Jon - vad ska han göra, skälla? Läskigt!

Och det har väl aldrig varit så lätt att dels sparka en förbundskapten, dels värva en ny. Kort kontrakt på Jon så det är bara att kapa - och vilken tränare som helst är en stor förbättring, så det finns att välja och vraka bland. Det erbjudande som ställs fram lär vara ett kort men lukrativt (kanske rentav prestationsbaserat?) och borde kunna locka många. Det är ju ett läge där man har allt att vinna och inget att förlora, för den som tar över nu kommer inte få skulden om vi vaskar playoff.

Jag tror att du missuppfattar hur ett lagbygge fungerar.

Det är tränaren som bygger laget, bestämmer hur folk ska spela, både individuellt och som helhet.

Det är ju helt frivilligt att spela för landslaget, och därmed helt fritt att uttala sig, som många har gjort. (Demon tackar nej till spel).

Men du är ju otroligt korkad om du valt att spela för landslaget, under den ledningen och sen samtidigt skyller allt på chefen när du står i intervjun efteråt.

Du har liksom redan gått med på premisserna. Vill du protestera så ska du ju visa det genom att inte spela för den tränaren.

Tror du att landslaget spelar bättre ihop om 50% av laget får ut och öppet kritiserar tränaren?
Citera
2025-10-14, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag tror att du missuppfattar hur ett lagbygge fungerar.
Inte alls, men din bild är överdrivet svartvit. Ja, tränaren formerar laget och bestämmer taktik och uppställning och hela köret. Betyder det att spelarna enbart spelar för tränarens skull? Kanske naivt att tro att spelare är stolta att representera Sverige men jag vill ändå tro att de VILL att det ska gå bra för laget Sverige. Dvs, om man blir uttagen är det det som är huvudmålet.

Självklart kan en spelare som Elanga både göra sitt bästa om/när han får chansen och vara öppen vid sidan av plan med att han är missnöjd med ledningen. För om han vill Sveriges bästa och har goda tankar om sig själv, då tackar han ju inte nej till möjligheten att spela.

Citat:
Tror du att landslaget spelar bättre ihop om 50% av laget får ut och öppet kritiserar tränaren?
Jag tror att det skulle göra processen väldigt kort och få till en uppenbart nödvändig förändring i landslaget, om flera av spelarna vågar vara ärliga och kritisera Jon & co. Så ja, med resultatet att vi under nästa tränare spelar bättre - det tror jag verkligen. Jag har också svårt att se att vi kan spela sämre än vad vi gjort nu så känns spontant helt riskfritt.
Citera
2025-10-14, 14:22
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seabeer
Det är inte bara JDT som ska avgå

Ta bort
Kim Källström
Stefan Pettersson
Sebbe Larsson
Mats älvendal

Enligt mig så är detta människor som är helt fel på posten på förbundet.

Jag själv va på matchen.Vi blev totalt överröstade av hela Balkan. Svenska klacken är ett stort skämt . Trodde för en sekund att vi va i Pristina eller Sarajevo….

Kanske är Kosovo mer stolta över sitt landslag och land än svenska fansen är över "sitt".

Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Förluster mot KosovoX2 , nollade av Luxemburg på bortaplan samt omsprungna av Panama på världsrankingen .

Sverige har rasat ihop som ett korthus under JDT:s ledning

Sverige har befunnit sig på ett sluttande plan sedan 1990-talets slut, det har eskalerat och det vi ser nu beror på decennier av idiotiska beslut, retorik och åsikter från PK, feminister, idioter och sittkissare. Det är inte JDT som är problemet utan han är antingen katalysatorn eller kanske mer sannolikt bara mannen utan stol när musiken tystnade.

Citat:
Ursprungligen postat av kevros
JDT bär inte ensam detta ansvar för detta fiasko, Spelarna opför sig som ett gäng barn på plan, Spela med enbart U21 spelare och pensionera divorna på A laget

Sätt in en elva-mannatrupp med enbart etniska svenskar som brinner för laget, landet, folket. Minns Rålambshov 1994. Kommer aldrig vara sådan uppslutning, glädje och sådan lycka med ett mångkulturellt lag.

https://koforit.blogspot.com/2014/06/ralisparken.html

Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Simon Thern

Jag har varit inne på detta med stockholmare också. Alldeles för många inkvoterade sopor från Stockholm i bygget. Detta är inte mitt landslag.

Intressant spaning. Tror dock inte det är stockholmare som är problemet idag.
Citera
2025-10-14, 14:38
Medlem
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/Mn4kLo/jon-dahl-tomasson-sparkad-fran-sveriges-landslag

Och nu är han kickad
Citera
2025-10-14, 14:40
Medlem
Vem tror vi tar över?
Citera
2025-10-14, 14:54
Medlem
ManySuchCasess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/Mn4kLo/jon-dahl-tomasson-sparkad-fran-sveriges-landslag

Och nu är han kickad
Too little, too late.
Han borde aldrig varit FB i detta jävla kval som nu är förstört.
Efter förlusten mot Luxembourg såg man vart det barka.
Kim måste också få sparken.
Citera
2025-10-14, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten
Vem tror vi tar över?
Jag tror att Fredrik Ljungerg blir interimtränare under landskamperna i November. Sedan anlitar de någon ny inför playoffet i mars.
Citera
2025-10-14, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten
Vem tror vi tar över?

Någon som vet hur man försvarar sig. För vi har ett av världens bästa anfallare i Isak och Gyökeres
Lagkapten:Jesper Karlström eller Viktor Gyökeres.

Lagerbäck och Fredrik Ljungberg som tränare.

Korttidslösning
Senast redigerad av Ssk77 2025-10-14 kl. 15:01.
Citera
2025-10-14, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso2
Inte alls, men din bild är överdrivet svartvit. Ja, tränaren formerar laget och bestämmer taktik och uppställning och hela köret. Betyder det att spelarna enbart spelar för tränarens skull? Kanske naivt att tro att spelare är stolta att representera Sverige men jag vill ändå tro att de VILL att det ska gå bra för laget Sverige. Dvs, om man blir uttagen är det det som är huvudmålet.

Självklart kan en spelare som Elanga både göra sitt bästa om/när han får chansen och vara öppen vid sidan av plan med att han är missnöjd med ledningen. För om han vill Sveriges bästa och har goda tankar om sig själv, då tackar han ju inte nej till möjligheten att spela.

Jag tror att det skulle göra processen väldigt kort och få till en uppenbart nödvändig förändring i landslaget, om flera av spelarna vågar vara ärliga och kritisera Jon & co. Så ja, med resultatet att vi under nästa tränare spelar bättre - det tror jag verkligen. Jag har också svårt att se att vi kan spela sämre än vad vi gjort nu så känns spontant helt riskfritt.

Du blandar ju ihop saker.
Att öppet kritisera något som är helt uppenbart för alla inblandade, är det att ha ryggrad?
Man försöker ju göra det bästa av den möjlighet man har, man försöker inte förvärra läget. Det handlar inte om ryggrad.

Det behövs två tydliga saker som alla som tittar på en match kan uppfatta, även de som inte är insatta i fotboll.

1-Försvarslinjen behöver ju bli stabilare.
Det insläppta målet var otroligt slarvigt spel från försvaret.
Man behöver komma tillbaka till den gamla 4backslinjen igen.

2-När man anfaller så anfaller man FRAMÅT, med fart. (Slut på bakåtpassningar).
Och när man är på motståndarens planhalva så är målet ALLTID att få till ett avslut på mål.
Dvs om det inte finns någon uppenbar fri spelare att passa till, så ska bollen lyftas in framför kassen, och minst två anfallare ska alltid gå för avslut på dessa bollar. Alltid, utan undantag.

Jag har inte koll på Sverige taktik, mer än att det ska vara publikfriande spel framåt.

Det var det verkligen inte igår, och troligen inte i de föregående matcherna heller gissar jag?
Senast redigerad av Cooltrayne 2025-10-14 kl. 15:11.
Citera
2025-10-14, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssk77
Någon som vet hur man försvarar sig. För vi har ett av världens bästa anfallare i Isak och Gyökeres
Lagkapten:Jesper Karlström eller Viktor Gyökeres.

Lagerbäck och Fredrik Ljungberg som tränare.

Korttidslösning

Ljungberg har ju en enormt stor fördel i sitt eget spelsätt.
När han får bollen framför fötterna så får han spikrakt mot målet för att komma till avslut.
Det är så man vinner matcher, iallafall sålänge man spelar mot ”sämre motståndare”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in