• 1
  • 2
2025-10-14, 09:21
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Finns väl liknande historier om viktiga detaljer hos de flesta klubbar. Nu var man ju inte med när de tog över, men av vad man kan läsa tycker jag inte det verkar vara något direkt avgörande.

Inte så att de köpte in massa stjärnor och värvade sig till toppen. T ex var bästa målskytten både före och efter Moores tog över ganska local: https://en.wikipedia.org/wiki/Roger_Hunt

Så jag tror nog mer på storyn om att det i huvudsak var Shankleys förtjänst att Liverpool kom tillbaka till toppen igen.

Sedan vet man ju inte vad som hade hänt om familjen Moores istället enbart hade fokuserat på Everton och aldrig tagit över Liverpool, men det finns så extremt många ifs and buts genom historien att det inte går att sålla vilka som är viktigast och vilka som bara är ett slags normalt utvecklingssteg. Liksom inte så att Wolves och Burnley hade fortsatt vara de bästa klubbarna i den engelska fotbollen, och vara världsklubbar idag, om inte Moores hade tagit över Liverpool FC.
Visst, men grejen är att Liverpool spelade div. 2 fotboll och var inte ens den största klubben i L`pool när Moores först gick in. De hade säkerligen aldrig ens fått Bill Shankley som deras manager om det vore för drivkraften till en viss familj.

Vart Liverpool hade varit i dag om inte Moores-familjen hade köpt klubben på 60-talet får vi aldrig veta, däremot så kan vi lugnt säga att de hade knappast varit så framgångsrika som de var under 70 & 80-talet om det inte var för Moores.
Citera
2025-10-14, 09:25
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Det finns plenty av dokument som backar vad jag poängterar här, och då hittar de via ett snabbt sök på Google

Så länka då? För alltid när vi andra länkar så säger du att vi har fel.

@Zantera eller?
Citera
2025-10-14, 09:35
Medlem
Citat:
Visst, men grejen är att Liverpool spelade div. 2 fotboll och var inte ens den största klubben i L`pool när Moores först gick in. De hade säkerligen aldrig ens fått Bill Shankley som deras manager om det vore för drivkraften till en viss familj.

Vart Liverpool hade varit i dag om inte Moores-familjen hade köpt klubben på 60-talet får vi aldrig veta, däremot så kan vi lugnt säga att de hade knappast varit så framgångsrika som de var under 70 & 80-talet om det inte var för Moores.

Jo, man var visserligen i Div 2 under flera år, men konstant topplag och med 5 ligatitlar i bagaget där den senaste kom 1947. Liksom inte en ”Div 2-klubb” sett över tid utan mer en slumrande toppklubb på tillfälligt besök i Div 2. Nu blev Moores den injektion de behövde för att ta sig tillbaka men de hade säkerligen gjort det ändå.

Men visst. Så framgångsrika som de blev hade de kanske inte blivit med en ”vanlig ägare”. Det har du troligen rätt i.
Citera
2025-10-14, 09:59
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Jo, man var visserligen i Div 2 under flera år, men konstant topplag och med 5 ligatitlar i bagaget där den senaste kom 1947. Liksom inte en ”Div 2-klubb” sett över tid utan mer en slumrande toppklubb på tillfälligt besök i Div 2. Nu blev Moores den injektion de behövde för att ta sig tillbaka men de hade säkerligen gjort det ändå.

Men visst. Så framgångsrika som de blev hade de kanske inte blivit med en ”vanlig ägare”. Det har du troligen rätt i.
Fair. Men glöm inte att även klubbar som tex Huddersfield eller Barnsley var toppklubbar inom den engelska fotbollen en gång i tiden.
Citera
2025-10-14, 11:59
Medlem
Citat:
Fair. Men glöm inte att även klubbar som tex Huddersfield eller Barnsley var toppklubbar inom den engelska fotbollen en gång i tiden.

Jo, och som jag skrev tidigare så var Wolves och Burnley de två bästa i slutet av 50-talet. Men klubbar utanför de 3-4 största städerna har sällan klarat vara i topp en längre tid.

Skall förresten lägga till att kultur och ekonomi troligen hade en påverkan under 60-talet. Det var en nedgång i t ex varvsindustrin som drabbade bland annat Liverpool hårt, men ur krisen växte en stark lokal kultur fram som även idag kan förknippas med "stolt publik" och då kanske mest tydligt för Liverpool FC och Newcastle. Tillägg: Plus att staden Liverpool hade en oerhört stark växande musikkultur med Beatles etc. Gerry and the Pacemakers och "You´ll never walk alone" är också "60-tal".

Sedan är ju Liverpool det röda laget i stan och under 60- och 70-talen avancerade de röda lagen upp och förbi de blå lagen i samma städer, också pga en stark lokal kultur i botten som då präglades av att fotboll var en sport för arbetarklassen. (Rött lag=arbetarnas lag. Blått lag=Överklassens lag). Tabellen från säsongen 79/80 är lite intressant i det sammannahanget:
https://en.wikipedia.org/wiki/1979%E...ootball_League

Liverpool och Man U i topp, Everton och Man C på dekis, och även lag som Arsenal, Nottingham, Southampton, Middlesbrough och egentligen även Wolves och Aston Villa alla topp 10. 9 lag av topp har "röd prägel" medan åtminstone 5 lag långt ner i tabellen har blått.

Tror det hade hänt även utan Moores. Fan vilken djup diskussion detta egentligen är

(och varför skriver jag i denna tråd överhuvudtaget?.. jag är långt ifrån en Liverpool-supporter.. tvärtom, faktiskt Men engelsk historia och dess prägel på fotbollen är ett ämne som intresserar mig)
Senast redigerad av Burkgurka 2025-10-14 kl. 12:13.
Citera
2025-10-17, 18:56
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Jo, och som jag skrev tidigare så var Wolves och Burnley de två bästa i slutet av 50-talet. Men klubbar utanför de 3-4 största städerna har sällan klarat vara i topp en längre tid.

Skall förresten lägga till att kultur och ekonomi troligen hade en påverkan under 60-talet. Det var en nedgång i t ex varvsindustrin som drabbade bland annat Liverpool hårt, men ur krisen växte en stark lokal kultur fram som även idag kan förknippas med "stolt publik" och då kanske mest tydligt för Liverpool FC och Newcastle. Tillägg: Plus att staden Liverpool hade en oerhört stark växande musikkultur med Beatles etc. Gerry and the Pacemakers och "You´ll never walk alone" är också "60-tal".

Sedan är ju Liverpool det röda laget i stan och under 60- och 70-talen avancerade de röda lagen upp och förbi de blå lagen i samma städer, också pga en stark lokal kultur i botten som då präglades av att fotboll var en sport för arbetarklassen. (Rött lag=arbetarnas lag. Blått lag=Överklassens lag). Tabellen från säsongen 79/80 är lite intressant i det sammannahanget:
https://en.wikipedia.org/wiki/1979%E...ootball_League

Liverpool och Man U i topp, Everton och Man C på dekis, och även lag som Arsenal, Nottingham, Southampton, Middlesbrough och egentligen även Wolves och Aston Villa alla topp 10. 9 lag av topp har "röd prägel" medan åtminstone 5 lag långt ner i tabellen har blått.

Tror det hade hänt även utan Moores. Fan vilken djup diskussion detta egentligen är

(och varför skriver jag i denna tråd överhuvudtaget?.. jag är långt ifrån en Liverpool-supporter.. tvärtom, faktiskt Men engelsk historia och dess prägel på fotbollen är ett ämne som intresserar mig)
Jag tror allt att chansen är mindre än minimal för att Liverpool hade varit en toppklubb under de senaste +60 åren om det inte vore för deras rika farbror (Moores). Jag tror även att chansen hade varit betydligt mindre för att Chelsea och Man City hade blivit sålda och finansiellt sönderdopade om inte Liverpool hade blivit det under 60, 70 & 80-talet.
Citera
2025-10-17, 21:53
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Jag har inga tillgängliga källor för ögonblicket. Men det är väldokumenterat att Moore spenderade "lite" £££ £££ £££ när de investerade i Liverpool under 60/70-talet, och att detta på sätt o vis ändrade fotbollen.

Så länge du inte presenterar siffror på LFCs "pengadoping" och hur mycket andra, liknande klubbar spenderade i Engelska ligan då, så skall du bara ta det lite lugnt. Går inte bara säga att man skall Googla själv - du kommer med påståenden som folk ifrågasätter, då är det din uppgift att bevisa vad du påstår. Ingen annan skall behöva göra ditt jobb - det är god forumsetik!

Sååå, var är siffrorna och källorna till dessa?
Citera
2025-10-18, 13:08
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Jag har inte de exakta siffrorna. Men det finns plenty av källor på nätet som bekräftar det jag skriver - nämligen att Moores var pappa till Abramovich och farfar till Sheikh Mansour.

https://www.reddit.com/r/PremierLeag...ithout_60sera/

Det där är ingen källa du länkar till.
Citera
2025-10-18, 16:30
Medlem
skogsburkans avatar
Tillhör Arteta och Arsenal Moore familjen?

Citat:
Mikel Arteta’s total transfer spend so far as Arsenal manager

£929.1 million spent

12 miljarder är sinnessjuka summor på 6 år.
Citera
2025-10-20, 21:56
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Tillhör Arteta och Arsenal Moore familjen?

12 miljarder är sinnessjuka summor på 6 år.
Igen, du/ni får gärna ta och starta en egen tråd om Arteta/Arsenal, men här så diskuterar vi Moores/Liverpool. Är det förstått?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in