2025-10-13, 21:25
Medlem
Någon som vet hur det är i Stockholm? Vilka ICA Maxi packar själva varorna när man beställer online och vilka kör ut från centrallager?

Kan man ta reda på det på något vis? För det är aldrig tydligt när man beställer. Verkar vara lite hemligt. När man beställer på COOP står det alltid exakt var varorna kommer ifrån tex "Packas av stora COOP [ställets namn]"
Citera
2025-10-13, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dcim2
Någon som vet hur det är i Stockholm? Vilka ICA Maxi packar själva varorna när man beställer online och vilka kör ut från centrallager?

Kan man ta reda på det på något vis? För det är aldrig tydligt när man beställer. Verkar vara lite hemligt. När man beställer på COOP står det alltid exakt var varorna kommer ifrån tex "Packas av stora COOP [ställets namn]"
Gå in på din lokala ICA Maxis sida så står det om dom har Onlinehandel som tjänst.
Citera
2025-10-13, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dcim2

Finns inget centrallager för hemleverans. Hur gör du en beställning UTAN att använda dig av din valda butiks hemsida?
Citera
2025-10-13, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neurex
Gå in på din lokala ICA Maxis sida så står det om dom har Onlinehandel som tjänst.

Alla ICA Maxi här i Stockholm har online handel med hemkörning som tjänst. Jag undrar vilka maxis som själva packar varorna och vilka som låter ICAs centrallager gör det.

Vad jag förstått är det upp till varje ICA handlare. Om de vill bedriva online handel i egen regi (packa varorna åt kunden i deras butik) eller om de låter ICA centralt sköta det. Ska finnas ett centralt-plock-lager här i Stockholm.

Men man kan varken följa leverans bilen på någon GPS karta och det står aldrig någon stans var varorna har plockats någonstans eller av vem.
Citera
2025-10-13, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Finns inget centrallager för hemleverans. Hur gör du en beställning UTAN att använda dig av din valda butiks hemsida?

Ok, då packar alla ICA maxi sina varor själva för hemleverans här i Stockholm? Det finns inget centralt-plock-lager här i Stockholm? Så som jag har förstått ser det lika dant ut online oavsett med den ICA handlare som valt att plock själv eller anlita ICA centralt. Men du är säker på att det inte finns något centralt plocklager här i Stockholm? ICA använder ju Brittiska Ocado's lösning för online handel.

Här är en artikel om deras lager

https://www.logistiknorden.se/ica-a-ppnar-ha-gautomatiserat-e-handelslager-i-stockholm

Men du är säker på att ingen ICA maxi handlare i Stockholm använder sig av det?
Eller använder alla ICA handlare sig av det? För så som jag förstått är det upp till varje ICA handlare om de vill anlita ICA centralt för hemleverans eller om de plockar själva i butik. Så där av min tråd och mina frågor! Men när man handlar på nätet så står det aldrig tydligen var varorna kommer ifrån eller plockas!
Citera
2025-10-14, 00:38
Medlem
Vem0ths avatar
ICA Online i Stockholm packas nere i Jordbro där deras Onlinelager finnes.

Och ICA tillåter inte manuell chark och ost att levereras vilket Coop gör eftersom vissa av deras butiker i Stockholm agerar även som deras Onlinelager. Även om ICA gör många saker bättre än Coop så är just Coop bättre på onlinebeställningar. Specifikt manuell chark och ost kan Coop leverera och kommer även justera vikten på en för stor bit ned till t ex 200 gram(fick en Gruyere på 280 gram hem men betalade bara för 200g) då Coop kompenserar ofta vad man som konsument får då jag gissar på mänskliga faktorer inte kan pricka exakt 200g skuren bit där. Men jag tackar och bugar.
Citera
2025-10-14, 02:17
Medlem
m11080s avatar
Det jag inte gillar med ICA Onlinehandel är att de har väldigt usla regler för hur de hanterar reklamationsärenden.För de godtar bara reklamation/klagomål om det är en vara som har något av deras egna varumärken,har man t.ex beställt en som har varumärket Dafgård, Ekströms, etc så måste man kontakta tillverkarenav produkten trots att det är ICA Onlinehandel man handlat ifrån.
Citera
2025-10-14, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
Det jag inte gillar med ICA Onlinehandel är att de har väldigt usla regler för hur de hanterar reklamationsärenden.För de godtar bara reklamation/klagomål om det är en vara som har något av deras egna varumärken,har man t.ex beställt en som har varumärket Dafgård, Ekströms, etc så måste man kontakta tillverkarenav produkten trots att det är ICA Onlinehandel man handlat ifrån.

Har beställt varar från ICA (två butiker) för hemleverans under ett 10-tal år, det du skriver ovan har aldrig hänt mig trots att jag många ggr reklamerat varor (som ej är ICAs egna då jag inte gillar dessa). Inte någon gång har det hänt att de bett mig ringa någon av deras leverantörer. Det har aldrig varit några problem, de betalar tillbaka eller justerar på nästa beställning.

Dock så har Onlinehandeln blivit betydligt sämre sedan de bytte dataprogram för beställningar för några år sedan.
Försämringar:
- beställa potatis styckvis (ej kg) vilket både jag och de som plockar i butiken tycker är besvärligt
- meddelandetjänst till plockpersonalen borttagen
- går ej att klicka i om man inte vill ha en vara utbytt (till annat märke)
Citera
2025-10-14, 05:49
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Har beställt varar från ICA (två butiker) för hemleverans under ett 10-tal år, det du skriver ovan har aldrig hänt mig trots att jag många ggr reklamerat varor (som ej är ICAs egna då jag inte gillar dessa). Inte någon gång har det hänt att de bett mig ringa någon av deras leverantörer. Det har aldrig varit några problem, de betalar tillbaka eller justerar på nästa beställning.

Dock så har Onlinehandeln blivit betydligt sämre sedan de bytte dataprogram för beställningar för några år sedan.
Försämringar:
- beställa potatis styckvis (ej kg) vilket både jag och de som plockar i butiken tycker är besvärligt
Kolla här så ser du vad jag menar:
https://www.ica.se/kundservice/reklamera/
Om man jämfört ICA Onlinehandel med t.ex Mathem, så erbjuder Mathem en helt annan servicenivå.Är det fel på någon vara oavsett tillverkare eller något annat ev fel så är det bara Mathem du behöverha kontakt med. Man fyller i ett formulär i deras App eller på deras hemsida. De är också väldigt snabbaatt svara, ibland på bara ett par minuter.
Citera
2025-10-14, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
Kolla här så ser du vad jag menar:
https://www.ica.se/kundservice/reklamera/
Om man jämfört ICA Onlinehandel med t.ex Mathem, så erbjuder Mathem en helt annan servicenivå.Är det fel på någon vara oavsett tillverkare eller något annat ev fel så är det bara Mathem du behöverha kontakt med. Man fyller i ett formulär i deras App eller på deras hemsida. De är också väldigt snabbaatt svara, ibland på bara ett par minuter.

Som jag skrev i mitt inlägg, reklamationer har aldrig varit ett problem för mig.
Vid klagomål ringer jag till butiken, väljer "näthandel" och får per omg prata med den ansvarige eller om inte den kan svara med någon av de som plockar.
Nu bor inte jag i en storstan iof men en ganska stor stad ändå.

Har inte pengarna redan dragits från kontot så justerar de fakturan, är det redan draget så justeras det vid nästa beställning.
Citera
2025-10-14, 06:33
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan

Försämringar:

Kan inte påstå att det här är en "stabil" tjänst med online handling, tyvärr fallerar det beroende på vem som plockat ner ditt skit i kassen.

Nu varierar det nog, men... hade detta en period men vi slutade med det pga personal som uppenbarligen inte höll måttet, varor som var slut byttes - säg att naturell fil var slut då stoppa de ner blåbärsfil istället, varor med utgångsdatum nästa dag, och grönsaker som kunde vara dåliga och rentav ruttna. Just bäst före datum grejer som t.ex. bröd kunde man ha 2 dagar på sig att käka upp. I regel håller varor längre men inte allt.

Fick sedmera höra att extra knäckande 16 åringar sysslade med detta och det är ju klart att dessa inte har något hum om handling överlag så det hela kändes väldigt seriöst.

Kanske fungerar det här för många men vad jag hört så har den här trenden avtagit, kanske just pga allt slarv etc. att folk inte tycker det är värt längre.
Citera
2025-10-14, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Kan inte påstå att det här är en "stabil" tjänst med online handling, tyvärr fallerar det beroende på vem som plockat ner ditt skit i kassen.

Nu varierar det nog, men... hade detta en period men vi slutade med det pga personal som uppenbarligen inte höll måttet, varor som var slut byttes - säg att naturell fil var slut då stoppa de ner blåbärsfil istället, varor med utgångsdatum nästa dag, och grönsaker som kunde vara dåliga och rentav ruttna. Just bäst före datum grejer som t.ex. bröd kunde man ha 2 dagar på sig att käka upp. I regel håller varor längre men inte allt.

Fick sedmera höra att extra knäckande 16 åringar sysslade med detta och det är ju klart att dessa inte har något hum om handling överlag så det hela kändes väldigt seriöst.

Kanske fungerar det här för många men vad jag hört så har den här trenden avtagit, kanske just pga allt slarv etc. att folk inte tycker det är värt längre.

Varor som är utbytta har jag valet att ta emot eller ej vid leverans. Jag kollar alltid mail som kommer från butiken när det är färdigplockat och ser vad som fattas/blivit utbytt. Dessutom brukar den som levererar vid dörren berätta vad som är utbytt.
Varor med kort datum väljer min butik att ej plocka med (har bla blivit utan Gustafskorv pga det).
Jag kollar alltid slutdatum när jag plockar upp mina varor innan jag stoppar in dessa i kyl/frys.
Det har aldrig varit kort datum (mjölk, bröd mm).
Däremot har det hänt att när jag öppnat varor (innan slutdatum) så har de varit dåliga... då har jag ringt och fått återbetalning till mitt konto utan strul.
Någon rutten frukt/grönt har jag aldrig fått, däremot en nätpåse med avocado som var stenhård när den kom... trots att den låg framme så mognade den aldrig. Ringde butiken och fick också den ersatt (för skojs skull skickade jag med den till butiken vid nästa beställning då det gått ca två veckor och avocadon var fortfarande lika stenhård).

Så, alltså i stort sett nöjd med mina två butiker jag fått leverans ifrån under alla år.
För mig att det ICA Centralt som inte kommer upp i standard för att kunna göra beställningen så smidig som möjligt (som jag räknade upp i ett tidigare inlägg).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in