Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-13, 13:52
Medlem
Nu har jag inte följt tråden på länge, men jag tror det var en annan styckmördare som har tagit livet av CdC. En annan välkänd styckmördare som tagit livet av sin fd och dennes nya och vid ett annat tillfälle ett antal personer under en fest.
Citera
2025-10-13, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Nu har jag inte följt tråden på länge, men jag tror det var en annan styckmördare som har tagit livet av CdC. En annan välkänd styckmördare som tagit livet av sin fd och dennes nya och vid ett annat tillfälle ett antal personer under en fest.

Oj det låter verkligen udda. Det måste vara en känd brottsling som du syftar på.
Jag har snöat in på styckmord i åratal men jag har ingen aning om vem du skriver om.
Vem är det du menar? Personen är säkerligen död, så du kan skriva namnet. Eller skicka PM.

Välkommen till debatten
Citera
2025-10-13, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Oj det låter verkligen udda. Det måste vara en känd brottsling som du syftar på.
Jag har snöat in på styckmord i åratal men jag har ingen aning om vem du skriver om.
Vem är det du menar? Personen är säkerligen död, så du kan skriva namnet. Eller skicka PM.

Välkommen till debatten

(FB) Suttit nära 30 år i fängelse, Tommy "Slaktarn" Alexandersson?

Jag har träffat honom ett flertal gånger, otäckt!
Citera
2025-10-13, 17:59
Medlem
Citat:

Aha, nu fattar jag. Om TA kan ringas in och placeras rätt, tidsmässigt och geografiskt, så visst ...

Han är ju närmast överkvalificerad som GM, liksom Gonerka. Hela personligheten passar perfekt.

Det som jag upplever som ett problem, är TA:s kaotiska personlighet. Kan detta vilddjur samla ihop sig, så att han kan stycka en kropp och dumpa den?
Citera
2025-10-13, 19:33
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:

Jag har redan svarat dig ang detta i tråden om T A. Han satt fortfarande inlåst vid tiden för da Costas död.

Välkommen till tråden! Här tåls allt att upprepas otaliga gånger!
Citera
2025-10-13, 21:12
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Vad som däremot lyser med sin frånvaro är dina svar på följdfrågor.

Hur var det nu, hade du några belägg för nedanstående?
Citat:
Att den s k "farbror Tomt" skrämde sin omgivning, och i vissa fall utnyttjade detta oaktat om rädslan för honom var befogad eller ej, är ett faktum.
Som jag har förstått det tycks du basera detta påstående på:

a) att Härm med fästmö hade uppehållit sig utanför makarna Schröders fotobutik, efter att dessa framträtt som vittnen. Arne Schröder hade uppfattat detta som hotfullt. Härm hade bett om ursäkt och sagt sig inte haft för avsikt att skrämmas.

b) att Härm under rättegång blivit tillfrågad om han kände igen vittnet Theresa T, som var iförd stora solglasögon. Härm hade då uttryckt önskemål om att hon skulle ta av sig solglasögonen för att han skulle kunna besvara frågan. Theresa T hade upplevt det som hotfullt.

Jag vet inte om du har några andra exempel i gömmorna eftersom du inte svarar, men vi börjar med detta.

Du har alltså påstått att det är ett faktum att Härm utnyttjade andra personers rädsla. Vad som framkommer i det du tidigare hänvisat till är emellertid andra människors tolkningar av Härms beteende. Tolkningarna kan vara korrekta eller felaktiga, men de utgör givetvis inte något bevis för Härms intentioner. Dessa vittnen kände inte till Härms syften. Du känner inte till Härms syften. Således spekulerar du, men vill ge sken av att du framför fakta.

Därför har jag ytterligare frågor till dig.
1. Förstår du skillnaden mellan tolkning och faktum? Om ja, varför gör du ingen distinktion mellan dem i dina yttranden?
2. På vilket sätt anser du att dina förmodanden och gissningar kring Härm skiljer sig mot andras inlägg om exempelvis Vinof?
Citera
2025-10-13, 21:21
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja huset hade 2 våningar eller mer. Det låg inom synhåll från en kaj, där det låg färvånansvärt många husbåtar. Vid stranden (vid Karlberg) verkar det finnas nån sorts community av åretruntboenden, bestående av båtar. Jag vet inte det såg ut så 1984.

Det ska tilläggas att det var 10+ år sedan jag besökte detta område.

Vill man kolla noga på alla adresser, kan man förstås konsultera Röda boken ...

Det är bara att kontakta KB:s kopieringstjänst och begära ut en kopia på sidan med Ekelundsvägen/1984.
Tack!

Om det nu fanns båtar som nyttjades för boende redan 1984 kunde det hypotetiskt ha varit platsen för midsommarvittnet. Dessa skulle även ha kunnat använts av objudna gäster, så klart.

Något man bör ha i beaktande är att både FP1 och FP2 kan ha frekventerats av personer som inte var inblandade i fallet, men ändå hade skäl att undvika att kontakta polisen. Om en torsk lade märke till något udda vid FP1 var det nog ett enkelt val att bara ignorera det, snarare än att larma polis. Detsamma gäller ju vid Eugeniavägen. Teoretiskt kan det ha existerat en mängd vittnen som aldrig valde att träda fram.

Jag har inte läst någonting om att polisen knackade dörr eller gjorde husrannsakningar i närområdet kring FP1, vilket ju ändå skedde vid FP2, vilket vore märkligt om det fanns reguljära boenden där.
Citera
2025-10-13, 21:50
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Vad som däremot lyser med sin frånvaro är dina svar på följdfrågor.

Hur var det nu, hade du några belägg för nedanstående?

Som jag har förstått det tycks du basera detta påstående på:

a) att Härm med fästmö hade uppehållit sig utanför makarna Schröders fotobutik, efter att dessa framträtt som vittnen. Arne Schröder hade uppfattat detta som hotfullt. Härm hade bett om ursäkt och sagt sig inte haft för avsikt att skrämmas.

b) att Härm under rättegång blivit tillfrågad om han kände igen vittnet Theresa T, som var iförd stora solglasögon. Härm hade då uttryckt önskemål om att hon skulle ta av sig solglasögonen för att han skulle kunna besvara frågan. Theresa T hade upplevt det som hotfullt.

Jag vet inte om du har några andra exempel i gömmorna eftersom du inte svarar, men vi börjar med detta.

Du har alltså påstått att det är ett faktum att Härm utnyttjade andra personers rädsla. Vad som framkommer i det du tidigare hänvisat till är emellertid andra människors tolkningar av Härms beteende. Tolkningarna kan vara korrekta eller felaktiga, men de utgör givetvis inte något bevis för Härms intentioner. Dessa vittnen kände inte till Härms syften. Du känner inte till Härms syften. Således spekulerar du, men vill ge sken av att du framför fakta.

Därför har jag ytterligare frågor till dig.
1. Förstår du skillnaden mellan tolkning och faktum? Om ja, varför gör du ingen distinktion mellan dem i dina yttranden?
2. På vilket sätt anser du att dina förmodanden och gissningar kring Härm skiljer sig mot andras inlägg om exempelvis Vinof?
Klockrent inlägg. Har amfetaminet börjat verka nu? Skriv gärna litet mer om matstället vid Talludden.
Citera
2025-10-13, 22:32
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Jag har redan svarat dig ang detta i tråden om T A. Han satt fortfarande inlåst vid tiden för da Costas död.

Gud vilken best.
Citera
2025-10-14, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Tack själv för den virtuella rundvisningen av området! Som icke Stockholmare är bilder otroligt talande.

Jag är inte heller Stockholmare, och är hopplöst vilse i hela stan.

Citat:
Gjorde lite forskning och ser att många av byggnaderna tillhörde slottet men det fanns även äldre privata villor.

Det är precis ett sådant ställe som du nämner, typ hantverksfik, där folk i området käkade och träffades som jag letar efter.

Möjligt att det fanns något eller så gjorde närheten till Kungsholmen att folk drog sig över dit. I nordvästra hörnet av Kungsholmen fanns det ett hamnområde med pråmar liggande längs kajerna ända fram till sekelskiftet. Sunkstämpeln typ Eugeniavägen sitter tungt över det. Nu är det dock helt gentrifierat https://kartbild.com/#17/59.33919/18.00725/0x80008
Citera
2025-10-14, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Tack!

Om det nu fanns båtar som nyttjades för boende redan 1984 kunde det hypotetiskt ha varit platsen för midsommarvittnet. Dessa skulle även ha kunnat använts av objudna gäster, så klart.

Något man bör ha i beaktande är att både FP1 och FP2 kan ha frekventerats av personer som inte var inblandade i fallet, men ändå hade skäl att undvika att kontakta polisen. Om en torsk lade märke till något udda vid FP1 var det nog ett enkelt val att bara ignorera det, snarare än att larma polis. Detsamma gäller ju vid Eugeniavägen. Teoretiskt kan det ha existerat en mängd vittnen som aldrig valde att träda fram.

Jag har inte läst någonting om att polisen knackade dörr eller gjorde husrannsakningar i närområdet kring FP1, vilket ju ändå skedde vid FP2, vilket vore märkligt om det fanns reguljära boenden där.

Ja det fanns nog massor av skygga presumtiva vittnen.

Mer om Karlberg: vid Ekelundsvägen låg ett kolonistugeområde som kallades Paradiset.
Källa: DN 1984-05-10. Paradiset bestod av 18 st stugor.

Det betyder alltså att folk rörde sig i området under hela sommaren, men det visste vi redan.

Paradiset bör ha legat nära FP1 (100-200 m därifrån). Mittemot Paradiset låg Arbetsskyddstyrelsen, som låg på Karlbergs strand.

Om Paradiset låg vid Ekelundsvägen och Arbetsskyddsstyrelsen låg mittemot, vet vi ganska väl var Paradiset låg.
Citera
2025-10-14, 11:36
Medlem
Paradiset låg ung 400 m från FP1, mittemot Arbetsskyddsstyrelsen.

I närheten av FP1 (mindre än 50 m från FP1) fanns fyra mindre byggnader.

Jag vet inte vad de användes till. De var iaf tillräckligt stora för att markeras på en karta, tryckt 1984.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in