Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2025-10-13, 13:40
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jafo
Jag gav upp hårda skal för länge sen. Men, vill jag ha crunchet så gör man sin taco i mjuk tortilla och sen strösslar krossade nachochips över/i.

En annan variant som är uppskattad i familjen är att ta en mjuk tortilla, smörja på nåt kladdigt (guacamole/ostsås/creme fraiche eller vad ni har för såser till), lägger ett hårt tacoskal i mitten som man fyller med det man vill ha i. Och sen viker ihop tortillan runt om, det kladdiga "fäster" det hårda skalet mot tortillan.
Men det gör man ju bara om man har hårda skal hemma, vilket vi sällan har pga använder "krossade nachos"-metoden oftast.
Men gott blir det.
Tänker du på en såhär variant?

https://youtube.com/shorts/WmGTsxe0YR0?si=XwmuoHdTF-RyGdmi
Citera
2025-10-13, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Tycker det är hopplöst att äta med dessa. Finns det någon teknik som jag inte känner till som gör det enklare att äta?

Nej.
Citera
2025-10-13, 13:44
Medlem
Citat:
Tänker du på en såhär variant?

https://youtube.com/shorts/WmGTsxe0YR0?si=XwmuoHdTF-RyGdmi

Nja, det där är ju en crunchwrap supreme där man viker in det och steker på tortillan. Men typ, fast utan stekning och kanske inte lika mycket vikande.
(sen är det ju sjukt gott att göra det enligt ditt exempel)
Citera
2025-10-13, 13:47
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jafo
Nja, det där är ju en crunchwrap supreme där man viker in det och steker på tortillan. Men typ, fast utan stekning och kanske inte lika mycket vikande.
(sen är det ju sjukt gott att göra det enligt ditt exempel)
Faktiskt sugen på att testa, lidl har bra tortilla som är större än Santa Marias. Finns det sådana stora platta hårda skal som i klippet att hitta någonstans? Annars får jag väl köra med flera små eller fritera mini tortillas själv.
Citera
2025-10-13, 13:48
Medlem
Säger bara "taco tubs", båtliknande hårda skal som går äta utan spill... Verkar bara finnas från Santa Maria.
Citera
2025-10-13, 15:38
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hydra15
Säger bara "taco tubs", båtliknande hårda skal som går äta utan spill... Verkar bara finnas från Santa Maria.
Jag spillde även med dem. Kanske är det jag som äter likt en grottmänniska
Citera
2025-10-13, 22:55
Medlem
Vem0ths avatar
Låt tacon stå efter du fyllt upp dessa, så fyll gärna flera på en gång och låt all fett och vätska från fyllningen mjuka upp tacoskalet. Då får du smulfria tacoskal.
Citera
2025-10-14, 00:19
Avstängd
BillFuckingMurrays avatar
Taco tubs är mkt bättre.

Annars kan du lägga din majstaco i ett mjuk bröd och då blir det lättare. De kommer gå sönder.
Citera
2025-10-14, 13:48
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillFuckingMurray
Taco tubs är mkt bättre.

Annars kan du lägga din majstaco i ett mjuk bröd och då blir det lättare. De kommer gå sönder.
Testade dessa igår, mini varianten. Gick superbra, inget spill alls.
Citera
2025-10-15, 19:23
Medlem
Bbobis avatar
Tycker inte det spiller så mycket. Har något som inte gör skalet fuktigt i botten före färsen och allt annat. Sen när jag äter vänder jag tacoskalet horisontellt när det börjar spricka i botten med riktning beroende på vilken sida som har högst kant efter att skalet sprack så att innehållet inte flyger iväg.
Citera
2025-10-16, 13:04
Medlem
Citat:
Faktiskt sugen på att testa, lidl har bra tortilla som är större än Santa Marias. Finns det sådana stora platta hårda skal som i klippet att hitta någonstans? Annars får jag väl köra med flera små eller fritera mini tortillas själv.
Har aldrig sett större skal än de som finns i affären. Du kan ju också göra en mindre variant som passar de mindre skalen, en "mini"-Crunchwrap?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in