Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-13, 10:29
Medlem
Bassplays avatar
Jag köper ibland hårda, lägger dessa i tortillas. Man kan typ wrappa det mjuka runt lite och sedan fylla det med köttfärs och sallad. Riktigt gott också.

Bara för sig själva? Helt värdelöst.
Citera
2025-10-13, 10:39
Medlem
Sladdarens avatar
Det kanske enklaste är att ha varje tacovara för sig men hacka tacoskal i 1 cm -2 cm bitar

Sen tar du en sked och skopar ifrån separata skålar lite i taget av varje vara som ingår i en tacos och försök hitta din dosering av varje vara till varandra. Ta inte för mycket för du vill ju inte att chipsen ska bli solkigt mjuka

Sen när allt ligger i en skål med tex 2 msk köttfärs, 1 msk tacosås, en msk advokado, en msk ost, en tsk majs, en tsk lök osv

Så rör du ihop allt och blandar och äter sen direkt och sen upprepa

Tycker personligen att det är inte lika bra som att göra en installation med lager på lager metoden men det kommer ändå att funka bra
Citera
2025-10-13, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Tycker det är hopplöst att äta med dessa. Finns det någon teknik som jag inte känner till som gör det enklare att äta?

Äta allt vid sidan om typ bitar och skyffla upp med skalet än att fylla skalen..
Citera
2025-10-13, 11:00
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Jag köper ibland hårda, lägger dessa i tortillas. Man kan typ wrappa det mjuka runt lite och sedan fylla det med köttfärs och sallad. Riktigt gott också.

Bara för sig själva? Helt värdelöst.
Sett det faktiskt, har dock inte prövat än.
Citera
2025-10-13, 11:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Svenskt påhitt. I Mexico är det aldrig hårda "bröd". Köp mjuka tortillas i stället och ha en påse tortilla-chips vid sidan av.

Tror inte hårda tacoskal är ett svenskt påhitt. Har käkat hårda tacos i både USA och i ett antal europeiska länder.

Själv tycker jag det blir ännu kladdigare med mjuka tortillas. Jag brukar lägga alla ingredienser i små högar på tallriken och sen dippa med tacochips.
Citera
2025-10-13, 11:41
Medlem
StigEngstroms avatar
Jag tycker tacos blir så jävla kladdigt och omständigt så jag hellre äter något annat.
Rinner utav bara helvete, hålla i dom i ett järngrepp, stora jävla smaskade tuggor så man hinner få i sig den innan den går sönder och allt ligger på tallriken.
När jag var ung gillade jag tacos men i vuxen ålder tycker jag mindre och mindre om det.
Så fantastiskt gott är det inte heller.
Citera
2025-10-13, 11:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
tacos är från mexico

ett blatteland!

Har du tagit inspiration från Hando i Romper Stomper som vägrar käka pasta för att det är invandrarmat?
Citera
2025-10-13, 11:45
Medlem
Hårda tacoskal är snarast en amerikansk uppfinning, inte svensk. I Mexiko äter man i stort sett enbart mjukt majsbröd.

Enda sättet att äta dessa på ett värdigt sätt, som jag kommit på, är att lägga ett mjukt tortilla bröd under för att omsluta det hård tacoskalet ("bröd i bröd"). På så sätt kan man äta utan kladd och spill.
Citera
2025-10-13, 11:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Svenskt påhitt. I Mexico är det aldrig hårda "bröd". Köp mjuka tortillas i stället och ha en påse tortilla-chips vid sidan av.
Man måste undra OCH?
För vad de äter i Mexiko på Tex mex mat är rätt betydelselöst.
Och sen får man inte missa heller att det är gott med dessa hårda bröd, även o0m tortilla också är gott.

Själv väljer jag att dela dom på mitten, och sen blandar det på tallriken och sen skopar upp tacosen på det hårde brödet.
Och då spiller man inget, men inte så konstigt och när man bara tar lite i taget.

Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Hårda tacoskal är snarast en amerikansk uppfinning, inte svensk. I Mexiko äter man i stort sett enbart mjukt majsbröd.

Enda sättet att äta dessa på ett värdigt sätt, som jag kommit på, är att lägga ett mjukt tortilla bröd under för att omsluta det hård tacoskalet ("bröd i bröd"). På så sätt kan man äta utan kladd och spill.
Dock är ju det så att tacosen inte är mexikansk, utan Tex mex och amerikanskt.
För denna tacos vi pratar om nu är ju denna kryddpåse och köttfärs, och är inte mycket till mexikanskt.

Testa min variant, ser ut som ett slagfält på tallriken, men man får sig lagom mumsbitar allt eftersom man skopar upp det.
Citera
2025-10-13, 12:13
Medlem
Citat:
Knappast .

” The hard-shell or crunchy taco is a Mexican-American dish that developed from the taco in the United States. The earliest references to hard-shell tacos are from the early 1890s ”
Citera
2025-10-13, 13:16
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damorte
Ja precis, värmer man tacoskalen blir de lite segare/mjukare och går utmärkt att käka utan att de exploderar!

samma sak med tortilla bröd! Men svenskar är dåliga på att läsa instruktioner vilket är konstigt då vi har ikea.
Citera
2025-10-13, 13:30
Medlem
Jag gav upp hårda skal för länge sen. Men, vill jag ha crunchet så gör man sin taco i mjuk tortilla och sen strösslar krossade nachochips över/i.

En annan variant som är uppskattad i familjen är att ta en mjuk tortilla, smörja på nåt kladdigt (guacamole/ostsås/creme fraiche eller vad ni har för såser till), lägger ett hårt tacoskal i mitten som man fyller med det man vill ha i. Och sen viker ihop tortillan runt om, det kladdiga "fäster" det hårda skalet mot tortillan.
Men det gör man ju bara om man har hårda skal hemma, vilket vi sällan har pga använder "krossade nachos"-metoden oftast.
Men gott blir det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in