Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Nej, diskussionen handlar om att det finns mycket mer än CO2 som påverkar temperaturen och klimatet. Det är du som saboterar den diskussionen genom att hela tiden försöka avleda den. Nu kommer jag inte att svara på fler inlägg av detta slag från dig.
Ok. Så du ville alltså inte säga något mer än det, med molnfeedbacken som du dragit upp i diskussioner om vad som driver uppvärmningen, när tillexempel GCR diskuterades?
Det var aldrig tänkt som ett argument?
Du ville bara säga att många faktorer kan påverka klimatet?
Visst. Alla faktorer som kan påverka energibalansen är potentiella klimatpåverkare.
Helt riktigt Totius.
Om jag får komma med ett förslag så är det att ge ett mindre utrymme för implicita tolkningsmöjligheter i dina svar. Försök gärna bli mer explicit och specifik, i all välmening. Bara ett ödmjukt försiktigt förslag från lilla mig.
Om du vill säga t ex att "många faktorer har klimatpåverkan", så hade det i mitt ödmjukast tycke varit att föredra att skriva exempelvis "Följ med i diskussionen!" och sedan lyfta fram "olika faktorer kan påverka klimatet" på inlägg som dessa:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Istället för att dra upp molnfeedbacken och länka till wjarr och Hansen och Kharecha.
Det skulle göra det tydligare att det aldrig var avsett som en invändning mot det du svarar på och där läsaren måste gissa sig till vilka argument du använder för invändningen.
Jag har tolkat dig som att du använder detta bland annat för att ge stöd för GCR - hypotesen som konkurrerande förklaring.
Men då lägger jag den konstiga idén jag hade under mattan. Du ville bara påpeka att många olika faktorer kan påverka klimatet. Och det har du helt rätt i. Bra Totius.
Nu när vi klargjort det tycker jag att vi återgår till trådämnet och diskuterar ting som är mer relevanta för den globala uppvärmningen (se trådtitel).
Och med det utgår jag även från en implicit tolkning, att det är den pågående globala uppvärmningen som avses.
Och även om det gör ont för mig att säga detta, så behöver du höra det. Det är ingen fara och vi finns här för dig, men någon måste säga det.
Känslan många av oss har nu är att du använder den implicita och ospecifika vägen för att hålla en reträttväg öppen pga rädsla av att förlora prestige? Så kan du alltid hävda att du inte alls argumenterat för det du implicit hävdar, enligt allas, eller iaf mina tolkningar av det du skriver.
En sådan känsla har jag nu t.ex. Och baserat på brunafingrarnas svar tror jag att han har det också.
Och många tidigare med oss som utbytt kommunikation med dig.