Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-10-11, 14:15
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
När man läser dom svaren jag ofta får när jag ställer dessa frågor så bekräftar dom ofta min känsla !

Alltså att dom vill påpeka att man kan vara 100% säker på mannen på DBG är GM

Eller att rock och handledsväska är rätt vanligt ..

Sen att just springa inom ett par minuter och vid midnatt kring brottsplatsen är ovanligt men det utesluter inte

Men när dom lägger ihop allt så brukar dom komma fram till att man inte kan vara 100% säker på att det är Engström som springer på DBG !

Dom har helt korrekt

Men det måste ju vara över 50% att det är Engström på DBG

Du tänker minst sagt underligt, rent av lite galet.

Det är ganska häpnadsväckande, att du drar de slutsatser du gör. Att det är över 50% chans att det är SE på DBG. Varför då? På vilka grunder? För att du vill att det ska vara så? För det finns ju ingenting i materialet som styrker det, snarare tvärtom, om man ska ta materialet på fullaste allvar.

Det enda du har att gå på, är att gärningsmannen sannolikt hade rock, YN såg en man med rock springa i hennes riktning, och att SE påstår sig ha burit en rock (om än väktarnas ord går i sär). Känns som en rätt blaskig och smaklös soppa?

Du får ursäkta, jag har annat att göra än att ta del av ditt solklara trams.

Önskar dig en fortsatt trevlig lördag.
Citera
2025-10-11, 14:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
För att sammanfatta en del perifera vittnen:
SE stämplar ut 23:19:00 till 23:20:59.

Antagande: vi kör på tidigaste - 23:19:00

SE kommer då ut i receptionen 23:19:05

SE samtalar med väktarna i två minuter - 23:21:05

SE kliver ut på Sveavägen 23:21:10

Han hinner då inte vara mördaren.

Detta är vittnesmål man måste motsäga för att säga SE är GM
Citera
2025-10-11, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Du ställer en fråga hur många personer med rock som springer i området Träsket. En smärtsamt korkad fråga. Eftersom den inte går att besvara. Det kan vara en till tio, tjugo? Vad vet du om det? Hur många observationer har vi öht från personer de nämnda klockslagen som kan ha sett något av värde? Inte särskilt många, iaf inte enligt känt material. Så, ditt resonemang är lika blaskigt som hela teorin omkring SE, eller hur?

Att gärningsmannen skulle ha flytt nerför DBG känns som det minst troliga av tre alternativ. Att han dessutom skulle uppföra sig som personen YN såg (dra blickarna till sig på ett fumligt och klumpigt sätt) känns än mindre troligt.

Att låsa sig, som du gör, kring SE och även att personen på DBG är snarlik SE, är att göra det mycket mycket lätt för sig, rent av komiskt.

Dessutom, så vet du under vilka premisser YN fick se den ansiktslösa mörka och grumliga fotostatkopian på SE. Men, allt detta vet du ju innerst inne.

Det du skriver stämmer faktiskt inte vad vittnen säger

Det är verkligen inte många som ses springa kring brottsplatsen mellan 23:22 till 23:25 iklädd rock och handledsväska..

Det är mannen på DBG

Sen har vi Engström som påstår sig göra det !

Sen har vi en man som sprang in i Robrant en bit bort , lite osäker på klockslag...!
Citera
2025-10-11, 14:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag har försökt vända lite på begreppen med vilje sista tiden..

Lämnat GM lite åtsidan och kört 100% på att det är Engström som springer på DBG...

Varför har jag gjort det ?

Jo för att försöka komma någonvart i tråden ..

Sen har jag visserligen skrivit att jag anser att mannen på DBG till 99% är GM och det är kanske dumt av mig..

Men jag hävdar att med stor sannolikhet är mannen på DBG och Engström samna person !

Det har varit din utgångspunkt så länge jag följt dig i tråden.
Citera
2025-10-11, 14:25
Medlem
Citat:
Du tänker minst sagt underligt, rent av lite galet.

Det är ganska häpnadsväckande, att du drar de slutsatser du gör. Att det är över 50% chans att det är SE på DBG. Varför då? På vilka grunder? För att du vill att det ska vara så? För det finns ju ingenting i materialet som styrker det, snarare tvärtom, om man ska ta materialet på fullaste allvar.

Det enda du har att gå på, är att gärningsmannen sannolikt hade rock, YN såg en man med rock springa i hennes riktning, och att SE påstår sig ha burit en rock (om än väktarnas ord går i sär). Känns som en rätt blaskig och smaklös soppa?

Du får ursäkta, jag har annat att göra än att ta del av ditt solklara trams.

Önskar dig en fortsatt trevlig lördag.

YN såg ju bilder på Engström och tyckte att han stämmer bra överens med mannen hon såg på DBG...

Alltså dom enda två personerna som springer I samma riktning från brottsplatsen liknar varann ?

Varför skulle jag inte anse att jag tror att det är samma person ?

Är det för att du påstår att det är många som springer kring brottsplatsen?

Eller för att många springer iklädda rock och handledsväska kring brottsplatsen?

Om du hade gett mig 5 personer som springer iklädda rock och handledsväska kring brottsplatsen mellan 23:22 till 23:25 så får jag tänka om..

Men tills dess så kommer jag hålla fast att det är över 50% risk att det är Engström som springer på DBG.

Kalla mig galen men innerst inne vet du att jag har en poäng
Citera
2025-10-11, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det har varit din utgångspunkt så länge jag följt dig i tråden.

Jo såklart..

Men några menar att mannen på DBG inte behöver vara GM

Men jag hävdar att sannolikheten att det är Engström på DBG är faktiskt väldigt stor.
Citera
2025-10-11, 14:31
Medlem
Citat:

Eller så varade inte samtalet i två minuter utan bara ca 45sek till 1min..

Man kan ofta säga två minuter som en förenkling

Det är ju inte så att någon klockade samtalet
Citera
2025-10-11, 14:37
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Det du skriver stämmer faktiskt inte vad vittnen säger

Det är verkligen inte många som ses springa kring brottsplatsen mellan 23:22 till 23:25 iklädd rock och handledsväska..

Det är mannen på DBG

Sen har vi Engström som påstår sig göra det !

Sen har vi en man som sprang in i Robrant en bit bort , lite osäker på klockslag...!

Du får ursäkta, men du framstår som ett förstaklassen troll, alternativt är du inte riktigt spelklar.

Det du skriver, och menar, är bara för att det inte finns vittnesuppgifter om springande män uppe på åsen, så har det inte funnits springande män uppe på åsen. Magstarkt.

Du tänker, och menar, att alla män som rörde sig uppe på åsen måste ha blivit sedda/iakttagna av någon? Är det korrekt uppfattat? Inser du inte själv, hur enfaldig du framstår?

Ska vi läsa och tyda materialet ordagrant, så kan SE till att börja med inte ha hunnit att skjuta Palme. Ska vi tumma lite materialet (vilket du/ni ogillar) gällande samtalets längd med väktaren, så blir tiden ända knapp, men, han kan då ha hunnit. Dock hopar sig frågorna kring vapen, samt vetskap om att LOP skulle passera Skandia. Ballongen SE spricker tämligen fort.

Dessutom, har du (enfaldigt nog) bestämt att gärningsmannen sprang nerför DBG och sedan vidare. Personen Robrandt med sällskap iakttar påminner väldigt lite om mannen YN ser? Sprang gärningsmannen söder eller norrut efter trappkrönet, har du noll, noll. Det troligaste, är enligt mig att gärningsmannen sprang söderut (inledningsvis), och eftersom ingen var honom i hälarna, saktade han ner farten och drog därför inga blickar åt sig. Sedan gick han upp i rök. Han kom undan.

Du borde ta ett steg tillbaka, ta en paus, tvätta ögonen, återkomma när du har en mer objektiv och nykter blick.
Citera
2025-10-11, 14:37
Medlem
Citat:

Även om man skulle ta ditt exempel med att Engström kommer ut från Skandia 23:21:00 så passar det med tiden YN ser mannen på DBG

Vad menar jag med det ?

Jo om Engström går i rask takt mot brottsplatsen och sen springer som han påstår sig göra i Rapportinslaget så tror jag att han på sekunden blir mannen på DBG...
Citera
2025-10-11, 14:42
Medlem
Citat:
Eller så varade inte samtalet i två minuter utan bara ca 45sek till 1min..

Man kan ofta säga två minuter som en förenkling

Det är ju inte så att någon klockade samtalet

HO säger OCKSÅ att SE lämnade ca 23.20..

Men pappslöjden nämner aldrig det.

Sen vet vi egentligen inte hur utstämplingen gick till.
Engström kan ha haft ett samtal med väktarna och sen stämplat ut.
Vem vet egentligen.

Bara autister och pappslöjd som tror dom har koll på det här.
Citera
2025-10-11, 14:43
Medlem
Citat:
Du får ursäkta, men du framstår som ett förstaklassen troll, alternativt är du inte riktigt spelklar.

Det du skriver, och menar, är bara för att det inte finns vittnesuppgifter om springande män uppe på åsen, så har det inte funnits springande män uppe på åsen. Magstarkt.

Du tänker, och menar, att alla män som rörde sig uppe på åsen måste ha blivit sedda/iakttagna av någon? Är det korrekt uppfattat? Inser du inte själv, hur enfaldig du framstår?

Ska vi läsa och tyda materialet ordagrant, så kan SE till att börja med inte ha hunnit att skjuta Palme. Ska vi tumma lite materialet (vilket du/ni ogillar) gällande samtalets längd med väktaren, så blir tiden ända knapp, men, han kan då ha hunnit. Dock hopar sig frågorna kring vapen, samt vetskap om att LOP skulle passera Skandia. Ballongen SE spricker tämligen fort.

Dessutom, har du (enfaldigt nog) bestämt att gärningsmannen sprang nerför DBG och sedan vidare. Personen Robrandt med sällskap iakttar påminner väldigt lite om mannen YN ser? Sprang gärningsmannen söder eller norrut efter trappkrönet, har du noll, noll. Det troligaste, är enligt mig att gärningsmannen sprang söderut (inledningsvis), och eftersom ingen var honom i hälarna, saktade han ner farten och drog därför inga blickar åt sig. Sedan gick han upp i rök. Han kom undan.

Du borde ta ett steg tillbaka, ta en paus, tvätta ögonen, återkomma när du har en mer objektiv och nykter blick.

Jag är fullt medveten om att många saker med Engström har jag inga svar på ! Eller kan förklara och än mindre bevisa !

Men något jag kan så är det sannolikheten mellan mannen på DBG och Engström, så skitsamma om mannen YN ser inte har med mordet på Palme att göra !

Jag hävdar när man skalar av allt varken du eller jag kommer få någon klarhet i så borde Engström vara på DBG

Du kan inte bortse från detta faktum hur mkt du än försöker !
Citera
2025-10-11, 14:48
Medlem
Citat:

För att göra en sammanställning

Mannen på DBG behöver inte vara GM

Engström behöver inte vara GM heller..

Men jag anser att till över 50% så är det Engström som springer på DBG
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här